Gå till innehåll

All aktivitet

Detta flöde uppdateras automatiskt

  1. Tidigare
  2. Hej igen! Nu finns filmen ute att beskåda i sin helhet: Det finns även versioner utan undertext och med textning på engelska på min YouTube-kanal. Ta gärna en titt! 🙂
  3. robinwwatch

    Tips och råd

    Tack för ditt svar! 🙂
  4. ghijohansson

    Tips och råd

    Du bör börja med att tala om var i landet du finns. Ska du samarbeta med någon så är det ju enklast att kunna träffas ofta. Kanske borde du gå med i en filmskaparförening. Finns några tiotal, utspridda över landet. Om du inte vet hur du ska hitta, fråga filmlärare på närmaste utbildningsinrättning som har filmutbildning.
  5. Tjabba tjena hallå. Det här är mitt allra första inlägg någonsin (så var snäll). Fattar inte riktigt när det gället voodoofilm, så detta inlägg kanske hamnar helt fel, men vi testar. Jag är 23 år gammal och skulle ärligt talat beskriva mig själv som ganska vilsen när det gäller karriär. Jag har spenderat större delen av mitt arbetsliv i jobb som inte varit särskilt bra för mig – dålig lön, dålig behandling, ni vet hur det är. Men nyligen, när jag satt och letade efter nya möjligheter, fick jag en sån där plötslig "aha!"-känsla: Varför inte göra något inom filmindustrin? Mer specifikt dokumentärfilm? Under hela mitt liv har jag alltid fascinerats av underhållning, och särskilt dokumentärer – det är typ som mitt syre när det gäller att konsumera innehåll. Jag är också en naturligt äventyrlig person och väldigt dragen till det okonventionella. Tänk Tiger King, till exempel – berättelser som är galna, konstiga och helt unika inspirerar mig verkligen. Jag har alltid varit den kreativa typen, oavsett om det handlar om att göra små roliga, redigerade videos på mina vänner för att få ett skratt, eller hitta på idéer för berättelser. Jag har till och med lite erfarenhet av berättande – jag kan grunderna i manus och liknande (även om inget av det någonsin blivit verklighet, haha). Jag är inte den som ryggar tillbaka för det konstiga eller annorlunda – tvärtom, jag tror att det är en styrka när det gäller dokumentärer. När jag väl dyker in i något så gör jag det till 110 %, eller snarare 100 000 %! Jag fullständigt fördjupar mig i vad jag brinner för när jag får chansen. Så nu behöver jag råd (eller kanske till och med samarbeten). Var börjar jag om jag verkligen inte känner för att återgå till skolbänken? Finns det sätt att ta sig in i dokumentärfilmsvärlden utan en formell utbildning? Några tips, resurser eller communities jag borde kolla in?
  6. Har haft som tradition att göra en julfilm, spana gärna in! 🙂 Har även gjort musiken själv i år 🙂
  7. Hej ! Det låter mycket Intressant om det gick att skicka Fil Manuskripten Björn Karl Sädbom
  8. Detta låter som en fråga för en söktjänst som använder AI. För själv har jag ingen aning. Du kan prova Perplexity.ai
  9. Saknar en serie från ungefär samma tid som Tripods från Sommarlov. Har egentligen ingen info alls utom att signaturmelodin lät väldigt mycket som Falcon Crests signatur. Det är egentligen pga att låten fastnat i mitt huvud som jag vill hitta serien. Kan man inte lyssna på den en gång så blir man ju inte av med den... Jag trodde att Tripods eller Stora Skogsäventyret kunde vara rätt fast det var de inte...
  10. Jag saknar koll på detaljerna, men utgå från att skolstadgan står över privat avtal. I de fall då barn under längre tid måste vara borta från skolan så tror jag att man fixar undervisning under inspelningstiden. Men om föräldrarna eller filmbolaget betalar, det vet jag ej. Du kan prova att fråga på barnets skola. Generellt sett skulle jag utgå från att ju bättre barnet presterat i skolan, desto mindre bekymrar sig barnets lärare för frånvaro. Samtidigt inser jag att det finns nog lärare som längtar efter att slippa busfrön. Du kan fråga fackförbund. Om inspelning ska pågå länge så finns det ju anledning för barnet att gå med i facket. Och hur lång frånvaro gäller det? Att spela in tar ofta inte så fruktansvärt lång tid. Att varje minut färdigredigerad film kostat en timme frånvaro för barnet kan nog vara rimligt. Så en långfilm borde betyda max en månads frånvaro. Man kanske rentav spelar in samtliga barnens scener på helger och lovdagar.
  11. Hej! Någon som har koll på hur det fungerar med skolan om en 7-åring får en roll i en långfilm där hen behöver vara på set under en längre period? Får barnet ledigt från skolan? Har barnet rätt att vara ledig? Kan detta variera på skola/kommun? Får barnet undervisning på plats? Någon som vet hur detta fungerar praktiskt? Jag menar det är skolplikt i Sverige men barn är ju med i långfilmer hela tiden? Mvh Mamma
  12. Du får nog bygga en egen interiör. Här har du lite musik som du får använda
  13. Hej. Börja gärna med att visa din logline här. Genom att leka med den tillsammans hittar du snabbt exakt vilken berättelse du är maximalt nöjd med. Det vore roligt om här händer något, exakt i denna stil.
  14. Skicka mig ett PM med din e-postadress. Jag har just gjort en minnesanteckning att jag ska logga in om en vecka och kolla.
  15. Jag har ingen aning, men AI kan ibland svara bättre än man förväntar sig. Och man kan rentav prova AI utan att registrera sig. Här följer en adress, och svenska godtas på den tjänsten. https://talkai.info/chat/
  16. Hej! Jag letar efter en film som jag såg och bandade på typ 90-talet. Det var en tecknad/animerad Askungen parodi med vända kön (Askungen är en man, elaka styvbröder, prinsessa på balen/festen osv). Jag kommer ihåg att Askungen var kallad As-kungen(För han var hatad som ett as?) och att det inte var en klänning som styvbröderna hade sönder utan ett par jeans som dom körde i tvätten med färg så att dom var lika fläckiga som målar-kläder. Tror också att alla bröder körde MC(Harley Davidson?), och hade ölmage? Tack i förväg
  17. deltaz

