Gå till innehåll

nicky9

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev medlem

Personlig information

Filmskapande

  • Influenser
    Cameron, Spielberg, Darabont, Ridley Scott, Michael Douglas, Marlon Brando, Humphrey Bogart

Utmärkelser för nicky9

Lärling

Lärling (3/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Jag har spelat in en intervju i ett relativt stort skyddsrum. Det finns ett svagt, svagt "eko" eller snarare efterklang. Kan man minska ner det på något sätt? Vilken effekt? Jobbar i Premiere Pro.
  2. nicky9

    Dolly på räls

    Spännande... du får väl köra en film sen som visar dina åkningar. Allt som funkar är bra.
  3. nicky9

    Dolly på räls

    Jag tror att en av de främsta anledningarna till att dollies har så många hjul är att man fördelar vikten jämnare. Har du tre punkter blir det mer tryck på varje punkt än om du exempelvis har 8 punkter. Har du PVC rör tror jag dock inte det håller med 3 punkter, testa själv och ställ dig på ett PVC rör, normalvikt på ca 80 kg blir de söndertryckta. Skulle du inte stå på vagnen? Det är en högst tveksam idé menar jag, då kontrollen över kameran blir kraftigt försämrad. Att stå på vagnen är nästan ett måste för mig. Då behövs fler punkter, 8 st är kanske lagom? 45 graders vinkelidén kanske är bra, har inte testat, men risken är ju att dollyn halkar ur spåret, då bara ena sidan "hålls" fast. Det är alltid en risk. Men om du ska göra det så enkelt, testa att göra en sån där "folk-vagn", en enkel dolly på vanlig stege. Har du en stege så slipper du göra räls, sen har du en liten dolly och hjul med justerbar bredd för anpassning till stegen. Kanske en idé? Var det inte en länk ovanför?
  4. nicky9

    Dolly på räls

    Det finns en bra hemsida: http://www.homebuiltstabilizers.com/ där man kan kolla in hemmabyggda steadicams och dollys. På bilderna där kan man få en hyfsat god uppfattning om hur man kan göra "hjulupphängningar" etc. Gör det enkelt. Exemlevis V-profil aluminium man borrar hål i. Stoppa sedan in bultar och fäst skateboard- eller rollerblade hjul. Behöver inte vara svårare än så. Precisionsborrning med pelarborr är nog ett måste dock. Det är förresten en "svensk" som ligger bakom sidan, han är visserligen född i USA men bor nu i Sverige.
  5. nicky9

    Dolly på räls

    Ja det ser ju fint ut, återstår bara att testa hur det funkar sen. Tar väl några test för att se långsiktig hållbarhet också. Eller skulle du göra kaffeved sa du ? ;)
  6. nicky9

    Dolly på räls

    mina första räls så borrade jag ju rakt igenom, men "bumpen" undveks genom att ha 45 graders vinkel på hjulen. Dock på mina nya räls så har jag inget hål på ovansidan av PVC rälsen (dock har jag planerat 45 graders hjul ändå), utan ett hål genom själva aluminiumet och sedan in i PVCt underifrån... gängat i båda. Förstår du? Både själva rälset (dvs PVC) och det under (trä eller aluminium eller vad du nu använder) är gängat samtidigt. Man kan inte gänga en och en separat, för då kanske det blir en liten glipa emellan räls och underliggande när man sedan skruvar ihop, utan man måste gänga samtidigt. Och när man gängar exempelvis M6 ska ju hålet vara lite mindre, 5 mm tror jag det är (kolla upp). Dock kanske det blir hållbarare om man kör ner en riktig bult ovanifrån och alltså har ett hål även på ovansidan? Har dock inte testat så jag kan inte kommentera, men enligt Cody så ska det hålla ändå. Ser snyggare ut utan hål på ovansidan :)
  7. nicky9

    Flimmer !

    Visst kan jag fixa ihop en snutt, men du måste nog ladda ner den och titta på den genom en monitor via ditt redigeringsprogram, för när jag tittade på datorn i WMP flimrade det inte, men det syns väldigt tydligt på det obearbetade klippet på redigeringsmonitorn. Har du möjlighet till det?
  8. Nu har jag spelat in allt i 720 * 576 och 1.422 ratio. Jag snackade med några "experter" för nåt halvår sedan om detta och de sa att TV-kanalerna kan switcha om mellan 16:9 och 4:3. Det kanske ni har märkt när det hoppar mellan reklam och film ibland? Då kan man se under nån bråkdels sekund när de switchar om, filmen blir utdragen eller vice versa etc. Jag var dock inte säker, därför jag frågade... Nu kör jag på det. 16 timmar. Orkar inte göra om. :)
  9. nicky9

