Gå till innehåll

Synopsis: Mysofoberna


Outerspacer

Recommended Posts

Synopsis - Mysofoberna (projektnamn)

 

Genre: Drama

 

Längd: 30 min

 

Budskap: Filmen ska spegla människors naiva strävan efter nåt de omöjligt kan uppnå. Smuts kan ju inte försvinna utan sopas bara undan. Samma sak gäller karaktäernas liv vars problem döljs bakom en steril och sjukligt ren yta.

Renligheten har också vissa bieffekter, alla behöver vi lite smuts för att immunförsvaret ska fungera. Detta kommer de få visa prov på.

 

Detta är en kort film som beskriver flera människors fobi till smuts och hur denna fobi stegvis utvecklas till besatthet.

Fyra personer möts genom en radanonns för att disskutera sina växande problem till både smuts och andra männsiskor som äcklar dom. de är less på sammhället de lever i och kommer fram till en enda slutsats vilken är att tillsammans isolera sig från denna äckliga och kvalsterfyllda värld.

Frågan är om man kan isolera sig från problem som egentligen är djupt rotade i något annat som de genom att leva ett totalt sterilt och rent liv gömmer sig bakom.

Är det möjligt att komma undan smutset? Vi är ju trots allt bara människor...

 

 

Detta är en synopsis till en film som vi ska spela in som projektarbete i skolan och vi har nyss skrivit klart manuset. Det behöver dock tittas igenom för ändringar. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom ingen verkar ha velat svarat eller gett kritik till våran filmidé så skickar jag en mer utförlig synopsis om det nu gör er mer intresserade att tex få läsa det klara manuset!

Jag är mycket tacksam för svar!

 

 

 

-------------------------------------

 

Synopsis - Mysofoberna (projektnamn)

 

Genre: Drama

 

Längd: 20-30 min

 

Budskap: Filmen ska spegla människors naiva strävan efter nåt de omöjligt kan uppnå. Smuts kan ju inte försvinna utan sopas bara undan. Samma sak gäller karaktäernas liv vars problem döljs bakom en steril och sjukligt ren yta.

Renligheten har också vissa bieffekter, alla behöver vi lite smuts för att immunförsvaret ska fungera. Detta kommer de få visa prov på.

 

Detta är en kort film som beskriver flera människors fobi till smuts och hur denna fobi stegvis utvecklas till besatthet.

Fyra personer möts genom en radanonns för att disskutera sina växande problem till både smuts och andra människor som äcklar dom. De är less på sammhället de lever i och kommer fram till en enda slutsats vilken är att tillsammans isolera sig från denna äckliga och kvalsterfyllda värld.

Frågan är om man kan isolera sig från problem som egentligen är djupt rotade i någonting annat genom att gömma sig bakom denna sterila fasad.

En av dessa fyra personer heter Mats Ekerström som är i 20 års åldern. Han har djupt rotade fobier för smuts men får under filmens lopp insikt om att det inte går att stänga ute problemet utan att man måste möta det. Han får känslor för Kim som är den enda kvinnan av de fyra men de båda har svårt att hantera sådana situationer.

Carl, som är som en ledare för gruppen, har djupt tillbakagående problem och har svårt att kontrollera sina agressioner. Tillsammans med Hannes så försöker Carl driva gruppen till ytterligare perfektion och försöker få allting att leva upp till hans egna vision. Det lyckas inte så bra eftersom Kim blir sjuk och efter det så kommer allt ur kontroll och konflikterna ökar. Kim försvinner mysteriskt och dagen efter har Mats helt förlorat sin fobi och kommit till insikt. Även Hannes blir sjuk och beslutar att ta sitt liv. Carl tappar greppet och försöker desperat rätta till allting men nu har Mats bestämt sig för att lämna byggnaden vilket han gör. Han har kommit till insikt. Kan man leva ett liv utan smuts? Man är ju bara människa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt klart orginellt och fullt med potential! Det enda som rimmar lite konstigt är att "dagen efter har Mats helt förlorat sin fobi". Hur kommer detta att gå till? Det känns som att man behöver mer tid för att gå från "djupt rotade fobier" till "insikt".

 

Kommer Mats fobi att bara begränsad till omgivningen eller projicerar han sin fobi även på sina medmänniskor? Hur kan detta isåfall påverka hans känslor för Kim? Dvs. kan det hända att han är attraherad och äcklad av henne på samma gång?

