Gå till innehåll

XH A1 Vrakpriser...


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Blir något sugen på en XHA1:a när man ser att vissa bokstavligt talat slänger dom efter en. Har sett folk som går ut med typ 12-13 000:- kan disk... Verkar ju nästan lite desperat och sälja en så fin kamera för så pass lite pengar. Läser man här så förstår jag att många anser den vara mer eller mindre ute eftersom den lagrar på band. Samtidigt känns det ju helt omöjligt att ständigt följa med i all teknisk utveckling. Nu är det AVCHD som gäller. Nästa år eller nästa igen har det förmodligen kommit något mycket bättre. Då är dom kamerorna skit och ute och allt det där.

Ställde frågan här för ett tag sedan, hur länge man kan ha en dator. Fick minst sagt spridda skurar till svar med allt från ett halvår till flera år. Träffade min kusin som har en dator-affär

och frågade honom samma sak. Han sa helt kort: Det beror på vad du har den till! Fungerar din dator till det Du använder den till, varför byta den då? Du kan ha den i tio år eller mer, om den gör det! Finns ingen anledning att byta den bara för sakens skull.

Ärligt talat så är det en viss hysteri att ständigt ligga på topp tekniskt och prylmässigt. Hur jäkla ute och dålig kan en 35 000 kronors kamera vara för att den har två, tre år på nacken kanske inte ens det?

Jag menar, den filmar ju ändå i HD. Det är ju inte så att vi jämför H8 eller VHS med AVCHD !!

 

Någon som har köpt den med stora planer och sen har den hamnat på hyllan där den legat tills man inser att det är kanske bäst att sälja skiten ändå..och gör det fort..!

 

Om man jämför den med DSLR så, förutom det omtalade korta skärpedjupet, har man precis allt i en och samma pryl. Dessutom är den rejäl och skön att greppa om. Och inte att förglömma, den är byggd för film i första hand. Inte för stillbilder. Man behöver inte springa ut och handla en massa tillbehör med skiftande kvalite för att komma igång. In med ett band och kör, inget mer! ( Ok..kanske en bättre mik då..)

 

Jag vet inte! Var helt inne på DSLR men kom på efterhand att det kanske inte är så fantastiskt ändå. Planerar man att visa sina filmer på nätet i första hand, så tycker inte jag ialla fall att det är någon större skillnad på om det är filmat med en 7D eller en ex XH A1. Det ser i stort sett likadant ut. Lika bra! Det korta skärpedjupet får man leta efter för att se. Och frågan är om det inte är mer intressant om filmen är bra och har ett bra manus och bra skådisar än om skärpedjupet är si eller så?

 

Sen är ju frågan om man skall oroa sig för bandmekaniken. Där känns det definitivt bättre med minneskort eftersom det inte finns några röliga mekansiska delar som slits med tiden.

Men i och för sig gick jag en 16 mm filmkurs där vi bland annat använde en Canon Scopic från början på 80-talet och några gamla Arriflexar från 70-talet som fortfarande fungerade hur fint som helst..

Och det bör ju rimligtvis vara åtminstone en hyfsad kvalite på mekaniken i A1:an. Det är nog tänkt att den skall palla mer än 20 timmar innan den ger upp..!

 

Är här någon som håller med mig i mitt resonemang? Eller tycker samtliga voodoofilmare att jag dillar en massa skit..?

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller mig dig helt anders 10.

 

Många säger nog att jag är en gammal "stöt" som inte följer med sin tid och det må så vara och det bjuder jag på. Jag har haft ett antal Canon kameror, analoga och digitala, genom åren och är helt nöjd med dem. För några år sedan bytte jag min XL1 till en XH A1 och har med den som huvudkamera spelat in flera saker i både SD och HDV (ej HD) utan problem. En fördel med band är att man har källmaterialet kvar. Jag har ett par hundra kassetter i mitt arkiv som fungerar fint vid behov. I sak håller jag förstås med att det vore skönt att slippa bandmekanismen.

 

När det gäller XH A1 så har den också två XLR kontakter som kan kopplas på olika sätt. Den har också ett utmärkt inbyggt hjälpmedel för fokusinställning som är användbart särskilt i HDV läge.

 

När jag ser din signaturbild anders 10 så förstår jag att det skiljer några decennier mellan oss och att vi kanske har något olika syn på framtida verksamhet. För min del kommer jag inte att gradera upp till bättre kamera än den jag har. Jag ägnar mig nu åt något enstaka uppdykande projekt och enstaka uppgraderingar av tidigare projekt.

 

För din del har du mer långsiktig planering att väga in. Men gemensamt för oss båda är den målsättning vi har för våra filmer. I vilket format kommer de att visas och för vilken publik. Jag gjorde för fyra år sedan en drygt timslång film i 1920X1080i , filmad och redigerad i HDV, men sedan nedlagd på DVD. Skälet till det är att det då och fortfarande inte finns marknad för filmen på BlueRay - men väl på DVD.

 

I höstas uppgraderade jag min dator (bytte moderkort) - förmodligen för sista gången (kanske) - eftersom jag gick över till 64 bitar och de nya programvarorna allt mer utnyttjar detta. På köpet fick jag tillräckligt med minne och en del annat.

 

Prioritetsgrad ett för mig är vem skall se min film och vad kan man förväntas ställa för krav.

 

XH A1 är en utmärkt kamera till rätt pris men kolla att allt fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ägnade hela gårdagen åt att filma åt en tysk tv-kanal, de är mycket nöjda med att få materialet som HDV. Och på frågan om de vill ha materialet på fil eller band blev svaret "band" utan betänketid. Jag kommer själv att lägga det som m2t-kopior från band, men de vill (som vanligt) helst ha det på band. Jag ska ändå se om jag kan övertala dem att testa att få filer på data-bluray denna gången. Jag filmade även lite med Gopro, så de scenerna blir ju ändå smidigast att sända som filer.

