Kasavi Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 Jag redigerar i Premiere pro och använder ganska ofta Cross Dissolve. Jag tycker det är lite jobbigt att hela tiden dra ner övergången mellan filmklippen. Finns det något enklare sätt att få denna övergång mellan klippen? Någon knapptryckning eller dyl? 0 Citera
carbe Postad 22 oktober 2006 Postad 22 oktober 2006 Jag har fått kritik för att jag har använt övergångar i mina filmer så jag rekommenderar starkt att du inte ens använder övergångar... 0 Citera
Kasavi Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Tack Rogge, jag skall testa detta. Till carbe, Det är väl klart att man skall använda övergångar lite då och då. Naturligtvis behöver det inte vara övergångar mellan varje klipp. Jag anser att en lämplig övergång kan förhöja filmen betydligt. Vad tycker ni andra? 0 Citera
gorse Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Finns det inga konventioner för hur övergångar skall användas? Hopp i tiden, hopp i plats, tillbakablickar, hålla ihop scener? Hur funkar det? 0 Citera
e93mw Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Personligen tror jag det beror helt och hållet på vilken typ av film man vill göra. Kolla Star Wars t ex: George använder alla möjliga sorters wipe-övergångar helt ogenerat. Och det funkar, just för att det förstärker sago-känslan. Däremot hade det nog fungerat väldigt dåligt i en Ingmar Bergman-film. Där är det långsamma cross disolves och liknande som gäller. Tips: kolla övergångarna i "Easy rider" som förstärker känslan av knark-rus. 0 Citera
jernby film Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 När det gäller övergångar får man tänka till lite: De kan göra mycket till filmen om de görs på rätt sätt. Inte bara dra ner cross disolve mellan varje klipp. Amatörer gör dessa övergångar i överflöd. Gorse: du är inne på rätt. Kasavi: Du tycks vilja ha så många övergångar att du tycker det är jobbigt. Inte bra. Carbe: Har taget till sej kritiken med hans nya film. Den blir bra. e93mv: Helt rätt med vilken typ av film det gäller. Du tänker. Easy rider får du utvecka lite? Har inte sett den på länge: Istället för att bara lägga in övergångar på alla klipp kan man bryta av filmen med en stillbild. Passar aktion. Carbes katt kan ingå. Olika miljöer bryts av med in/ut toningar, passar Ingemar Bergman. Den effekt jag föreslog till lilla farbrorn här när det gällde ett rån tyckte jag var bra (övervakningskamera). Det tyckte inte han. Jag ser inte en övergång som någon övergång utan som en del av filmen för att förhöja känslan. /nils 0 Citera
e93mw Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Easy rider får du utvecka lite? Har inte sett den på länge: Om jag minns rätt så var övergången från scen A till scen B uppbyggd ungefär så här: scen A scen B: 0.1 sekunder scen A: 0.4 sekunder scen B: 0.2 sekunder scen A: 0.3 sekunder scen B: 0.3 sekunder scen A: 0.2 sekunder scen B: 0.4 sekunder scen A: 0.1 sekunder scen B Det är svårt att förklara, man måste nästan se det... 0 Citera
jernby film Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 Tack-jag tror jag har den inspelad på VHS. Ska se den ikväll. /nils 0 Citera
Kasavi Postad 24 oktober 2006 Författare Postad 24 oktober 2006 Ctrl+D Problems, Jag testade med att hålla nere Ctrl + D samtidigt som jag klickar mellan klippen. Ingen övergång aplicerades mellan klippen. Vad gör jag för fel? 0 Citera
e93mw Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Jag vet inte själv, men är det inte så att man ska markera de två klippen och sedan trycka Ctrl+D? 0 Citera
Rogge Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Problems, Jag testade med att hålla nere Ctrl + D samtidigt som jag klickar mellan klippen. Ingen övergång aplicerades mellan klippen. Vad gör jag för fel? Du måste ha rätt Track valt, annars går det inte. Man väljer Video Track med Ctrl++ eller Ctrl+- och Audio Track med Ctrl+Shift++ samt Ctrl+Shift+-. Läs mer om Targeting tracks samt To add the default transition between clips i hjälpen. Steg 1 i "To add the default transition between clips" kan man enklast göra med dom kortkommandon jag skrev om i detta inlägg. Steg 3 är Ctrl+D. Du behöver alltså inte klicka någonstans mellan klippen. 0 Citera
Kasavi Postad 24 oktober 2006 Författare Postad 24 oktober 2006 Ja nu har jag försått hur du menar. Det fungerade kanonbra. Tack för hjälpen Rogge. 0 Citera
Rogge Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Ja nu har jag försått hur du menar. Det fungerade kanonbra. Tack för hjälpen Rogge. Kanon! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.