kalle112 Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 Jag har precis köpt en ny kamera. Det är en Panasonic NV-GS180 som har bl.a. 3ccd... Jag har läst manualen (flera gånger nu) men ändå inte hittat en lösning på mitt problem. Det är så att när jag för över videon till datorn så blir bilden väldigt prickig eller pixlig. Därför undrar jag ifall någon här med samma kamera kunde vara snäll och hjälpa mig? Jag har försökt med vitbalansen, fokus och andra inställningar... EDIT, glömde även säga att jag har cinematic mode på och har provat både manuell och automatisk vitbalans. Hur ska jag göra för att prickarna ska försvinna? 0 Citera
Stefan_holst Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Jag har precis köpt en ny kamera. Det är en Panasonic NV-GS180 som har bl.a. 3ccd... Jag har läst manualen (flera gånger nu) men ändå inte hittat en lösning på mitt problem. Det är så att när jag för över videon till datorn så blir bilden väldigt prickig eller pixlig. Därför undrar jag ifall någon här med samma kamera kunde vara snäll och hjälpa mig? Jag har försökt med vitbalansen, fokus och andra inställningar... Troligtvis inte fel på kameran så låt kameran vara en stund. Vad använder du för program till överföringen? Använder du DV (fire wire) kabel? Har du renderat ut filmen och komprimerat den till något web anpassat format? Ge lite mer info så kansäkert någon hjälpa dig här! 0 Citera
kalle112 Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Jag använder firewire, ja! Jag har nu provat både manuella och automatiska inställningar men bilden blir ändå väldigt pixlig. Det dyker upp "tusentals" prickar som liksom "blinkar". Tyvärr har jag inget video klipp som jag kan lägga upp...Hoppas nån kan hjälpa mig! 0 Citera
Stefan_holst Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Jag använder firewire, ja! Jag har nu provat både manuella och automatiska inställningar men bilden blir ändå väldigt pixlig. Det dyker upp "tusentals" prickar som liksom "blinkar". Tyvärr har jag inget video klipp som jag kan lägga upp...Hoppas nån kan hjälpa mig! OK! Får jag fråga, syns dessa pixlar, prickar när du kopplar in kameran till TV:n? Om ja så kan det vara bandet som är kass, det kan hända om bandet varit utsatt för stor elektromagnetism. Jag råkade själv ut för det i CN Tower i Toronto som används som TV torn och just avger elektromagnetisk strålning. Prova i så fall ett annat band! Kolla om du ser dessa pixlar när du direktkopplar signalen till TV:n Om de syns på alla band men inte när du sänder ut en direktsänd signal till TV:n så kan videohuvudet vara smutsigt. Rengör. Varför jag frågade om Fire Wire är att det inte följer med någon sådan till NV-GS 180. Bara en USB kabel. USB utgången på Panasonic:en är USB-2. Den fungerar med det program som följer med kameran. Det fungerar också med Windows Movie Maker. Många har haft problem med nad de upplever pixlighet med Movie Maker. Vad använder du för redigeringsprogram för att ta imot video till datorn? 0 Citera
Rogge Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Det är så att när jag för över videon till datorn så blir bilden väldigt prickig eller pixlig. Det där är ett känt problem med vissa Panasonickameror och beror på den DV Codec som följer med Premiere. Bilden är helt oanvändbar och bilden ser ut som man lägger på filtret Mosaic i Premiere. Det går dock att lösa! Skicka ett mail till support@mainconcept.com och beskriv problemet samt vilken kamera du har. Be att dom skickar dig en ny fil som heter MCDVD_32.DLL, helst version 2.4.16. Den nya filen du får av MainConcept skall du sedan använda dig av. Hör av dig när du fått filen från MainConcept så skall jag guida dig vidare hur du gör för att byta ut filen! Dom brukar svara väldigt fort, inom några timmar bara. :) Du skrev iofs inte att du använder Premiere men om jag inte minns fel så använder du Premiere Elements och jag gissar på att det är version 1 du har. Hade jag rätt? 0 Citera
kalle112 Postad 24 oktober 2006 Författare Postad 24 oktober 2006 Stefan_holst --> Jag har inte provat att koppla kameran till TVn än. Ska göra det och höra av mig. Använder premiere pro 1,5. Rogge --> Du hade rätt när du sa premiere (om du menade premiere pro). Jag använder premiere pro 1,5. Ska jag maila dem ändå? Eller gäller den där lösningen endast premiere elements? 0 Citera
Rogge Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Du hade rätt när du sa premiere (om du menade premiere pro). Jag använder premiere pro 1,5. Ska jag maila dem ändå? Eller gäller den där lösningen endast premiere elements? Ja, vill du lösa problemet skall du maila till MainConcept. 0 Citera
kalle112 Postad 24 oktober 2006 Författare Postad 24 oktober 2006 har mailat dom! Väntar på svar. Hör av mig när jag fått svar! tack för hjälpen än så länge... 0 Citera
kalle112 Postad 25 oktober 2006 Författare Postad 25 oktober 2006 Jag har nu fortfarande inte fått svar från dom. Brukar det ta så lång tid? 0 Citera