 

Huvudmaterial och intervjuer filmade vi med Sony Z1, och klippbilder med JVC HD7 och Gopro HD. Jag är helt övertygad om att filmning med XH-A1 hade mottagits utan problem också. Däremot är det några scener som knappast hade kunnat tas med cmos-kameror, så vi hade behövt minst en ccd-kamera med oss. (Axelkameror hade inte fått plats på flera av ställena.)

Länk till kommentar
Share on other sites

XHA1:an är en CCD-kamera, vilket ofta har sina fördelar. Den levererar mycket bra och skarp bild, optiken är suverän. Till och med autofokusen är användbar :)

Den filmar dock i HDV (1440x1080), men de flesta projekt renderar jag själv ut i 720P - så full HD klarar man sig oftast bra utan.

 

Dock är den inte särskilt ljusstark vid dålig belysning.

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg fick förklarat via ett mejl här i forumet så kan tv bolag i stor sett ta emot allt ( dock har vissa kanaler olika krav, men ja är de snyggt tar de emot det oavsett).

 

I vilka sammanhang kan fullHD göra nytta/ va bra? finns ett fåtal kameror jag kollat upp (bl.a. af101 och sonys motsvarihet till den) som kan filma i fullHD, men resterande filmar i 1080i..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag blev faktiskt lite förvånad äver era svar! Hade väntat mig att bli totalsågad. Men det är härligt att höra att det finns folk på denna sajten som inte är helt "senastefixerade". Förmodar att det är väldigt bra med minneskort och att det kommer att vara det som gäller dom närmsta åren. Men reagerade över den totala nedskrivningen av kameror som just A1:an. Jättefina kameror fast inte av det allra senaste snittet.

 

Martin Oller: Jag menar att dom är jämförbara när man ser det på typ Youtube eller Vimeo, där bilden hålls relativt liten. Väldigt, väldigt svårt att så någon skillnad. 7D har ingen 35 mm sensor, men visst är dom suveräna när det kommer till ljuskänslighet. Skulle man blåsa upp bilden rejält däremot så håller DSLR:en säkert 100ggr bättre det betvivlar jag inte en sekund!

 

Tack Pehrbau! Har läst en hel del av dina inlägg och du verkar ha bra koll på läget. Har fått för mig det i alla fall..och så bor du ju i rätt del av landet!!

 

Ställde frågan på redigeringssidan ang redigering av HDV, men fick inga rikitgt bra svar. Kanske kan passa på och fråga er här då hur det är att redigera HDV? Är det så mycket lättare för datorn om man jämför med AVCHD. Typ man behöver inte ha den allra värsta datorn för att fixa biffen? Har hört det någonstans men jag vet inte om det stämmer?

 

Tack så mycket för era svar

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Det är sant. Man kan verkligen inte få allt här i världen! Bara så jäkla svårt vad man skall satsa på. Man får ju tänka sig för vad man lägger slantarna på. Är inte direkt gjord av dom om man säger så!

Men ok. Då vet jag det. Det låter bra tycker jag, det där du säger att det är som dag och natt och redigera. Då borde en hyfsat snabb dator räcka långt. Man kanske skall skratta sig lycklig att DSLR-filmningen blivit så extremt stor och inne för det bidrar till väldigt bra priser på vanliga kameror och tillbehör.

Även riktigt bra dslr kameror utan filmfunktion har ju totalrasat den sista tiden. Typ 40 och 50D kostar ju vad en 350D kostade för ett år sen!

 

Tack

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

7D har ingen 35 mm sensor

Hej Anders, på vilket sätt menar du att en 7D inte har en 35mm sensor?

 

Annars håller jag med dig förutom att jag ser en betydande skillnad mellan en kamera med liten sensor och en DSLR eller liknande (så som RED etc).

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Peus!

 

Den har en Crop-sensor. Den är mindre än en 35 mm sensor (fullformat) eller småbild som det också heter. 7d har inte det. Sensorn på en 7D har storleken 22,3x14.9 En 35 mm sensor som sitter på ex 5D markr 2 har en storlek på 36x24 mm. 1,6 ggr större än på 7D.

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Peus!

 

Den har en Crop-sensor. Den är mindre än en 35 mm sensor (fullformat) eller småbild som det också heter. 7d har inte det. Sensorn på en 7D har storleken 22,3x14.9 En 35 mm sensor som sitter på ex 5D markr 2 har en storlek på 36x24 mm. 1,6 ggr större än på 7D.

 

Vänligen

Anders

 

Det intressanta är att 7D har en ungefär lika stor sensor som bildrutan på en analog Super35 filmkamera. Och RED ONE har ungefär lika stor sensor den med och har således samma sorts DOF som 7D. Canon 5D är mer som 70mm-film.

 

http://blog.abelcine.com/wp-content/uploads/2010/08/35mmdigitalsensors_2011.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det intressanta är att 7D har en ungefär lika stor sensor som bildrutan på en analog Super35 filmkamera. Och RED ONE har ungefär lika stor sensor den med och har således samma sorts DOF som 7D. Canon 5D är mer som 70mm-film.

 

http://blog.abelcine.com/wp-content/uploads/2010/08/35mmdigitalsensors_2011.jpg

 

Helt rätt! För stillbildstagning så har 5D "rätt" sensorstorlek, 35mm hög, men den är för stor för rörlig bild om man har 35mm som mall.

En analog 35mm stillbildsfilm dras ju oftast fram horisontellt medan en rörligfilm matas vertikalt.

7D motsvarar väldigt väl en 35mm film för rörlig media eftersom sensorn är strax under 24mm bred som just film ytan på en analog film för filmkameror är.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...