Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, jag har filmat material med en Sony HDV FX1. Inspelat med HDV och widescreen, dvs 1024 * 576. Detta ska jag nu redigera på Premiere Pro 1.0 i DV-läge. Har ett DV-storm (det första, inte DV Storm 2 alltså)

I bakhuvudet finns att någon TV-kanal kanske vill sända denna dokumentär. Vad gäller för format då? Jag antar att jag ska ska välja PAL widescreen. Dock så blir det då 720 * 576, aspect ratio 1.422. Är det rätt, borde det inte bli 1024 * 576?

Anledningen till att jag frågar är att jag påbörjade detta på Premiere 6.0 förut, och där läste jag in i Widescreen 1024 * 576, men detta verkar man inte kunna göra i Pro?

niklas

Posted

Material inspelat i SD (standard definition) vilket inkluderar DV både 4x3 och 16x9 håller alltid upplösningen 720x576. Dock är pixel aspect ration olika beronde på format.

Saker som sänds på TV är generellt 4x3, dvs du får göra en letterboxed 4x3 och inte 16x9 Full Height Anamorphic. Men kolla det med kanalen innan du skickar in ditt material.

Enda gången upplösningen 1024x576 är intressant är om du gör grafik/animation i program som inte stödjer non-square pixles.

Du kan läsa lite mer om 16x9 på länkarna nedan:

http://www.fcpug.se/forum/showthread.php?t=397

http://www.fcpug.se/forum/showthread.php?t=293&highlight=16x9

Visserligen pratar vi Final Cut där, men i grunden är det precis samma format/problem.

Posted

Nu har jag spelat in allt i 720 * 576 och 1.422 ratio. Jag snackade med några "experter" för nåt halvår sedan om detta och de sa att TV-kanalerna kan switcha om mellan 16:9 och 4:3. Det kanske ni har märkt när det hoppar mellan reklam och film ibland? Då kan man se under nån bråkdels sekund när de switchar om, filmen blir utdragen eller vice versa etc. Jag var dock inte säker, därför jag frågade...

Nu kör jag på det. 16 timmar. Orkar inte göra om. :)