Gå till innehåll

JollyBob85

Medlemmar
  • Inlägg

    58
  • Blev medlem

Utmärkelser för JollyBob85

Bidragsgivare

Bidragsgivare (5/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Jag har samma kamera. Även jag har en Letus. Även jag har grains överallt och har inte lyckats komma tillrätta med det. Jag är också tacksam om en lösning eller iaf en förklaring kan hittas.
  2. (Skickar mail istället...)
  3. Jo det blir ett väldigt gult ljus! Men med vitbalansering och/eller blåfilter kan man motverka den effekten.
  4. Man kan ju filma en gata och om någon råkar gå förbi så kan man fortsätta filma och sen maska lite mellan de klipp man har så att personen/personerna i fråga försvinner. Detta går nog att göra i de flesta redigeringsprogram skulle jag gissa. Detta är inte alltid perfekt då det kan uppstå artefakter men kan vara värt att ha i åtanke. Denna metod är ju rätt värdelös om det är mycket folk som rör sig men ett klipp behöver inte vara förstört bara för att någon enstaka person kliver in. Stativ krävs dock för dessa sekvenser för att man ska kunna maska så lite begränsande är det ju... men vafan, filmar man utan storbudget så kan man ju inte få allt.
  5. JollyBob85

    Bokrättigheter

    Får rättighetsägaren nys om det kan man väl bli stämd. Så vitt jag vet finns det inga böter för detta brott utan det görs väl upp i ett civilmål. Lägger man ut det på nätet finns det ju en faktisk risk att någon uppmärksammar den och så blir det väl hot om stämning. Om man faktiskt har visat upp den och tagit betalt är det nog svårt att komma undan stämningen eller vad tror de lärda? Men om man bara spelar in och visar i sina slutna kretsar så borde man väl inte ligga så risigt till skulle jag tänka mig. Kort sagt: Jag tror inte att det har så mycket med syftet att göra utan i vilka former man visar materialet. Var god rätta mig om jag har fel... jag vill gärna täppa till luckor i min kunskap om hur världen fungerar :)
  6. Börja med ett problem som huvudkaraktären ska lösa. Typ: Börje är på fest och råkar skita på sig. Toaletten är trasig och toapappret är slut. Pga olika omständigheter kan han absolut inte gå hem. Vilka följder får det och hur väljer han att lösa problemen som uppstår? När du har detta klart för dig så kan du börja bena ut olika scener där situationen blir värre och värre fram till klimaxet som i det här fallet kanske blir att han torkar sig med chefens nya kostym och säger upp sig från sitt jobb? Att bara komma på lite olika scener med osammanhängade saker som händer brukar i mitt tycke sällan resultera i en spännande film.
  7. Hej! Jag invänder mot att Elmin sitter still på en buss och skriver ett vykort. Det känns som att det vore bättre med någon lite mer exotisk/karismatisk plats för att liva upp den delen av filmen. Håller med någon som tidigare tyckte att det vore bättre om Lina åkte någon annanstans istället för att vara på sjukhuset. Jag kan ana ett problem med dialogen. Den känns lite sökt i syfte att få fram en röd tråd. Jag är nog personligen förtjust i mer realistisk dialog som kanske inte alltid måste föra handlingen i spikrak riktning framåt. Men jag tror filmen kan bli rätt mysig på nåt sätt och jag skulle vara sugen på att se det färdiga resultatet. /Johan
  8. Jag tycker idén verkar lite väl fragmentarisk. Ska man göra en film med mystisk symbolik och annorlunda dramaturgi vill iaf jag ha mycket snygga och coola scener som motvikt men som jag visualiserar detta synopsis kan jag inte riktigt se att dessa händelser skulle vara tillräckligt spektakulära. Självmord är dessutom typ den vanligaste ingrediensen att ha med i historier känns det som. Sorry att man dissar men jag hade lite svårt att se hur det skulle kunna utvecklas till en spännande och intressant film.
  9. Hur stark är denna lampa? Ska man filma utomhus t.ex. krävs många watt väl? Kameran suger ju upp ljus som en kloakråtta festar på rutten ost.
  10. Det är främst att den känns sjukt tråkig. Man blir inte alls sugen på att läsa manuset/se filmen. Slätstrukenhet är enligt min åsikt att undvika, speciellt i titeln vilket är det första man stöter på när man kommer i kontakt med filmen. Heteromaskinell kärlek... Jag vet inte. Sunkigt exempel. Men något som man kan komma ihåg utan att behöva skriva upp namnet för att minnas.
  11. Hej! Jag tyckte det var en helt okej historia du har fått till där. Twisten sög till i kistan dessutom. Bra jobbat! Däremot gillar jag nog inte titeln alls tyvärr. Lycka till i tävlingen! /Johan
  12. Story av Robert McKee är outstanding. Den skulle jag nosa upp om jag var du!
  13. Har inte undersökt saken men kan bara anta att lågpris-dvd-spelare kommer sig av att det är så stor åtgång och konkurens att tillverkarna kan köpa komponenter riktigt billigt osv.
  14. JollyBob85

    Deathwish - bra namn?

    Hej! Ditt argument för många val verkar vara att: "Men det är så i verkligheten..." Robert McKee skriver i sin bok Story någonting som jag håller med om starkt; det spelar ingen roll hur det är i verkligheten. Gör det sig inte bra på film får verkligheten kliva bakåt. Jag förstår att du har gjort en massa research och skildrar ett scenario som skulle kunna hända. Problemet är att det faktiskt dock inte verkar vara särskilt spännande att uppleva i filmformat. Jag tror starkt på att anamma de dramaturgiska reglerna mer än du har gjort med tydlig protagonist/antagonist och försöka hitta sköna vändningar i handlingen för att skapa spänning. Sedan argumentet att "jag är så noggrann av mig att jag lika väl kan inkludera t.ex. vapendetaljerna i min synopsis" håller inte alls enligt mig. Om dessa detaljer kommer i vägen för läsandet av din synopsis är det mycket bättre att de inte finns med, trots att det kanske är svårare för dig att inte ha med dem. Några tankar från en tankspridd hjärna...
  15. Inte för att pissa i fejset på en kreativ själ men ljudet är väldigt dåligt. Jag kunde inte alls höra vad som sades och då antar jag att hela vitsen med filmen går upp i rök. :(
×
×
  • Skapa nytt...