Gå till innehåll

Super-8 Fynd?


beta75

Recommended Posts

Jag tror gjort ett litet fynd idag.

Hittade en super-8 på loppis för 50 spänn.

Kameran är en Ricoh 800Z.

Är det en bra kamera? Värt att ladda en film och testa? Kanske till och med ett fynd?

 

Har stoppat i batterier och den fungerar på alla hastigheter och motorzoomen.

Jag har inte kunnat testa exponeringsmätaren då den behöver ett PX14 batteri med den 2.7 volt x(

Vet någon om det fungerar bra med 3 volt istället? Eller om/vart man kan få tag i ett passande batteri.

 

När det gäller film så är har jag fattat att det bästa/billigaste alternativet är att köpa film från tyskland med framkallning. Stämmer det fortfarande?

 

/KN

ricoh.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är att köpa frilm från Tyskland, med framkallningen inkluderad.

 

Fick med en Agfa Moviechrome 40 i obruten förpackning.

Står Made in Germany på den... Betyder det att den är från tiden innan 1961 när berlinmuren började byggas eller efter 1990 när den revs... ;)

Kanske inte ska filma något viktigt med den. Och om jag vill få den soppad så är det tyskland som gäller eller ska den ner i vanligt E-6 bad?

 

Du kan inte köra med 3V batteri, kolla här efter batterier som passar: http://www.weincell.com

 

Ok, de hade inga px14 så det får bli två px13 då staplade... Fast för 8 euro styck kanske jag måste hitta en annan lösning... Om man ger den 2,7 volt så borde mätaren stämma eller?

 

Blir det något filmande så lovar jag att visa resultatet, om ni vill.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle inte filma med Agfa-rullen då det är helt onödigt att ta risken, få kass färgåtergivning samt vara tvungen att skicka iväg den till Dwaynes Photo i USA (det enda stället som fortfarande framkallar 40-rullar i världen) när man har ett betydligt billigare och snabbare alternativ i Tyskland. Nya rullar framkallar man i Tyskland (Andec Filmtechnik).

Filmrullar kan du köpa via Andec eller på Wibergs Foto i Stockholm.

Vad gäller ljusmätaren, ger batteriet ingen garanti på att den kommer att fungera korrekt, då de ämnen som "registrerar ljuset" kan ha förlorat sin förmåga sedan länge. Jag skulle satsa på en extern ljusmätare då man lär sig mer om ljus och kan exponera vilken sorts film man vill, utan problem.

Lycka till och visa ditt resultat sen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har extern ljusmätare och har jobbat som fotograf i 10 år så det vet jag hur det fungerar.

Problemet är att det verkar vara en elektrisk inställning av bländaren. På sidan av kameran finns en ratt med Lägena [manual] [Off] [Auto]

Som jag tolkar det, har ingen manual...

[Auto] Kameran mäter själv och ställer "rätt" bländare i förhållande till ljuset och film (sitter en kam i filmfacket som borde känna känsligheten beroende på hål i kasetten)

[Off] Här ska det stå när kameran inte används för att inte dra ström.

[Manual] Detta läget är här man vrider höger eller vänster för att blända upp/ner. Men eftersom det inte finns någon ström så händer inget.

 

Jag tänker så här, kameran vill ha 2.7 volt för att fungera. Om man ger tex 3v så borde den över/underexponera men då också visa det på skalan i sökaren. Så om man ställer bländaren manuellt borde 3-2,7 volt inte ha någon betydelse. Visar skalan bländar 4 så borde det vara bländare 4 även med 3 volt.

Så har de flesta stillbildskameror fungerat eftersom man inte vill ha en bländaröppning som styrs av ev variationer spänningen i olika batterier. Och en 10% ökning av spänningen borde inte steka elektroniken...

Vad tror ni?

 

/KN

dial.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Fick med en Agfa Moviechrome 40 i obruten förpackning.

Står Made in Germany på den... Betyder det att den är från tiden innan 1961 när berlinmuren började byggas eller efter 1990 när den revs... ;)

 

 

Super-8 kom väl 1965, så den är nog efter 1990 :)

Jag hade en från 1993 tror jag...

