Gå till innehåll

Smink för musketerare


Johankan

Recommended Posts

Halloj!

 

Vi är ett gäng som håller på med en historisk film http://www.forlorn.se.

En grupp soldater möter okända fasor i mörka skogar under 30-åriga kriget.

 

Fråga: Finns det något billigt och snyggt smink att använda för att få fram en skitig look där det syns att de inte besökt en badstuga på ett och ett halvt år?

 

JK

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, som sträng anhängare av KISS-principen så skulle jag helt enkelt smeta in ansiktet med lite lämplig jord och lera... det är billigt, realistiskt och lätt att tvätta bort.

För vita/ljusa kläder ger annars téfläckar (VARNING: permanenta) en schysst "äcklig och otvättad"-look.

 

 

Cool filmidé för övrigt! Själv så har jag haft lite lösa funderingar på en zombiefilm i 1600-tals-miljö... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Halloj!

Vi är ett gäng som håller på med en historisk film http://www.forlorn.se.

En grupp soldater möter okända fasor i mörka skogar under 30-åriga kriget.

 

Kollade in er hemsida och blev gravt imponerad, bl a av er storyboard-teknik!

Dessutom gillar jag Lovecraft och historiska filmer så jag ser verkligen fram emot den färdiga filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul med positiva reaktioner på Forlorn Hope - projektet, där jag jobbar med kostymen.

Var inte tidigare bekant med uttrycket KISS-principen men det känns bra med en enkel lösning på smuts-problemet, vad gäller smink.

Har redan använt en variant på té, nämligen kaffe till kläderna. De doftar dessutom gott (om man gillar kaffe)

När det nu kom upp tips om kläder: Är det någon som har idéer kring nedsmutsning av mörka kläder ( har redan använt kaffe så det mörka blir mörkare på vissa partier t.ex. armhålor mm) men skulle behöva "ljus" smuts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror lite på hur väl det ska sitta på kläderna, men har kört en del med torrpigment och vatten och spraya lr slabba på. Blir nästan lite "dammigt" när det torkar och sittar ganska bra, dock inte så man kan ta på det konstant och det sitter.

Kikade in hemsidan, ser ut att kunna bli riktigt snyggt. Ser fram emot det färdiga resultatet. Kika gärna in min hemsida http://www.attributmakeriet.com, kommer lite fler och bättre bilder inom en snar framtid. Men kommer ni att göra fler filmer framöver är det bara att höra av er ifall ni behöver hjälp med rekvisita eller annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Kul med positiva reaktioner på Forlorn Hope - projektet, där jag jobbar med kostymen.

Var inte tidigare bekant med uttrycket KISS-principen men det känns bra med en enkel lösning på smuts-problemet, vad gäller smink.

Har redan använt en variant på té, nämligen kaffe till kläderna. De doftar dessutom gott (om man gillar kaffe)

När det nu kom upp tips om kläder: Är det någon som har idéer kring nedsmutsning av mörka kläder ( har redan använt kaffe så det mörka blir mörkare på vissa partier t.ex. armhålor mm) men skulle behöva "ljus" smuts.

 

går det inte och göra som i "saving privet ryan" att ta och lägga kläderna i en cementblandare en stund?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Som svar på frågan kring hur det går med filmen så gör vi som man gjorde på 1600-talet, går i vinterkvarter i trakter med feta lador och gott öl som vi kan husera på. Dvs inte så mycket händer. Planer för 2007 smids och storyboard arbetas med. Vi hoppas kunna presentera något nytt på hemsidan framåt våren. Tack för ert visade intresse.

 

Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Har nu genomfört mårten92's idé med att köra kläderna i cementblandare. Det var lite struligt att genomföra eftersom kläderna hade en tendens att vilja "hoppa ur" blandaren och gruset ville gärna lägga sig under kläderna när cementblandaren snurrade.

En lärdom blev också att det tar lååång tid för att det ska hända nåt med kläderna. Men det positiva är att allt tyget i kläderna fick en sliten yta som gör att det inte ser ut som om de kommer direkt från fabriken. Så jag är nöjd med resultatet. Med lite smuts, både naturligt (rullar och hasar sig fram i jord och gräs) och smink (svart) samt att man syr på lappar på kläderna, börjar nu kläderna att se riktigt snuskiga ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...