Gå till innehåll

Köp av Mac


david-

Recommended Posts

Cineform

 

878:- med dagens kurs...

 

//M

 

Vi kollade visst på fel produkt, jag kollade på Studio Premium vilket kostar ungefär 2000 kr. Den du länkade kan bara exportera Cineform i avi och inte mov vilket är det enda Cineformformatet Resolve kan läsa...

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäller det verkligen alla wrappers...? (jag har dålig koll själv dock...)

Jag är inte säker och kan inte testa det nu. På deras sida står det inget om wrappers för DNxHD utan bara "Avid DNxHD file format support.". Vad det egentligen betyder står inte i klartext. ( Blackmagic Design: DaVinci Resolve Compare )

 

Efterssom det är stöd för native ProRes som ju kommer i en .mov-wrapper så tog jag bara för givet att DNxHD i en .mov-wrapper skulle fungera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi kollade visst på fel produkt, jag kollade på Studio Premium vilket kostar ungefär 2000 kr. Den du länkade kan bara exportera Cineform i avi och inte mov vilket är det enda Cineformformatet Resolve kan läsa...

 

MOV är utgråat som export-alternativ om man inte har installerat Quicktime på maskinen, med Quicktime så tänds den. Däremot så får jag inte import av några filer att fungera alls i gratisvarianten Studio Premium, det bara flimrar förbi "Importing" men filen dyker inte upp i importlistan.

Länk till kommentar
Share on other sites

ÄNTLIGEN verkar jag hittat ett workflow som fungerar med Resolve. Jag konverterar alla filer från Media Encoder till Cineform .AVI (När jag väljer .MOV så tar det hur lång tid som helst och när den väl är färdig så existerar inte den konverterade filen längre) sen konverterar jag om .AVI filerna till .MOV i Streamclip.

 

Komplicerat men det verkar vara det enda som fungerar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt plötsligt känns en extra HDD för DPX-filer inte så dumt kanske... ;)

 

Hah nej faktiskt inte... Däremot hur får man ordning på allt om man exporterar filer till DPX? En fil blir ju till en massa olika DPX-filer så hur ordnar man upp så inte alla ligger i en röra i samma mapp? Är DPX ännu bättre än alla andra alternativ? Avid, Cineform, ProRes...

Länk till kommentar
Share on other sites

1 DPX = 1 frame. Ganska vanligt format i post/AfterEffects/Resolve-flöden

En vanlig variant är att ha ordning med genomtänkt mappsystem, där en mapp motsvarar ett klipp.

 

Vad som är bäst beror på vad man vill göra och vad man är van vid. Vissa format tar som sagt upp mer plats, utan att för den sakens skull ge en tydlig bättre teknisk kvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...