Gå till innehåll

Drugday (7 sidor)


Najka

Recommended Posts

Denna filmen gör jag av största anledning till mitt intresse av foto. Den ger mig chansen till att visa mitt bästa och att en film bara kan vara skön och titta på.

 

I filmen får vi följa Magnus och hans resa för överlevnad i drogkulturen. En kortfilm som jag egentligen inte har funderat ut ett budskap till. Den kanske säger något, kanske inte. Det är en film jag skulle vilja se iaf!

Drugday, first draft. v.1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina första tankar rent spontant, välskrivet och filmiskt berättande, vilket jag verkligen gillar, men samtidigt undrar jag: är det en kortfilm eller en musikvideo? Som musikvideo funkar det och som du själv säger gör du den främst för ditt intresse av foto men ändå, nja, jag är tveksam.

 

Det skulle nämligen kunna bli en jävligt bra actionfilm fast då måste du stryka några actionsekvenser och förklara mer vad som står på spel.

 

Vilka är de olika karaktärerna? Vad är det för knarkaffär som försigår? Blåser de varandra av någon särskild anledning? Det är sånt som jag blev nyfiken på och skulle vilja få svar på. Du kanske skulle utveckla det till en novellfilm?

 

Förslag på en strykning: Att Magnus hittar Främlingens plånbok och på det viset får veta vem han är. Det är alldeles för enkelt, och blir det förresten inte intressatare om de redan känner varandra? Mer av ett svek. Magnus tjej kanske är med och blåser honom? Nu när jag tänker efter på det skulle jag nog vilja se några scener med henne. Behövs en kvinna i filmen för att det inte ska bli för macho.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmen är egentligen bara en film med rörliga bilder till musik, inget mer. Jag gillade känslan så mycket i låten och fick en massa bilder i skallen som jag verkligen ville förverkliga.

Meningen är egentligen inte att göra en "bra" film. Den ska mer vara en upplevelse som vi kan tolka som vi vill. Det ställs många frågor, ja, men det gjorde jag medvetet. Jag tänkte att publiken skulle få gissa själva och dra egna slutsatser. Men det är kanske inte det bästa sättet att gå efter.

Jag tänkte faktiskt på en scen med tjejen där i början av filmen. Kom på en nu faktiskt som knyter ihop alla frågor :)

Filmen är jäkligt macho ja. Det håller jag med om. Menmen, manus är ju till för att skrivas om!

Länk till kommentar
Share on other sites

Fan. Scenen jag hade tänkt funkade inte som jag ville och förändrade hela grejen(som jag vill ha det) i filmen.

Jag tänkte på det här med plånboken. Kanske det skulle vara ett sånt där silvrigt kortfack istället som lätt kan trilla ut? Hade det varit för enkelt? Jag är helt öppen för förslag! In fact, jag är helt öppen för förslag till hela filmen. Något som gör att man "fattar" allt tills klimaxet kommer.

 

Jag lade till en scen i början som kanske klarar upp saker och ting mer. Sen ändrade jag förarens roll också. Det blev genast bättre tycker jag

Drugday, first draft. v.2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte på det här med plånboken. Kanske det skulle vara ett sånt där silvrigt kortfack istället som lätt kan trilla ut? Hade det varit för enkelt? Jag är helt öppen för förslag! In fact, jag är helt öppen för förslag till hela filmen. Något som gör att man "fattar" allt tills klimaxet kommer

 

Måste något trilla ut? Jag håller fast vid att det blir intressantare om de känner varandra, har en gammal barndomskamrat som ramlat in i en liknande värld som du beskriver och som jag har förstått det är det en extremt liten värld, alla känner liksom alla och pratar bakom ryggen på varandra.