    Dolly på räls

    Man skall nog använda skateboardhjul är min bedömning. Har testat med vanliga vagnar eller vad man nu skall kalla det, men det hoppar lätt och blir inte riktigt jämnt, även om underlaget (inte räls alltså) är platt. Att bara lägga ut PVC rör har jag inte testat, men det låter ju väldigt osäkert och instabilt. Länken ovan är nog så enkelt man kan göra dugliga kameraräls. Visst kan du använda trä, men är det rakt... eller fuktskadat och buckligt? Trä väger dessutom mer. Mina erfarenheter är att inte "slarva" för mycket, det blir bara skit i slutändan. I trä får du inte samma precision som i aluminium. Jag pröjsade ca 1 700 kr för mina aluminiumprofiler (till rören och vagnen, dvs. rätvinklig V-profil (själva rälsen) totalt 18 m profil + stag emellan rälsen ca 12 m fyrkantstång + ca 4 m V-profil (2 st á ca 2 m) till själva vagnen). Gängade sedan alltså både i aluminiumet och PVC-rören, samtidigt. Man behöver inte vara särskilt händig, men normalt tekniskt begåvad i alla fall, så att man gör rätt saker i rätt ordning. Tillgång till en ordentlig pelarborr måste man nog ha (inte sånt man själv köper på Clas Ohlson). Det är ju i princip omöjligt att stå med handborr. Går inte. Behövs ordentlig precision = verkstad. Hade själv en halvbra pelarborr till rälsen som funkade för det ändamålet, men till hålen i vagnprofilerna måste jag ha en riktigt bra pelarborr för precision. Har inte löst det än.
  10. nicky9

    Dolly på räls

    Jag använde vanligt elrör, PVC, ca 2 cm (?) i diameter. Köpte på Bauhaus. Har alltså inte testat detta än, men det borde hålla hyfsat, enligt han som först gjorde dom ska det hålla, även om det kanske är lite "rangligt". Jag ska dock inte använda i skog utan på redan plan mark. Det är ett helsike att få rakt i skog med en massa kilar och brädor och vattenpass, nej, då får det bli hemmabyggd steadi i stället. Aluminiumrör är väl det bästa, men då drar det i väg i pris. Om man har som max ca 120 kg vikt (gubbe+vagn+kamera) och exempelvis totalt 12 hjul blir det ju bara 10 kg per punkt. Borde hålla? Kolla in min hemsida för ett tidigare projekt vad gäller kameravagn http://www.niklasharlin.com (under experiments->dolly&jib). Det var dock en flopp för rören rostade, dessutom var rälsen liiite för breda, ca 1 m. Standard är väl ca 62,5 cm (är inte säker, har inte i huvudet men går att kolla upp). Dessutom var rälsen då 2 m långa, bygger nu 1,5 m för att verkligen få plats i bil. Lärdomar: Bygg så enkelt som möjligt och inte en så tung vagn och tunga räls jag då gjorde. Använd aldrig rostande rör. Jag tänkte då svartspreja rören för att skydda mot rost, men sprajade aldrig, idag är de helt rostiga. Skarvarna mellan rören kan också vara ett problem vid smygande åkningar och svåra att få bort, därför kan pålagd plastslang vara en bra idé tyckte jag.
  11. Jag var i USA och filmade inomhus med 60 Hz belysning, sen hemma i Sverige upptäckte jag att bilden flimrade lite, pga. lysrören. Vi har ju 50 Hz. Nån som vet hur man fixar detta? Har i Premiere lagt på Antiflicker från Canopuskortet och det hjälper hyfsat, men det ser lite 24p ut eller vad man skall säga. Nån som vet hur man får bort allt flimmer? (Detta är lätt fixat på plats, man har slutartid 60 i stället för 50, men just då visste jag inte det).
  12. nicky9

    Dolly på räls

    Har precis själv byggt klart några räls: Enligt följande modell http://www.codydeegan.com/dolly/dolly3.html (Dock inte "slangen" som ska läggas ovanpå) och skall snart fixa vagnen. Jag har 9 meter räls och det tror jag räcker gott till det jag tänkt använda det till, dvs små lagom inomhusåkningar, kanske några meter för att få lite hollywoodkänsla). Visst, ska du ha långa jäkla grejer ute i skogen behövs det mycket mer men då kan man i stället använda sin hemmabyggda steadicam :) niklas
  13. Men allvarligt talat. Självklart är det så att om man har en 35 mm kamera och en normalduktig fotograf samt tillgång till efterbearbetning så blir resultatet bra "av sig själv". Har ni inte sett blunders etc från Hollywood filmer? De brukar vara obearbetade och ser då ut som svenska långfilmer gjorde för bara 5 år sen typ, m.a.o. skit. Med efterbearbetning kan man faktiskt dock få DV helt ok, har själv sett ett flertal exempel på detta, även på "amatörnivå" eller semi-proffs nivå eller vad man nu ska kalla det. Exempelvis filmen Molly i världen: http://www.tolv24.com/ Bildkvalitén imponerande för att vara DV.
  14. Hej, jag har filmat material med en Sony HDV FX1. Inspelat med HDV och widescreen, dvs 1024 * 576. Detta ska jag nu redigera på Premiere Pro 1.0 i DV-läge. Har ett DV-storm (det första, inte DV Storm 2 alltså) I bakhuvudet finns att någon TV-kanal kanske vill sända denna dokumentär. Vad gäller för format då? Jag antar att jag ska ska välja PAL widescreen. Dock så blir det då 720 * 576, aspect ratio 1.422. Är det rätt, borde det inte bli 1024 * 576? Anledningen till att jag frågar är att jag påbörjade detta på Premiere 6.0 förut, och där läste jag in i Widescreen 1024 * 576, men detta verkar man inte kunna göra i Pro? niklas
×
×
  • Skapa nytt...