    Hotelliggaren

    Hej rosstorp. Vet att det var 10 år sedan, men jag söker just Hotelliggarens manus. Kan du skapa en ny länk? /Daniel
  18. Hej! Jag söker någon, gärna med mer erfarenhet än mig själv (Men kvittar egentligen, bara du har driv är jag nöjd) till en TV serie idé jag länge funderat på och tror på. Jag har skrivit lite, suddat, skrivit och suddat, men jag har vissa viktiga aspekter klara för mig hur jag vill ha det. Men det är svårt själv att få till det bra. Jag har majoriteten av karaktärerna klara och en stor del av handlingen, men jag fastnar för att sen fortsätta på ett annat spår. Så därför söker jag någon som kanske är intresserad av att hjälpa mig att förverkliga idén. Är du intresserad så hör av dig så kan jag skicka lite mer info om idén. Det är en drama serie som jag siktar att varje avsnitt hamnar på 40-50 minuter i längd. Jag vill egentligen börja från scratch och göra avsnitt ett med en till person då jag suddat ut nästintill allting jag själv skrivit. Ha de gött
  19. Snälla, dina frågor är så generella. Du bör fråga mer specifikt för att göra det lättare att svara. Ett förslag är dock att du engagerar dig i närmaste ideella förening för filmskapare. Det blir lättare för dig att få svar på generella frågor om du träffar folk ansikte mot ansikte. Om du undrar var du hittar filmskaparförening, fråga exempelvis på närmaste utbildningsinrättning som har någon form av filmutbildning.
  20. Hello there, I am working on a low budget indie film and am looking for some advice on cinematic techniques that could enhance the visual storytelling without breaking the bank. I have read a lot about the importance of camera angles; lighting; and composition; but I am interested in hearing from those who have hands-on experience in making these elements work effectively on a tight budget. What are some creative yet cost-effective ways to use camera angles and movement to add depth and dynamism to scenes? Are there any techniques you have found particularly effective for creating a sense of tension or intimacy? How can I make the most out of natural light and inexpensive lighting setups? Any tips on achieving a professional look with limited resources? What are the key compositional elements that can help make my shots look more polished and professional? How do you approach framing and shot composition when working with minimal equipment? Also, I have gone through this post; https://forum.voodoofilm.org/topic/20688-uipath-kortfilmkonstverket/ a ny advice on editing techniques that can help polish the final product and make it appear more professionally made? Thanks in advance for your help and assistance.
  21. Hello there, This is my first post after just joining this discussion, so please forgive me and provide kind assistance if I have posted to the wrong subsection. I am new here but a real enthusiast and loving this community so far. I have a background in coding and in creation and feel I could help with documentation, at least for starters. As a new member in this forum and wish to share and gain some knowledge. I am looking forward to create my own discussion to resolve my query and gain some knowledge though I have taken part in various discussion which is definitely helped me a lot. Also in what category should be taken depends on what factors? Thank you in advance.
  22. Jag är inte helt säker på om jag förstår dig rätt, men det är väl det vanliga problemet med man behöver en "pinne" som i ena änden har en "honkontakt" och i andra änden en "hankontakt". Sådana problem brukar uppmuntra gör-det-själv-entusiaster. Så det finns nog personer som själva byggt något, och lagt upp tips. Samma princip som när man själv ska tillverka mikrofonbom. Så om du inte kommer på något annat så kan du börja med att leta förslag där. I princip handlar det ju om att du behöver två kontakter, som sitter i var sin ände av något styvt.
  23. Jag söker ett enkelt stativ som kan förlängas vid behov och som kan monteras på ett befintligt kamerastativ. Jag vet att jag kan skaffa ett belysningsstativ, men det blir så mycket utrustning och jag försöker hålla nere budgeten genom att bara skaffa en extra förlängare till ett lågt pris. Jag har försökt googla, men jag hittade inget. Jag skulle vara tacksam för hjälp med vad sådana förlängare kallas.
  24. Tack så mycket. Jag håller med och ska ändra den meningen. Jag tänker alltid att det är bäst att hålla manuset luftigt och koncis som möjligt.
  25. Spännande läsning. Du skriver: "Flickan låtsas vara ett monster och börjar jaga dem. De springer och tillslut börjar Alice att skratta." Perfekt. Man ser genast lätt bilder i sitt huvud och dessutom har man en känsla av att du skriver som du talar. Dvs. din röst är stark här. Ett exempel där man inte ser bilder i huvudet lika klart. Du skriver: "Alice vaknar och tittar mot fotot. Man ser fotot på Alice och flickan." Här kan du förenkla: "Alice vaknar och tittar mot fotot på sig och flickan."
  1. Ladda mer innehåll
×
×
  • Skapa nytt...