pinto Posted October 19, 2006 Posted October 19, 2006 Hej! Ja ska köpa en sony hc1 och jag undrar om de blir bättre kvalite om ja spelar in på ett hdvband istället för dvband? 0 Quote
MovieSwede Posted October 20, 2006 Posted October 20, 2006 HDV band är egentligen samma sak bara det att en del av dem är gjorda för att kunna spelas in flera gånger utan dropouts. Personligen spelar jag aldrig över band. Så det man bör tänka på är att inte blanda märken. Då vissa kör med blöta band, andra kör med torra, och kombinationen är inte bra. 0 Quote
Monochromic Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Vad menas med blöta / torra band? vad är skillnaden och hur vet jag vilka som är vad? 0 Quote
MovieSwede Posted November 25, 2006 Posted November 25, 2006 Tja enkelt förklarat, vissa kör med en ytbelägning på banden som är mer blöt, andra kör med torrare material. problemet blir när man blandar torrt och blött då det torra drar åt sig det fuktiga och så sätt bildar nått kletigt. Finns säkert nån som har mer vetenskaplig förklaring på det hela men jag har uppfattnignen att det lönar sig köra med ett och samma märke av band. 0 Quote
pinto Posted December 1, 2006 Author Posted December 1, 2006 Men är alla mini dv band att lita på? De finns band från 29kr - 300kr. Rengöringsband mm... om man har en sony kamera, ska man köpa sonys mini dv band eller spelar de ingen roll? vilket skulle ni ta om ni var i mitt läge. (Ja får snart min sony hc1) 0 Quote
Max_H Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 Ska du spela in något VIKTIGT som du aldrig kan spela in igen..? Kör Sony's HDV band. Jag har annars kör Sony Excellence band (i HDV mode) utan större problem, men har haft strul som f-n med TDK. Det är svårt att veta exakt vilka band som fungerar i olika kameror och blandar man och ger kan det bli dyra sparade pengar... ;) Håller helt med MovieSwede - håll dig till ett märke. Rengöringsband ska du bara använda NÄR du har problem. ALDRIG i preventivt syfte eftersom det mer eller mindre slipar huvudet... /Max 0 Quote
pinto Posted December 1, 2006 Author Posted December 1, 2006 jaja ok, kan jag ta o byta fritt mellan alla sonys olika band eller moste ja holla mig till precic samma sorts sony band? De finns okså band med (minne) vad menas med de? är de att man kan spela över bättre `? Vad är TDK ? 0 Quote
wiberg Posted December 1, 2006 Posted December 1, 2006 har också beställt en hdv kamera, dock en canon. köpte ett par sony hdv band förra veckan. får se hur det funkar med kameran när den väl kommer. kollade lite på canon band (om man nu ska va den som håller sig till märket), men det hade dom inga för tillfället. och importera, o allt det där ville jag inte gå igenom. köpte dom på scandinavian... kostar nån krona, men va fasen. man har ju det här som intresse. tdk e väl ett märke som tillverkar tapes. 0 Quote
High1ander Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Har man en Sony-kamera sa bor man kora med Sony-band. Man bor inte kora med Sony-band i nagon annan kamera eller "decks." Orsakerna e att Sony har ett "lubricant" (eller som andra sager har "bl'o'tt" pa sig) som kommer "gegga" ner andra produkter som inte e Sony. Vilket i princip sabbar utrustningen. TDK-band e inte heller bra da de e lite tunnare och gar darfor lattare sonder. Pa min skola sa far vi varken anvanda Sony eller TDK for skolans kameror eller decks, for bada sabbar utrustningen, antingen genom att gegga ner, eller genom att ga sonder o sprida bandet i kameran/deck:en. HDV-band e bara miniDV-band med battre kvalite, vilket innebar farre dropouts. Det e viktigare med farre dropouts da man spelar in pa HDV da det e GOP och interframe-kompremering som anvands. Pa vanlig standard definition e det lite skitsamma. Jag har dock inte sett vad problemen e da man far dropout p HDV (o slipper garna da jag filmar nu en musikvideo pa "vanliga" Sony-band). Sonys hemsida sager att fordelarna med HDV-banden e: 90% fewer errors due to 40% increase in carrier-to-noise ratio* 50% fewer dropouts* 50% less tape shrinkage* 3db higher carrier-to-noise ratio* 0 Quote
