Gå till innehåll

Hjälp! Dockfilm skuggspel eller ...?


Recommended Posts

Hur inspelar jag långfilm utan skådespelare? Jag skrev långfilmsmanus, för inspelning med skådespelare, varpå jag fått problem.

 

Allt dyrt är uteslutet.

 

Jag är fel person för att animera, oavsett det gäller datoranimering, leranimation eller traditionell tecknad film. Då återstår några alternativ. En möjlighet är dockteater. En annan möjlighet är skuggspel.

 

Det jag mest funderar på är följande alternativ. Men någon har kanske bättre förslag.

 

Jag tar på mig kroppsstrumpa/morphsuit samt placerar mig framför chromakeyduk. Varpå jag i datorn redigerar in bakgrund.

 

I datorn kan jag dessutom ändra färg på det jag spelar in. Och jag har både blå duk och grön duk. Så jag funderar så här. Köpa blå morphsuit. När jag spelar in manlig roll placerar jag mig framför blå duk, med kläder utanpå morphsuit. Så blir det osynlige mannen påklädd. När jag spelar in kvinnlig roll så placerar jag mig framför grön duk utan kläder, varpå jag ändrar morphsuitens färg och representerar varje enskild kvinnlig roll med sin egen färg.

 

Ja, jag inser att jag skulle kunna måla en morphsuit med färger som är lätta att tvätta bort så att karaktärerna får olika anletsdrag. Men å andra sidan skulle det bli svårt att två gånger måla exakt likadant, om jag tvingas ta om scen. Mask framför ansiktet kostar men låter mer realistiskt. Med mask syns heller inga läpprörelser, så att jag kan använda samma klipp i olika scener.

 

Rekvisita är inhandlad och inspelningsplatser verkar problemfritt, så därför känner jag mig inte motiverad att bygga upp en dockteater.

 

Ja, jag funderar på att utnyttja redigeringsprogrammets möjlighet till bildbearbetning så bilden ser ut som i tecknad serie.

 

Och så röster.

 

Ja, jag vet att redigeringsprogram har alternativ för röstförvrängning.

 

Någon som har erfarenhet av att värva röstskådespelare till nollbudgetprojekt?

 

Ja, jag vet att det finns program som skapar röster. Men de finns väl bara på engelska?

 

Därtill följande alternativ. Numera ska ju alla filmer vara textade, både på TV och på bio. Så jag klarar mig utan röster. Snarast funderar jag på att ersätta de manliga rösterna med maskin-ljud respektive ersätta de kvinnliga rösterna med fågelsång.

 

Som sagt, någon har kanske bättre idé.

 

Varför jag är benägen inspela utan skådespelare? När jag skrev manus tänkte jag fel kring rollsättningen eftersom det var så lätt att rollsätta min förra långfilm.

 

Nej, be mig inte ändra manuset eftersom det skulle kräva 100 timmars arbete under två månader. Berättelsen är en somrig komedi, så om jag inte kommer igång illa kvickt med inspelning, så blir jag tvungen skjuta upp allt ett år. Då spelar jag hellre in manuset som det är och lär sedan av erfarenheten för att under vintern skriva nytt manus.

 

Ja, jag vet att ett antal världsberömda filmskapare ibland haft så stora problem att de snarast varit "uträknade". Varpå de lyckats komma igen. Så jag försöker se optimistiskt på situationen.

 

Givetvis ska jag i fortsättningen försöka skriva manus så det blir lättare att rollsätta. 2-10 timmars arbetsinsats per skådespelare, utom för mig själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta med alla alternativen och utgå ifrån att du filmar som planerat. Vad exakt är problemet idag, som måstel lösas för att du skall kunna filma i sommar? Inga lämpliga skådisar? Eller har dom lämnat återbud? Har manuset för många roller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet? Två obesatta roller. Som vardera kräver 30 timmars arbetsinsats. Just det, 30 timmar är mer än de flesta är intresserade av när det gäller nollbudgetfilm. Ett misstag jag gjorde därför att jag insåg inte att jag hade tur när jag rollsatte min förra långfilm.

 

Tja, jag får väl satsa på röstskådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tegelhuve, tack för e-brev med kommentarer på mitt manus.

 

För min del är det nu så här. Utan någon som vill spela frun så får det bli morphsuit. Varpå jag beställde en på postorder. Då dragkedjan bums gick sönder så erbjöd sig säljaren att efterskänka fakturan. Så på måndag ska den förhopningsvis lagas. Ja, jag var inne i en butik som säljer blixtlås men eftersom det är Valborgsmässoafton idag så kom jag in just som de skulle stänga. Så vitt jag förstod så slipper jag dock undan för mindre än en hundralapp. Plus den tid det tar att laga. Tur i oturen.

 

Jag köpte en blå dräkt och chromakeying fungerar förträffligt. Så då är det bara att hoppas att dräkten håller för 100 timmars användning, plus tvätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Om någon undrar hur det sedan gått. Efter knappt 3 veckors filmande så är knappt 30 % av min långfilm inspelad och grovredigerad, så det går att göra som jag tänkte. Har rentav vissa fördelar, även om nackdelarna överväger. Men det känns bakvänt och är definitivt inte roligt. Ni andra får säga till om ni vill att jag ska berätta mer när jag blivit färdig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Efter "sju sorger och åtta bedrövelser" börjar mitt långfilmsprojekt närma sig slutet.

 

Reklamfilm finns här :

 

Kommentarer välkomnas. Ja, jag är väl medveten om att filmen ser minst sagt egendomlig ut. Ingen överraskning för dem av er som läste Sydsvenskans reportage från inspelningen.

 

Ja, jag vet i högsta grad att regissören själv är den som är minst lämplig att skapa en reklamfilm men jag hade inget val eftersom jag lider brist på medarbetare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...