 

Jag har förresten inte hunnit läsa din nya version, har jobbat hela dagen och nu ska jag umgås med familjen, men jag läser det imorgon eller i övermorgon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om de känner varandra hade nog inte främlingen varit så korkad och sprungit hem och sen öppnat dörren för vem som helst. Isåfall får jag ändra det också. Jag tycker själv att det är lite för enkelt att den trillar ut. Det var enda sättet jag kom på för Magnus att hitta killen.

Jag har nu lagt till ytterliggare tre sidor. Så läs denna versionen istället. Denna gången är det dialog i början.Drugday, first draft. v.3.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Om de känner varandra hade nog inte främlingen varit så korkad och sprungit hem och sen öppnat dörren för vem som helst. Isåfall får jag ändra det också. Jag tycker själv att det är lite för enkelt att den trillar ut. Det var enda sättet jag kom på för Magnus att hitta killen.

Jag har nu lagt till ytterliggare tre sidor. Så läs denna versionen istället. Denna gången är det dialog i början.[ATTACH]4667[/ATTACH]

 

Ok! Läser det idag och återkommer ikväll eller imorgon.

 

Vag sägs om det här, Främlingen bor på första våningen, Magnus klättrar över balkongen, slår sönder fönstret och bryter sig in?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter bra!

Jo det hade funkat. Men hur ska Magnus veta att han bor där?

 

Jo det funkar förstås bara om de känner varandra sen tidigare.

 

Du, nu har jag läst det och jag måste säga att jag tycker att din första version var bättre, de nya scenerna tillför inget, varken till historien eller till karaktärerna. Du har talang för att berätta filmiskt men är mindre bra på dialog, så skriv filmiskt. Försök att berätta hela historien i bilder, med så lite dialog som möjligt, samtidigt som du försöker ge läsaren/publiken förståelse inför vad som händer och vad som driver karaktärerna, främst Magnus. Kan du det? Det är svårt, jag vet, men samtidigt en jävla utmaning. Du ska nog också tänka på att förenkla saker och ting, för det händer för mycket ibland och det är oklart vad som sker.

 

Det är framförallt två saker som jag vill veta:

 

1. Varför gör Magnus en knarkaffär? Är han knarkare, krimminell, har han skulder?

 

Det verkar som om Magnus gör det på grund av sin flickvän? Det känns inte alls trovärdigt, och i så fall måste du även berätta varför han gör det och då blir det en helt annan film.

 

2. Vem är Främlingen?

 

Det känns inte heller trovärdigt att två killar som inte känner varandra gör en knarkaffär ihop. Det måste finnas någon slags tillit mellan dem, för om något går fel riskerar de ju flera års fängelse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Ja jag försökte undvika dialog och vill egentligen bara berätta med bilder. Kändes inte rätt när jag började skriva in dialoger. Det blev helt plötsligt en helt annan film.

Men då får jag nog ta och förenkla saker och ting och ändra Magnus karaktär en aning. Det ska egentligen bara vara en enkel film där vi får följa en drug-dealer`s dag. Han kanske bara ska vara en pundare som försvarar sitt knark?

Främlingen är egentligen bara en pundare som inte har pengar till och köpa knark. Därför använder han pistol och stjäl det istället.

Men som sagt, har du mer förslag och idéer till manuset får du gärna skriva till! Du har min röst på "årets mest hjälpsamma medlem" iallafall ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Ja jag försökte undvika dialog och vill egentligen bara berätta med bilder. Kändes inte rätt när jag började skriva in dialoger. Det blev helt plötsligt en helt annan film.

Men då får jag nog ta och förenkla saker och ting och ändra Magnus karaktär en aning. Det ska egentligen bara vara en enkel film där vi får följa en drug-dealer`s dag. Han kanske bara ska vara en pundare som försvarar sitt knark?

Främlingen är egentligen bara en pundare som inte har pengar till och köpa knark. Därför använder han pistol och stjäl det istället.

Men som sagt, har du mer förslag och idéer till manuset får du gärna skriva till! Du har min röst på "årets mest hjälpsamma medlem" iallafall ;)

 

Tack, men det är ett långt, långt år :)

 

Jag förstår. Jo det kändes så också när jag läste det.

