Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har klippt ihop lite videos från en konsert. Ganska låg upplösning på klippen jag mixat. Och ljudet är Mp3. Projektet är 320x240 Square-pixels.

Allt som allt blir ca 6 min långt. I timelinen har jag förutom videoklippen också lagt in en transparant logotyp i hörnet från en psd-fil med alfakanal.

Eftersom premieres xvid- och divx-exportering alltid blir misslyckad exporterar jag som okomprimerat och slänger på xvidkomprimering i virtualdub.

det skumma är att det okomprimerade videon blir hela 2.5 GB...

Visst den är okomprimerad men ändå...det känns som jag gör nåt fel.

Så när jag slänger på xvid-komprimering måste den väl komprimera stenhårt antar jag och sänka bitraten nåt grymt?

Vad ska man välja i exportsettings när det gäller såna här små projekt?

Videoklippen har olika format också så jag vet inte alls vad jag ska välja.

Tack!

Posted

Tja... 8-bitars okomprimerad SD-video, 720 x 576, är ca 20 mb/sek. Det blir 1200mb/minuten och därmed alltså 7200 Mb för 6 min. 320 x 240 är lite mindre än hälften av 720 x 576 så 2.5 Gb borde stämma rätt bra (nu är ju inte matte min starka sida men ändå...).

Det jobbas lite på DivX/Xvid trubblet men jag vet tyvärr inte statusen på det. Problemet är att dom (Xvid/Divx utvecklarna) inte följer "standard-språket" för codec integrering i Windows (är den förklaring jag fått från USA i alla fall).

Du kan ju ngn Quicktime Motion JPEG codec också ("B" varianten tror jag) - dom brukar se rätt bra ut och bla TV4 kör med den för leverans av olika reportage och sånt som levereras av fotografer via FTP-server).

/Max

Posted
Vad ska man välja i exportsettings när det gäller såna här små projekt? Videoklippen har olika format också så jag vet inte alls vad jag ska välja.

Du har inte provat att exportera med Adobe media encoder som finns i Premiere? Då kan du bl a exportera till wmv-formatet (Windows Media Video) och få grymt små filer. Det finns ett stort antal presets att välja bland, vissa avsedda för streaming. Du kan även exportera till QuickTime och RealMedia.

Posted

Det är sant - mitt förslag om Quicktime var tänkt som "mellan" codec innan du går till V-Dub. Annars kan du ju testa Flashvideo också - mer plattforms-oberoende än Windows Media men det är ju mer strul med att du måste fixa till en player osv.

/Max

• 2 weeks later...
Posted

jag har en film på 7 min som jag vill konvertera från avi till quicktime format, från premiere så att den blir ungefär 320 x 240 så att den blir så liten den kan i mb men ändå full kvalite, nu så blir den den ungefär runt 400 mb o det är rejält förstort när jag konverterade den till wmv så blev den 30 mb helt perfekt men hur gör jag för att få samma storlek fast i quicktime format?