Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Lista på gratis videoredigeringsprogram

Nybörjare
    Reg.datum
    jan 2008

Standard Lista på gratis videoredigeringsprogram

Hej, jag har märkt att det finns många trådar om gratis videoredigerings program..

Efter 5 minuters googlande så hittade jag den här sidan med en lista på gratis video redigeringsprogram och tänkte dela med mig av den..

http://tv.isg.si/site/?q=node/873

gratis 3d program:
    http://www.digitalarena.co.uk/3d_software.htm
    Senast redigerad av fr0ob den 2008-01-13 klockan 20:03.

Besatt medlem Munthes avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Bra initiativ. Jag har testat samtliga av programmen i listan. Ungefär en tredjedel av programmen i listan är ickelinjära videoeditorer. Resten är konverteringsverktyg. Och av dom uppräknade programmen skulle jag säga att man med nöd och näppe får ihop film med Windows Movie Maker och iMovie. Resten på listan är sub oanvändbar standard för videoredigering. Linux har idag inte en enda fungerande NLE. Tyvärr. Mest lovande är Kdenlive men den har LÅNGT kvar till användbarhet i någon form. Många av Linuxprogrammen har befunnit sig i betaskick i över tio år. Det finns mycket entusiasm bland många programmerare i Open Source communityn men nästan ingen som helst kunskap om vad som krävs av ett program som ska redigera video. Därför programmeras det ena efter det andra av bizarra redigeringsverktyg som helt har missuppfattat postflöde och funtionalitet. LiVES är nog det mest bizarra jag sett i den vägen. Killen som skriver det har verkligen absolut noll koll på vad han håller på med. Jahshaka får man nog klämma in där också. Det är ett totalt oanvändbart program. Notepad är bättre för videoredigering och visuella effekter än Jahshaka. Sedan snackar alla om att Cinelerra är användbart. Det kanske det skulle vara om det inte craschade för att man råkar hosta, tänder en lampa i rummet där man sitter eller, gud förbjude, rör musen i interfacet. Så här ser användandet ut i Cinelerra; klick - spara - klick - crasch - öppna - spara - klick - spara - crasch...osv.

Besatt medlem vesslans avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard

TAck för den lsitan, jag hittade ett program där man kunde göra enkla storyboards idatorn. TAck
    Från Umeå

Besatt medlem gorses avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Haha, Jahshaka var det första redigeringprogram jag öppnade när jag började läsa här på forumet. Det var nära ögat att jag lade ner allt vad film hette.

Besatt medlem Stefan_holsts avatar
    Reg.datum
    feb 2005

Standard

Kul eller vad jag ska kalla det att Blender är med på båda listorna.
    Blender är absolut inte en NLE. Men vet i tusan om det inte kan bli det också i framtiden.
    Viss form av composing har utvecklats i Blender mest för att användas för komponera ihop 3d element med film/video.

Besatt medlem Munthes avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Blender kan klippa video på en timeline sedan någon halvversion tillbaka. Men oerhört begränsat.

Reg.datum
    feb 2005

Standard

Finns eller fanns det någon idé att bygga ut Gimp till rörliga bilder eller är de det som blev Jashaka? Eller har jag blandat ihop det med CinePaint eller nått annat?

Besatt medlem gorses avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard

Cinepaint har väl samma gränssnitt som GIMP om jag minns rätt.

Reg.datum
    feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av gorse Visa inlägg
    Cinepaint har väl samma gränssnitt som GIMP om jag minns rätt.
    Jo Cinpaint är iprincip en vidarutveckling av Gimp för att färgkorregera 35mm film vad jag läst. Men det är ju ingen NLE. Men jag har för mig att det var nån som nämnde nått om detta, får söka bättre i detta forum och se om det var här.
    Eller så har jag drömt allt :S
    "Edit: nej Gimp finns bara som utveckling till CinePaint."
    Senast redigerad av Stefan_holst den 2008-01-17 klockan 17:14. Anledning: Kommit på bättre tankar

Nybörjare
    Reg.datum
    mar 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Munthe Visa inlägg
    Linux har idag inte en enda fungerande NLE. Tyvärr. Mest lovande är Kdenlive men den har LÅNGT kvar till användbarhet i någon form.
    ...
    Det finns mycket entusiasm bland många programmerare i Open Source communityn men nästan ingen som helst kunskap om vad som krävs av ett program som ska redigera video.
    Vad är det som fattas i t.ex. Kdenlive?