Rogge Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Jag har nu fortfarande inte fått svar från dom. Brukar det ta så lång tid? Nej, dom brukar alltid svara väldigt fort. Det brukar bara ta någon timme i vanliga fall. :) Jag lade upp den här åt dig så slipper du vänta. Det här är version 2.4.14: MCDVD_32.DLL För att byta ut filen, gör så här: (Steg 1-7 är bara nödvändiga om du inte kan se dolda filer och/eller inte kan se filnamnstillägg i Windows.) 1. Stäng Premiere Pro 2. Gå till Start > Kör och skriv Explorer 3. Klicka sedan på OK 4. Gå sedan till Verktyg > Mappalternativ 5. Klicka på fliken Visning 6. I rutan Avancerade Inställningar skall du ändra följande: - Se till att Visa dolda filer och mappar är ikryssad - Se till att Dölj filnamnstillägg för kända filtyper INTE är ikryssad 7. Klicka sedan på OK 8. Leta upp den mapp där Premiere Pro är installerad i, förmodligen C:\Program\Adobe\Premiere Pro 1.5 9. I den mappen letar du upp filen MCDVD_32.DLL och högerklickar på den 10. Välj Byt namn och döp om den till tex MCDVD_32.DLL.OLD Då har du kvar originalet om du skulle göra något fel vilket gör att du slipper ominstallera PPro 11. Den version av MCDVD_32.DLL du fick av mig packar du upp och lägger i mappen C:\Program\Adobe\Premiere Pro 1.5 12. Starta PPro och kör! Jag minns inte om det man fångat blev helt förstört med den gamla DV-Codecen och därför måste fångas om för att det skall fungera. Så ser bilden fortfarande likadan ut, koppla in kameran och fånga på nytt. Hur gick det, fungerar det? 0 Citera
kalle112 Postad 25 oktober 2006 Författare Postad 25 oktober 2006 Tjena Rogge! Har nu gjort som du sa. Har lagt in den nya filen och fångade in klippet från kameran på nytt igen. Jag har nu jämfört videon före och efter "filbytet" men jag tycker fortfarande att bilden ser likadan ut. Det kanske blivit lite bättre bild men det är väldigt svårt att se. Det uppstår fortfarande en massa fula prickar på videon :( 0 Citera
e93mw Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Kan du inte lägga upp en skärmdump så att vi kan se exakt hur det ser ut? 0 Citera
kalle112 Postad 25 oktober 2006 Författare Postad 25 oktober 2006 Här har ni en bild på hur det ser ut när jag fångar videon från kameran m.h.a. premiere pro 1,5. Som ni ser finns det en massa prickar på bilden. När videon spelas upp så flimrar dom där prickarna och bilden blir väldigt suddig och ful! 0 Citera
Rogge Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Bilen är i NTSC-format så frågan blir: Har du en NTSC-kamera eller en PAL-kamera? Tänk på att PAL skall fångas i PAL-Project och NTSC i NTSC-Projects. 0 Citera
e93mw Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Kan det inte helt enkelt vara ett fall av dålig belysning? När jag filmar med min gamla Canon MV5 i dåligt ljus, så ser det ut exakt sådär. 0 Citera
kalle112 Postad 25 oktober 2006 Författare Postad 25 oktober 2006 Bilen är i NTSC-format så frågan blir: Har du en NTSC-kamera eller en PAL-kamera? Tänk på att PAL skall fångas i PAL-Project och NTSC i NTSC-Projects. Rogge --> I manualen står det: CCIR: 625 linjer, 50 fält PAL färgsignal Då jag importerade videon från kameran i förra projektet hade jag den här inställningen: compressor: DV (NTSC) -om det där betyder att projektet är NTCS så var det nog fel. Men nu har jag skapat ett nytt projekt med inställningen PAL och fortfarande får jag samma fula bild! (Föresten, hur kunde du veta att bilden var i NTCS format?) e93mw --> dålig belysning?! Nja...vet inte riktigt. Filmade lite snabbt i vardagsrummet. Men jag har även provat filma i mitt rum där lampan är väldigt stark...bilden blir ändå kass! 0 Citera
Rogge Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Men nu har jag skapat ett nytt projekt med inställningen PAL och fortfarande får jag samma fula bild! Är filmen fångad i det PAL-Projectet? Premiere presenterar alltid ett NTSC-Preset för användaren vid nyinstalltion som då lätt väljer ett NTSC-Preset istället för ett PAL-Preset. Film som fångas i ett NTSC-Project får NTSC-standard vilket när det händer så här på PAL-foto ser ruskigt dåligt ut, därav undran om den film du testat i ett PAL-Project även fångades i samma PAL-project. Du måste alltså fånga om all film du fångat i NTSC-projectet om du vill använda det i ett PAL-project där fotot ju hör hemma. (Föresten, hur kunde du veta att bilden var i NTCS format?) Storleken på bilden du postade är 720x480 medans PAL är 720x576. :) Om det inte hjälper att fånga i ett PAL-project så kommer nästa frågor: - Har du fångat i ett annat program för att testa och se skillnaden? - Har du provat att fånga på din kamera på en annan dator? - Har du provat att fånga med en annan kamera på din dator? - Har du testat en annan firewirekabel? 0 Citera
Vandraren Postad 25 oktober 2006 Postad 25 oktober 2006 Det ser ut som det är filmat i taskigt ljus. För att kunna bedömma om bilden blir bra så MÅSTE du gå ut och filma mitt på dagen när det är ljust. En lampa i rummet räcker inte även om den är stark 0 Citera
kalle112 Postad 25 oktober 2006 Författare Postad 25 oktober 2006 Nu har ni gett mig ganska många tips. Ska ta o försöka med allt ni sa och återkommer när jag provat... tack ska ni ha! Vi hörs! 0 Citera
kalle112 Postad 2 november 2006 Författare Postad 2 november 2006 Jag har nu provat att filma igen med kameran, men i ett rum med väldigt stark belysning...4st 500w strålkastare. Skickade videon till datorn och då blev bilden väldigt bra. e93mw --> det var nog som du menade. Dålig belysning gör att bilden blir pixlig. Har även filmat utomhus och bilden blev bra. Jag hade för mig att kameran borde klara av att filma i den belysning som finns hemma. Men den är tydligen inte tillräcklig... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.