pinto Posted December 3, 2006 Author Posted December 3, 2006 Ja okej! men då kan man väl byta mellan alla sonys olika sortes band? Så om ja test-filmar lite så andvänder jag tex sonys DVM-60PR3, Premium. Och sen om ja spelar in lite mer viktiga saker tar ja o spelar in på sonys DVM-60EX, Excellence. Och sen om ja spelar in nott mycket viktigt byter ja till Sony hdv band. Kan ja göra de utan att de frästar på kameran? 0 Quote
High1ander Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Ja okej! men då kan man väl byta mellan alla sonys olika sortes band? Så om ja test-filmar lite så andvänder jag tex sonys DVM-60PR3, Premium. Och sen om ja spelar in lite mer viktiga saker tar ja o spelar in på sonys DVM-60EX, Excellence. Och sen om ja spelar in nott mycket viktigt byter ja till Sony hdv band. Kan ja göra de utan att de frästar på kameran? Ja. Det e som sagt bara Sony som kor med "bl'o'ta" band (tror jag) och man bor darfor ha Sony-band for Sony. Men jag har dock aldrig hort att inte ha Sony-band pa Sony ska ha skadat eller varit daligt, men det funkar dock inte vice versa, dvs ha Sony-band i andra kameror utan att det till sist som geggas ner. 0 Quote
Max_H Posted December 3, 2006 Posted December 3, 2006 Pa min skola sa far vi varken anvanda Sony eller TDK for skolans kameror eller decks, for bada sabbar utrustningen, antingen genom att gegga ner, eller genom att ga sonder o sprida bandet i kameran/deck:en. Vilka bandare har ni där (Pana/JVC)? För övrigt: Så länge du håller dig till Sony är det nog ganska lugnt. /Max 0 Quote
High1ander Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 Vilka bandare har ni där (Pana/JVC)? För övrigt: Så länge du håller dig till Sony är det nog ganska lugnt. /Max Vi har olika modeller, men de flesta e JVC (tror jag). Vet dock inte om nagra Panasonic eller bara aldre/andra modeller av JVC. 0 Quote
wiberg Posted December 4, 2006 Posted December 4, 2006 då måste ju jag komma med världens fråga. om man kör en canon hdv kamera. vad gör jag då?? =) känns lite som man köpt grisen i säcken, skulle ju vart smidigare o skaffat en sony. med tanke på banden. är det nån här som kör canon?? eller nån som kanske kan tippsa om band till canon (hdv) kameror. verkar vara riktigt knepigt o importera canon band till sverige. //johan 0 Quote
Max_H Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Jag har kört med bla JVC's ProHD band - funkade hur bra som helst (XL H1). Dom är bra och hyfsat billiga för att vara HDV-band. Finns (bland annat) hos Lrtv men säkert på andra ställen också som säljer HDV utrustning. /Max 0 Quote
MovieSwede Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 då måste ju jag komma med världens fråga. om man kör en canon hdv kamera. vad gör jag då?? =) känns lite som man köpt grisen i säcken, skulle ju vart smidigare o skaffat en sony. med tanke på banden. är det nån här som kör canon?? eller nån som kanske kan tippsa om band till canon (hdv) kameror. verkar vara riktigt knepigt o importera canon band till sverige. //johan Spelar ingen roll om du kör Sony, canon etc som kamera. Det du skall undvika är att blanda blöta och torra band. Kör med samma märke hela tiden. 0 Quote
wiberg Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 får tacka för tippsen. köpte på mig ett gäng sony hdv band (fick väl för mig att dyrast var bäst...), men sen efter att jag hörde att dom var just "blöta" så skaffade jag jvcs pro-hd istället. så nu är det verkligen som uppgjort för trassel. får väl försöka få nån egen uppfattning om situationen =) men att hålla sig till ett i längden, kan nog löna sig. 0 Quote
Recommended Posts