fredrik_davidsson Postad 19 oktober 2006 Postad 19 oktober 2006 Jag är helt värdelös när det gäller ljus. Och då är min fråga vad man ska ha för något ljus för att få det snyggt och stilrent, och så man kankse kan köpa i vanliga butiker? 0 Citera
Bleckert Postad 19 oktober 2006 Postad 19 oktober 2006 ja du, beror ju helt på vart du ska använda ljuset, när du ska använda ljuset och vilka effekter du vill ha av ljuset. de flesta amatörer kör med bygglampor med dimmer för att få tillräckligt med ljus. sen är ett klassiskt trick att byta ut alla 15, 25, 40w lampor till 60 för att få mer naturligt ljus i en lägenhet eller ett hus! men precissera lite mer var och hur så kan vi nog svara bättre! 0 Citera
jernby film Postad 19 oktober 2006 Postad 19 oktober 2006 Att ta vara på ljuset som finns framförallt om det ska bli stilrent som du säger utomhus vid skymning. Ljusa upp enbart detaljer och skådespelare. Inomhus ska taklampor inte lysa. Klassiska tricket att byta ut lampor som Bleckert säger. Ljuset betyder mycket-upp till dej vad det ska bli för film. /nils 0 Citera
fredrik_davidsson Postad 23 oktober 2006 Författare Postad 23 oktober 2006 Okey, nae jag tänkte bara om det finns någon speciell standard på lampor ("xeon") eller vad dom kallas, dom är lite mer vita än vanliga bygglampor och lättare att använda i redigeringen. Absolut har ju gjort några kortfilmer och insett hur mycket ljuset gör för filmen. Vadå finns det punklista om standard "ljus" till olika genren? Eller vad mennar ni? 0 Citera
Bleckert Postad 23 oktober 2006 Postad 23 oktober 2006 nja, punktlista är väll att ta i men man ljussätter ju olika beroende på vilken stämmning du vill ha i scenen/filmen. blåa färger ger en kall kännsla röda och gula varm osv. ljussättning är en hel vetenskap och aldeles för komplex för att beskriva på ett forum inlägg. men som de flesta avanserade amatörer använder så är det så kallade redheads. man köper 3 lampor med stativ och väska i ett sätt (ca 11000 kr). där till köper man en eller flera dimmara och sedan några rullar filter (blåa, röda, gröna, gula och soft). detta ihop med rummsbelysning funkar fint och med schyssta filmeffekter i klippningen kan det få en oerhört proffsig look! 0 Citera
John Postad 24 oktober 2006 Postad 24 oktober 2006 Man kan få reds billigare, Kolla in:http://www.kaffebrus.com/videobelysning-800w-198.html Tre lampor blir ca 2985, plus vad det nu blir för stativ och så vidare, men det borde inte gå på mer än 1500. Bara ett snabbt litet tips. Mvh Johan 0 Citera
fredrik_davidsson Postad 24 oktober 2006 Författare Postad 24 oktober 2006 Tack så mycket det var allt jag ville veta :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.