Det kommer troligen bli jäkligt blå & grynig bild, det blev det på min :)

 

 

Kanske inte ska filma något viktigt med den. Och om jag vill få den soppad så är det tyskland som gäller eller ska den ner i vanligt E-6 bad?

 

Du kan framkalla den här för 15.5€ + VAT:

http://www.super8.nl

Det tar dock ganska många veckor innan de hinner köra dessa gamla filmer....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade dem på nätet och har mailat.

Kan ju vara kul att prova och se hur det blir.

Vet någon vad det är för kemikalier i den soppan. Är det samma som vanlig dia E-6 eller är det något annat? För är det E-6 så kan jag tänka mig att dra den igenom ett vanligt C-41 bad och få ett riktigt gött färgstick. Har stor erfarenhet av att cross-processa agfa dia när jag plåtat med stillbild. Blir riktigt nice om man scannar med lite kännsla.

 

Provade med 3 volt i kameran och fick utslag som jag hade räknat med. Batteriknappen visar att batteriet är perfekt. Mitt på skalan.

 

Blir nog att besöka Jula eller clas ohlson imorgon och hitta lämpliga batterier...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade dem på nätet och har mailat.

Kan ju vara kul att prova och se hur det blir.

Vet någon vad det är för kemikalier i den soppan. Är det samma som vanlig dia E-6 eller är det något annat? För är det E-6 så kan jag tänka mig att dra den igenom ett vanligt C-41 bad och få ett riktigt gött färgstick. Har stor erfarenhet av att cross-processa agfa dia när jag plåtat med stillbild. Blir riktigt nice om man scannar med lite kännsla.

 

Provade med 3 volt i kameran och fick utslag som jag hade räknat med. Batteriknappen visar att batteriet är perfekt. Mitt på skalan.

 

Blir nog att besöka Jula eller clas ohlson imorgon och hitta lämpliga batterier...

 

/KN

 

Då borde du köpa Kodak E64 filmen.. Billig framkalning för din del.. dock väldigt mycket film att hålla reda på vid torkning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hittade dem på nätet och har mailat.

Kan ju vara kul att prova och se hur det blir.

Vet någon vad det är för kemikalier i den soppan. Är det samma som vanlig dia E-6 eller är det något annat? För är det E-6 så kan jag tänka mig att dra den igenom ett vanligt C-41 bad och få ett riktigt gött färgstick. Har stor erfarenhet av att cross-processa agfa dia när jag plåtat med stillbild. Blir riktigt nice om man scannar med lite kännsla.

 

 

Agfa filmen framkallas enligt prislistan för samma pris som "Kodak type 7240 and all outdated color reversal films" så kanske är det då den processen som gäller (alltså den för Kodak VNF 7240).

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här blev det förresten, Agfa Moviechrome 40, filmad & framkallad under 2007 (kasetten var oöppnad, förvarad i rumstemp, utgångsdatum under 1993)...blått & grynigt...men om man vill ha en speciell look så får man onekligen det. Jag tyckte det passade bra som en Sovjetisk kortfilm :)

hus.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just det, för att svara på det tråden handlar om så verkar du onekligen ha gjort ett fynd när det gäller din kamera! :)

Den klarar att identifiera de flesta filmsorter samt klarar många olika fps (inklusive 24). Då är 50 spänn ett bra pris!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Så här blev det förresten, Agfa Moviechrome 40, filmad & framkallad under 2007 (kasetten var oöppnad, förvarad i rumstemp, utgångsdatum under 1993)...blått & grynigt...men om man vill ha en speciell look så får man onekligen det. Jag tyckte det passade bra som en Sovjetisk kortfilm :)

Dario, av ren nyfikenhet: är det där en bild på sernanders höghusen i Uppsala?

Passerar de varje dag på väg till skolan. :)

 

Hejja!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej hej.

Jag köpte en Filmkamera Nizo 4080, zoom, i nyskick för en 5hundring. Vet iinte om det är dyrt eller billigt, men det följde med massor av tillbehör så som filter och vidvinkel med mera. Jag läste nånstans att film med ljud inte finns längre. Stämmer det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kommer att ha stor nytta av lådan ändå eftersom den tar bort kamerans ljud när du spelar in med extern ljudutrustning. Plus att du kan skaffa ljudinspelare som ger mycket bättre ljud än vad kamerans inbyggda skulle kunna levera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...