Nybörjare
    Reg.datum
    okt 2009

Tumme upp Mera....

Citat Ursprungligen postat av fr0ob Visa inlägg
    Hej, jag har märkt att det finns många trådar om gratis videoredigerings program..

Efter 5 minuters googlande så hittade jag den här sidan med en lista på gratis video redigeringsprogram och tänkte dela med mig av den..

http://tv.isg.si/site/?q=node/873

gratis 3d program:
    http://www.digitalarena.co.uk/3d_software.htm
    Här finns också: http://www.avs4you.com/AVS-Video-Edi...eAdWordsSearch

Nybörjare
    Reg.datum
    sep 2011

Standard Hej VoodooFilm Medlemmar

Hejsan
    Jag undrar ifall det finns ett gratis videoredigeringsprogram som typ redigerare använder. Jag har testat Moviemaker men det var inte så bra tycker jag kanske har ni några tips hehe

Besatt medlem Max_Hs avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Nybörjare
    Reg.datum
    sep 2011

Standard

Aah tack ska testa skicka gärna in fler tips ifall ni har så kan jag testa olika

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2007

Standard

För Linux finns också OpenShot Video Editor
    OpenShot Video Editor | Simple, powerful, and free video editor for Linux!

Kungen över alla videoredigeringsprogram är dock avisynth (enligt mig). Gjort för windows, men funkar även på Linux och mac om man kör det med hjälp av wine. Själv kör jag det i huvudsak via wine på Linux.
    http://avisynth.org/mediawiki/Main_Page

Videoredigeringsprogram används för redigering så den som använder ett sådant blir därmed en redigerare så frågan är lite konstigt ställd tycker jag.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av ronnylov Visa inlägg
    Kungen över alla videoredigeringsprogram är dock avisynth (enligt mig). Gjort för windows, men funkar även på Linux och mac om man kör det med hjälp av wine. Själv kör jag det i huvudsak via wine på Linux.
    http://avisynth.org/mediawiki/Main_Page
    Jag tycker själv att AviSynth är fantastiskt och det är synd att det inte finns på Mac och Linux native men jag skulle faktiskt inte klassa det som ett videoredigeringsprogram, för det första är det inte grafiskt, för det andra så klipper du inte i det. Däremot så är det fantastiskt på filter och konverteringar.
    StenR, 550D+ML, 50D+MLRAW, Shoot35-rigg, NTG-2, Zoom H1, Steadicam JR, Hague dolly, PremierePro, Cineform, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2007

Standard

Jodå man kan visst klippa i avisynth.

Kod:
    video1=AviSource("D:\video1.avi")
    video2=AviSource("D:\video2.avi")

# Kombinera bildrutorna 2000-8000 från video1.avi med bildrutorna 500-1500 från video2.avi
    video1.trim(2000,8000) + video2.trim(500,1500)
    Man kan också göra toningar, enkla textskyltar och liknande. Men jag kan väl hålla med om att sådan redigering gör man ofta lättare i ett vanligt videoredigeringsprogram. Å andra sidan har jag sällan behov av funktioner som inte finns i avisynth så oftast sker redigeringen i avisynth-scriptet för min del.

En anledning till att jag helst håller mig till avisynth är att jag vill undvika onödiga konverteringar mellan YUV-format och RGB. De flesta videoredigeringsprogram använder plugins gjorda för RGB-formatet men sedan när man komprimerar det till h.264 så omvandlas det till YUV igen. Håller man sig enbart inom avisynth kan man slippa sådana konverteringar.

Besatt medlem
    Reg.datum
    okt 2006

Standard

HEJ!

Hoppas Du inte misstycker och med all respekt för pengar ger jag rådet, köp ett enklare program typ lägre version av Pinnacle mfl.
    Kostar under tusen kr.
    Du kanske lägger ned en hel del arbete och då är det väldigt frustrerande när programmet kollapsar.
    Tom. de enklare versioner av Pinacle mfl. är enligt min mening något ostabila men fungerar i huvudsak.

Mvh

Tomas

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Max_H Visa inlägg
    lightworks finns visst till mac nu med och ska komma till linux.
    StenR, 550D+ML, 50D+MLRAW, Shoot35-rigg, NTG-2, Zoom H1, Steadicam JR, Hague dolly, PremierePro, Cineform, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela