Gå till innehåll

Dolly på räls


gorse

Recommended Posts

Nu har jag en lite dum fråga som inte kan besvaras så där rakt på sak, men ni som "gjort det" kanske har nån ide i alla fall:

 

Hur lång räls kan man tänkas behöva om man bygger dolly? Ja, jag vet att svaret är "det beror på", men vad är praktiskt genomförbart?

 

Varför jag frågar? Där jag eventuellt vill bygga räls är det allt annat än plan mark. På en vanlig slät gräsmatta tex, blir det inte många meter innan det blir helt ogörligt om man inte accepterar en riktigt bergochdalbana (med guppande bild som resultat). Tex elektrikerör går ju nästan bara att lägga på släta asfalten. Man behöver ju rena stegarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har precis själv byggt klart några räls:

Enligt följande modell http://www.codydeegan.com/dolly/dolly3.html

(Dock inte "slangen" som ska läggas ovanpå)

och skall snart fixa vagnen. Jag har 9 meter räls och det tror jag räcker gott till det jag tänkt använda det till, dvs små lagom inomhusåkningar, kanske några meter för att få lite hollywoodkänsla).

 

Visst, ska du ha långa jäkla grejer ute i skogen behövs det mycket mer men då kan man i stället använda sin hemmabyggda steadicam :)

 

niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använde vanligt elrör, PVC, ca 2 cm (?) i diameter. Köpte på Bauhaus. Har alltså inte testat detta än, men det borde hålla hyfsat, enligt han som först gjorde dom ska det hålla, även om det kanske är lite "rangligt". Jag ska dock inte använda i skog utan på redan plan mark. Det är ett helsike att få rakt i skog med en massa kilar och brädor och vattenpass, nej, då får det bli hemmabyggd steadi i stället. Aluminiumrör är väl det bästa, men då drar det i väg i pris. Om man har som max ca 120 kg vikt (gubbe+vagn+kamera) och exempelvis totalt 12 hjul blir det ju bara 10 kg per punkt. Borde hålla?

 

Kolla in min hemsida för ett tidigare projekt vad gäller kameravagn http://www.niklasharlin.com (under experiments->dolly&jib). Det var dock en flopp för rören rostade, dessutom var rälsen liiite för breda, ca 1 m. Standard är väl ca 62,5 cm (är inte säker, har inte i huvudet men går att kolla upp). Dessutom var rälsen då 2 m långa, bygger nu 1,5 m för att verkligen få plats i bil. Lärdomar: Bygg så enkelt som möjligt och inte en så tung vagn och tunga räls jag då gjorde. Använd aldrig rostande rör. Jag tänkte då svartspreja rören för att skydda mot rost, men sprajade aldrig, idag är de helt rostiga.

 

Skarvarna mellan rören kan också vara ett problem vid smygande åkningar och svåra att få bort, därför kan pålagd plastslang vara en bra idé tyckte jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det mest praktiska torde vara om du bygger upp den i delar, så att man enkelt kan bygga ut den om det behövs.

När vi filmade "58 grader nord" använde vi järnrör i längden kanske runt 1-2 meter styck, dessa var ihopsvetsade två och två som en räls, med två stag mellan de båda, och där ena sidan av röret var mindre så att det enkelt gick att passa in i nästkommande.

Vi körde på en del ostadiga marker, men det mesta går om inget att stabilisera en aning i datorn senare. Eftersom rören var styva så var det ganska lugnt, dessutom lättare än stegar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, jag tror jag börjar få en bild av hur det skall gå till. Jag har sneglat på brädhögen igen, mest som lite vidareutveckling av mitt kranbygge med nollbudget. Jag filurar över vad takläckt/regelvirke skulle kunna användas till för det är riktigt vettigt pris gämfört med tex alu-profiler. Träreglar skruvar man ju raskt ihop med skruvdragare och läkt-plåt. Jag tänkte först återanvända barnens avlagda rullskridskor men VP-rör är ju mycket billigt per meter. Hur fäster ni VP-rören i stegarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

det beror helt på hur snygg man vill ha sin dolly.

vill man ha en helt vanlig fuktionsduglig basicdolly så räcker det att köra med vanliga pvcrör och sen bygga själv vagnen, vilket inte är världens svåraste.