 

Ok, här nedan följer ett förslag.

 

Ett av problemen är som sagt att du har för många, öh, eh, ja låt oss kalla det kapitel.

 

Du kan lösa det genom att dela upp det i tre delar.

 

Låt oss säga så här:

 

Del 1: Magnus ska sälja knark, blir rånad av mannen som går under namnet Främlingen.

 

Del 2: Ja, jag vet inte riktigt. Magnus tar reda på Främlingens identitet? Eller om han vet vem han är, förbereder sig för hämnd?

 

Del 3: Kampen. Magnus beger sig hem till Främlingen. De slåss. Någon kanske dör? Någon slags twist? Det kanske finns ett barn i lägenheten?

 

Hur som helst det skulle bli en rätt cool kortfilm.

 

Ja, du kan förstås stycka upp det på många andra vis. Det jag ville visa är bara att historien redan är på plats, nu handlar det om att redigera.

 

Lycka till!

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag kom på det här:

Om filmen börjar med att Magnus är i sin lägenhet och blir uppringd av någon som vill köpa droger av honom. Påvägen dit går Magnus förbi en misstänksam man som sitter i en bil. Senare på vägen blir han rånad av sina droger och nerslagen av Främlingen.

Dagen efter när Magnus är ute och köper cigg(eller något) får han syn på Främlingen, gåendes ute på stan. Han följer honom hela vägen hem. När han kommer in till lägenheten och slagit ihjäl honom tar han sina droger tillbaka och ska dra därifrån. När han ska lämna lägenheten får han syn på en barnsäng där det ligger en bebis i.

Magnus springer därifrån. När han kommer tillbaka till sin lägenhet står där två män utanför hans dörr, knackande. Det är samma man som satt i bilen. Här kommer jaktscenen.

Efter detta kör Magnus in i skogen och gömmer bilen han snott.

???

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag kom på det här:

Om filmen börjar med att Magnus är i sin lägenhet och blir uppringd av någon som vill köpa droger av honom. Påvägen dit går Magnus förbi en misstänksam man som sitter i en bil. Senare på vägen blir han rånad av sina droger och nerslagen av Främlingen.

Dagen efter när Magnus är ute och köper cigg(eller något) får han syn på Främlingen, gåendes ute på stan. Han följer honom hela vägen hem. När han kommer in till lägenheten och slagit ihjäl honom tar han sina droger tillbaka och ska dra därifrån. När han ska lämna lägenheten får han syn på en barnsäng där det ligger en bebis i.

Magnus springer därifrån. När han kommer tillbaka till sin lägenhet står där två män utanför hans dörr, knackande. Det är samma man som satt i bilen. Här kommer jaktscenen.

Efter detta kör Magnus in i skogen och gömmer bilen han snott.

???

 

Nu börjar det likna något!

 

Dock två frågor:

 

1. Vem ringer Magnus? Om jag blev nerslagen och rånad på droger skulle jag genast misstänka personen som bestämt träff med mig, så det är nog bäst om den personen har någon slags koppling till Främlingen, kanske en vän eller släkting, ja vad vet jag.

 

2. Antar att polisen har span på Magnus, att det är denne mystiske man han ser i en bil plus männen som jagar honom?

 

Du kan också bygga vidare på hans paranoia, efter rånet, snuten som följer efter.

 

Kommer bli skitbra det här :) Bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem som ringer vet jag inte men hade tänkt att den personen och främlingen har en koppling. Vad kopplingen och deras motiv är vet jag inte heller, men ska jag väl kunna klura ut!

Ja, mannen i bilen är en av de två utanför Magnus dörr sen.

Tänkte bygga på det här med hans paranoia och all trubbel han har hamnat i. Jag vill ha ett bra slut, framförallt. Ett slut som både är oväntat och skitbra! som sagt, kom gärna med dina förslag! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...