Gå till innehåll

Sony kanske kommer konkurera ut DAT med MiniDisc


Mickels

Recommended Posts

  • 6 månader senare...

Något som vore trevligare är fostex fr-2:a.

 

Records to innovative PCMCIA 1.8" hard disk drives and

Type II Compact Flash

Industry-standard BWF format. Stereo/mono selectable

Up to an 'industry-first' 24-bit 192KHz recording in the field

 

http://www.fostexinternational.com/docs/products/fr2.shtml

 

bara sisådär 12 000 iof :P

Länk till kommentar
Share on other sites

MD konkurrerar inte ut DAT... SolidState recorders (mp3-spelare och liknande utan rörliga delar) däremot är framtiden för portabel inspening.

 

De drar mindre ström eftersom de inte har några motorer och annat som skall drivas. De kan utrustas med diverse minnen och således mycket lång inspelningstid. Du kan välja komprimerad inspelning om det anses duga och få ytterligare inspelningstid. De kan kopplas till datorn för att föra över inspelningarna som färdiga filer, eller redigera direkt mot spelaren.

 

Jag som mest spelar in lite slammer, miljöljud och effekter, nöjde mig med att köpa en ganska billig mp3 spelare med mikrofon ingång... men det finns ju de fullt professionella svindyra okrossbara spelarna åxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är fullt möjligt att DAT verkligen kan bli utknuffat av Hi MD om den kör okomprimerat & har minst 48KHz/16bit, kan tänka mig att den borde köra 24 (hoppas jag i alla fall).

DAT har funnits länge nu & även om det var State Of The Art när den kom, så har det länge varit många studios, framför allt i USA, som vägrar skaffa in dom för dom inte tycker ljudkvaliten håller måttet.

Jag är själv väldigt förtjust i DAT & har spytt en hel del galla genom åren över MD, men om den nya standarden kan konkurera med DAT så tänker jag inte sura för det precis.

 

Något jag däremot vet med säkerhet spöar gösslet ur vilken DAT som helst är som Infinity sa, Fostex FR-2, en ersättare till den gamla men aj fan så läckra Fostex PD-4M DAT.

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, läste just om HiMD. DAT lever nog en stund till, HiMD verkar inte ens komma upp i CD-kvalitet, & det ser jag verkligen som minimum...

Fortfarande hårt komprimerat & största skildnaden verkar vara att den är anpassad för PC-bruk.

Det är säkert ett hyggligt format i stereo-hyllan, men den verkar absolut inte vara gjord för professionellt bruk.

Känner mig lite besviken efter att läst specarn :-(

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...