 

dock så kan man ju göra det hela hur avancerat som helst, men vill ni lära och känna på dolly så är det vanliga pvcrör som gäller som räls.

vagnen byggs absolut lättast av en dubbla plywood.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hänger jag inte med? Att bara lägga VP-rör på marken kan väl inte funka? Visst skall de väl sitta i något regelverk? Mina grejor skall inte vinna designpris utan skall enbart vara hobbygrejor med liten budget. Går den att bygga av mina skrotgrejor som ändå ligger och skräpar i garaget och monteras med spik och skruvdragare är det extra pluss. Dollyn kommer inte att synas i färdiga filmen i vilket fall som helst.

 

Men 40-rs fest i lördags och mycket fotboll både på teve och på kopparvallen där jag bor har mest förstört skaparglädjen hela helgen. Dock såg jag att clasolson har några knepiga dubbelhjul som skulle kunna rulla på VP-rör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man skall nog använda skateboardhjul är min bedömning. Har testat med vanliga vagnar eller vad man nu skall kalla det, men det hoppar lätt och blir inte riktigt jämnt, även om underlaget (inte räls alltså) är platt. Att bara lägga ut PVC rör har jag inte testat, men det låter ju väldigt osäkert och instabilt.

 

Länken ovan är nog så enkelt man kan göra dugliga kameraräls.

 

Visst kan du använda trä, men är det rakt... eller fuktskadat och buckligt? Trä väger dessutom mer. Mina erfarenheter är att inte "slarva" för mycket, det blir bara skit i slutändan. I trä får du inte samma precision som i aluminium. Jag pröjsade ca 1 700 kr för mina aluminiumprofiler (till rören och vagnen, dvs. rätvinklig V-profil (själva rälsen) totalt 18 m profil + stag emellan rälsen ca 12 m fyrkantstång + ca 4 m V-profil (2 st á ca 2 m) till själva vagnen). Gängade sedan alltså både i aluminiumet och PVC-rören, samtidigt. Man behöver inte vara särskilt händig, men normalt tekniskt begåvad i alla fall, så att man gör rätt saker i rätt ordning.

 

Tillgång till en ordentlig pelarborr måste man nog ha (inte sånt man själv köper på Clas Ohlson). Det är ju i princip omöjligt att stå med handborr. Går inte. Behövs ordentlig precision = verkstad. Hade själv en halvbra pelarborr till rälsen som funkade för det ändamålet, men till hålen i vagnprofilerna måste jag ha en riktigt bra pelarborr för precision. Har inte löst det än.

Länk till kommentar
Share on other sites

har du en plan mark, typ asfalt så går det utmärkt att bara lägga pvcrör på direkt på marken. skulle bara påpeka det :D

 

yepp, skatehjul måste du. annars funkar det liksom inte ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

1 700 kr är för mycket. Ett par 300 spänn kan jag tänka mig. Naivt? Javisst. Det lite det som är konseptet. Det jag tänkt göra är att försöka spela in nått på band som inte behöver många hundralappar och det är en utmaning för min fantasi. Och då behöver jag inte ha dåligt samvete när jag kastar hela rasket när jag är klar. Jag har redan erfarit att träreglar fungerar bra för rapid prototyping även med begränsad verktygsuppsättning.

Antagligen är det som ni säger, men man skall inte underskatta trä och presisionen i trä och jag tänker testa i alla fall då jag tycker träreglar klarar sig ganska bra när jag renoverar huset. Själva stegarna tror jag inte behöver så mycket precision, utan det är spårvidden som jag misstänker är viktig. Men att sätta hjulen i 45 grader höjer precisionskraven en smula. Om man då avfjädrar hjulen kan man eventuellt tillåta viss variabel spårvidd, dvs låta hjulen följa rälsen (eller om man kan låta rälsen följa hjulen?). Med avfjädrade hjul tror jag inte heller skarvarna blir så kritiska. När jag kikar på andras kontruktioner ser jag att man avfjädrar inte hjulen alls? Både till kranen och till dollyn lägger jag pannan i djupa veck för att hitta på fjädring då jag tror det kan eliminera/reducera vibrationer, stötar och skakningar. Var fjädringen skall sitta finns det säkert olika skolor för. Jag sneglar lite på undersidan av ett märklintåg och konstaterar att hjulen sitter väldigt löst där. Märklinräls är ju inte välkänd för precision direkt. Om man håller kameran i handen medan man sitter på dollyn, så är det också skakfritt?

 

Men först på tur står kranen som ligger som en trave ved tillsammans med en kasserad barnvagn.

 

Jag glömde föresten att säga att min utrustning är knappast så ambitiös och inte heller särkillt proffesionell, utan på synnerligen på hobbynivå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ähum, ett besök hos lokala byggvaruhuset blev lite som följande: Tre takläkt ungefär 2x3 cm och ca 3,5 meter långa och två VP-rör (elektrikerrör) av den lite tjockare sorten (ca 2 cm i dia). Den tunnare röret passar inuti, så den blir bra att skarva med.

 

Den långa läkten sågades av i samma längd som rören och den överblivna delen passade exakt så bredden blev cc 60. Tack för det. En diagonalbit försäkrar att stegen håller sig rak. Allt skruvas med självborrande spånskiveskruv. Om inte batteriet i skruvdragaren tog slut hade säkert byggtiden varut under en timme. Men nu fick jag skruva för hand.

 

Priset så här långt är 140 kronor för tre meter räls. Nu är frågan hur jag fäster rören på bra sätt? Skruvar jag rakt genom blir det en liten bump vid hålet. Dock, om man sätter hjulen i 45 grader passerar hjulen vid sidan om hålen. Men, eftersom jag bygger i trä tänkte jag bara göra ena sidans hjul med 45 graders hjul och andra sidan helt rakt hjul, så blir inte spårviddens precision så kritiskt. Så här långt är inga mått milimeterkritiska utan om det felar nån milimeter hit och dit är inte kritiskt. Vikten är blygsam. Och framförallt, det är ca 46 spänn per meter. Verktyg jag använd är en fogsvans (såg), tumstock, skruvdragare (så länge batterierna räckte). Sågen har vinkelhake i handtaget både 45 grader och 90, kan vara värt att komma ihåg. Arbetsplatsen var garageuppfarten och med en pall som arbetsbord. Bild kommer i morgon.

 

Edit: Vid närmare eftertanke. Spånskiveskruven räckte exakt för att skruva fast Vp-röret från undersidan. Då får vi skriva upp en låda småskruv på förslustkontot samt att jag får köpa ett nytt VP-rör i morgon så jag får två felfria då jag hann göra onödiga hål i det ena röret.

Länk till kommentar
Share on other sites

mina första räls så borrade jag ju rakt igenom, men "bumpen" undveks genom att ha 45 graders vinkel på hjulen.

 

Dock på mina nya räls så har jag inget hål på ovansidan av PVC rälsen (dock har jag planerat 45 graders hjul ändå), utan ett hål genom själva aluminiumet och sedan in i PVCt underifrån... gängat i båda. Förstår du? Både själva rälset (dvs PVC) och det under (trä eller aluminium eller vad du nu använder) är gängat samtidigt. Man kan inte gänga en och en separat, för då kanske det blir en liten glipa emellan räls och underliggande när man sedan skruvar ihop, utan man måste gänga samtidigt. Och när man gängar exempelvis M6 ska ju hålet vara lite mindre, 5 mm tror jag det är (kolla upp).

 

Dock kanske det blir hållbarare om man kör ner en riktig bult ovanifrån och alltså har ett hål även på ovansidan? Har dock inte testat så jag kan inte kommentera, men enligt Cody så ska det hålla ändå. Ser snyggare ut utan hål på ovansidan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag är med. Precis innan myggen anföll som galningar och jag fick retirera inomhus drog jag träskruv från undersidan. Det drar ihop VP-röret mot träregeln och träskruvens gäng är ganska stor så det verkar ta bra i röret. Då behövde jag inte förborra då skruven är självborrande.

 

Med enbart ena röret skruvat från ovansidan, men jag ändrade mig och skruvar från undersidan nu. http://www.ida.liu.se/~gse/kamera/DSC00174.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte det duger för ett "riktigt" filmteam och stressiga fältmässiga förhållanden men såhär långt verkar det stabilt med tanke på hur klena bräder jag valt. Duger helt klart för hobbyförhållanden. Och jag planerar inte att själv åka med på rälsen även om jag tro det är fullt möjligt. Jag klättrade på taket förra året och använde läkten som gångbana på taket. Klart att om stegen får en smäll kanske den blir vinglig, men det får framtiden visa. Om man vill kanske man kan förstärka hörnen med läktplåt (perforerade plåtbitar från byggbranchen) men jag tror inte det behövs i skrivande stund. Men å andra sidan är styckepriset så lågt att man snart skruva ihop en ny stege. Nu när jag vet hur man gör uppskattar jag monteringstiden till ca 30 minuter.

 

Arbetsgången är väl typ, mät längderna med tumstocken, markera med penna. Lägg sågen på brädan (vinkeln mellan bladet och handtaget är 90 resp 45 grader) och rita. Såga på fri hand efter strecket.

Mät ut var tvärbitarna skall sitta, och markera med penna.

Sätt skruven i skruvdragaren (magnetiskt) och tryck till mot virket på fri hand och skruva in en bit, håll ihop bräderna mot plant underlag efter markeringarna och skruva ihop. Repetera på andra sidan.

 

Kryssmät en "ruta" och mät ur en diagonalbit. Skruva fast i ena ändan, kryssmät igen, och tvinga ramen till korrekt mått och fäst med skruv.

 

Tejpa fast eller håll med stadig hand fast vp-röret. Dra i skruv från undersidan så röret sitter. Jag har lämnat ca 40 cm i ändarna utan skruv då jag misstänker rören behöver lite rörelseutrymme i skarvarna. Jag har ännu inte gjort skarvbitarna, men trär man rätt långa vp-rör inuti kommer det bli rena bilbanerälsen att trä ihop. Så här långt är ramen så lätt att man med lätthet ensam lägger ramarna på lastbågarna på biltaket. Eftersom jag har en liten bil blev tre meter ganska lagom längd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en bra hemsida: http://www.homebuiltstabilizers.com/ där man kan kolla in hemmabyggda steadicams och dollys. På bilderna där kan man få en hyfsat god uppfattning om hur man kan göra "hjulupphängningar" etc. Gör det enkelt. Exemlevis V-profil aluminium man borrar hål i. Stoppa sedan in bultar och fäst skateboard- eller rollerblade hjul. Behöver inte vara svårare än så. Precisionsborrning med pelarborr är nog ett måste dock.

 

Det är förresten en "svensk" som ligger bakom sidan, han är visserligen född i USA men bor nu i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaha, midsommarafton och hustrun på sjukhus med nån j*vla bakterieinfektion. Illa illa. Så, utan sill och nubbe det blev det mycket tid över för min dolly igen. Så här är min hypotes; Min dolly skall ha tre punkter mot rälsen, typ gamaldags trampdressin för järnväg. Då blir inte dollyn måttkritisk (vilket har varit ett av mina konstruktionsideer) så värst nånstans eftersom med tre hjul riskerar man aldrig att ett hjul blir hängande i luften. Gämför med en trebent campingpall. Står stadigt på vilket underlag som helst.

 

En annan ide, är att enbart den ena sidan skall ha hjulen i 45 graders vinkel, medan hjulet för den andra sidans räls skall ha ett rakt hjul. Då blir inte spårvidden kritisk heller. Om spårvidden varierar några milimeter så gör det inget då det raka hjulet klarar variationer i spårvidd lika mycket som hjulet är brett.

 

Men, så fick jag ett anfall av tvivel; Varför har en del dollies så många hjul? Långa rader av hjul är det. Som jag ser det är det då väldigt jobbigt att aligna upp hjulen spikrakt om de skall göra samma tryck på rälsen, allihop. Vilket är motiven till det? Då måste man dels borra alla hålen med milimeterprecision, med pelarborrmaskin efter en ritsad linje. Eller så måste man göra hjulaxlarna fjärdrande på något sätt. Och vill man göra svängd räls så går inte det. Några har försökt tänka på det, och gjort en rörlig hjulskena typ märklin-tåg. Men jag tycker det är lite onödigt krånglig lösning.

 

Min första prototyp blir (som vanligt) helt i trä med standardbitar från brädgården. Hjulen skruvar jag fast med fransk träskruv. Då slipper jag till och med borra. Verkygslådan är ännu så länge en tumstock, skruvdragare, fogsvans (såg), penna... om jag nu inte glömt något. Eftersom jag inte ens äger något stativ får dollyn ett kamerafäste av vinkelplåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att en av de främsta anledningarna till att dollies har så många hjul är att man fördelar vikten jämnare. Har du tre punkter blir det mer tryck på varje punkt än om du exempelvis har 8 punkter. Har du PVC rör tror jag dock inte det håller med 3 punkter, testa själv och ställ dig på ett PVC rör, normalvikt på ca 80 kg blir de söndertryckta.

 

Skulle du inte stå på vagnen? Det är en högst tveksam idé menar jag, då kontrollen över kameran blir kraftigt försämrad. Att stå på vagnen är nästan ett måste för mig. Då behövs fler punkter, 8 st är kanske lagom?

 

45 graders vinkelidén kanske är bra, har inte testat, men risken är ju att dollyn halkar ur spåret, då bara ena sidan "hålls" fast. Det är alltid en risk.

 

Men om du ska göra det så enkelt, testa att göra en sån där "folk-vagn", en enkel dolly på vanlig stege. Har du en stege så slipper du göra räls, sen har du en liten dolly och hjul med justerbar bredd för anpassning till stegen. Kanske en idé? Var det inte en länk ovanför?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lurade just på fördelningen av vikten. Men jag tror det är försumbart då tex fyra hjul koncentrerat till en liten area knappt borde göra någon skillnad. I så fall bör man fördela hjulen gämnt över hela vagnen. Å andra sidan ser jag vagnar med bara fyra belastningspunkter med. Jaja, det är antagligen bara att prova. Nu slarvade jag bort min enda ringnyckeln som passade på barnens avlagda rullskridskor så det blev stopp i produktionen i alla fall. Förhoppningsvis kan jag fortsätta i morgon.

 

Om jag står på röret med träskor på fötterna gör det ingen åverkan på röret. Jag har kikat på "folkvagnen" också. En aluminiumstege är inte direkt gratis. Inte heller själva vagnen om man skall köpa den färdig.

 

Sen ser jag att skrivit rätt fel. Hjulens vinkel är ju 90 grader och inget annat. Hursomhelst, jag skall ha det som på bilderna på homebildstabilizers men bara på ena sidan. Andra sidan skall ha ett hjul rakt.

 

Under miklandet gång föresten har jag upptäckt att en enbent stativ panorerar tusen gånger bättre än ett billigt stativ. Vill man göra nått riktigt billigt som verkar fungera förbluffande bra så kan man borra ett hål i ett vinkeljärn, skruva fast det i kameran. Fäst hela rasket i en vanlig regel eller kvastskaft med rörklämma och man har ett enbent stativ för några tior. Med stöd mot marken verkar det fungera att panorera helt utan knirr som tex det hackande som blir med billigare trebenta stativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...