 

"Mysofoberna" är en bra titel som väcker intresset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för din respons och jag hoppas att fler känner för att ge kritik!

I manuset framgår det nog på ett mer övergående sätt att hans fobi försvinner och jag tror inte att kommer kännas som över en natt. Du har rätt i att han fobi borde ligga i ett tag till och att den borde vara mer djuprotad och självklart spegla sig på Kim. Om någon är intresserad av att läsa manuset på 12 sidor så säg bara till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja precis. Kanske lite överdrivna vinklar men va fan. Sedan vi började projektet har jag fått höra många sjuka historier om mysofober in real life! Själv har jag svårt att förstå när jag själv typ hade ett en dm tjockt dammlager sist jag damsög på mitt rum:P Kanske just därför det lockar att göra denna film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Först tycker jag att manuset är lite slarvigt redigerat. T.ex. skriver du namn med stora bokstäver även när det inte är första gången de nämns, och i scen 6 så presenterar du karaktärerna som vi redan har sett. I scen 15 presenterar du stora rummet, som vi också sett förut. Detta är alltså några slarvfel som är lite irriterande när man läser.

 

Men till det viktiga då, nämligen handlingen. Jag har bara läst igenom manuset en gång, så ta inte detta som någon djupare analys. Idén att stänga in fyra mysofober tillsammans i ett hus är intressant, men det är risk att den saknar möjligheter till intressanta konflikter. Eftersom de fyra personerna lider av samma sjukdom så blir de väldigt lika, även om de naturligtvis är unika som personer. Persongalleriet blir ju intressantare om de är så olika som möjligt. En idé jag fick är att låta någon av karaktärerna vara en "infiltratör" som inte är mysofob utan är ute efter att studera de andra, samt sabotera för dem för att se hur de hanterar de situationerna. Kanske långt från din grundidé, men fundera på det.

 

Jag tror att du måste ha en distinkt huvudperson. Det känns som om Mats är det, men vi får veta för lite om honom för att vi ska känna att han är det. Jag skulle föredra att du stryker scen 2 till 5 och ägnar någon scen extra här för att presentera Mats (eller vem du nu väljer som huvudperson). De andra kan du presentera på första mötet.

 

Titeln: Jag är skeptisk till titeln Mysofoberna. Jag antar att de flesta inte vet vad en mysofob är, och vet man inte det så säger titeln ingenting. Man kanske tror att den handlar om folk som är rädda för att ha det mysigt? :-) Titeln är inte så lockande i alla fall.

 

Avslutningsvis kan jag säga att idén är värd att arbeta vidare på, men synopsiset är av någon anledning mer spännande än manuset. Kan du förstärka manuset för att få mer känsla från synopsiset?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag är inte så himmla van vid att skiva manus och jag ska försöka få det så lättläst och enligt reglerna som möjligt. Nån gång ska ju vara den första.

 

Jag har också reflekterat över grundidén att de alla är mysofober, det blir på nåt sätt ett platt fall och är inte särsklillt lockande till konflikter, men jag tycker ändå att idén är ju att Mats tappar fobin och då uppstår ju massa konflikter! Men å andra sidan så skulle ju Hannes,som är en ganska oviktig person, kunna vara nån slags infiltratör eller nåt som du sa. Det skulle helt klart vara ett lyft. Eller om man tänker på ett helt annat sätt så skulle ju Carl kunna vara den som lurade in alla i lokalen endast för att undersöka hur de beter sig och att han själv inte alls har mysofibi! Men då måste jag nog ändra på ganska mycket, men vad gör man inte för ett bättre manus?

 

Det stämmer att Mats är huvudpersonen och du har rätt att han förtjänar en mer ingående presentation men det känns trist att släppa taget på scen 2 till 5!!

 

Titeln är mest ett projektnamn, en bättre titel kommer vi nog komma på när filmen är klar, tror inte att vi komer kunna döpa den på riktigt förrens då.

 

Jag är inte säker på hur vi skulle kunna få manuset att bli mer som synopsen, synopsen var ju våran första tanke om filmen men inte den slutgiltiga. Kul att du tyckte om synopsen, jag ska tänka på att försöka lägga in mer av den känslan i filmen. Om du har några förslag så så får du mer än gärna dela dom med mig!

Tack att du tog till tid till att reflektera manuset!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har bara hunnit skumma genom en tredjedel av manuset men jag skulle vilja ge lite återkoppling på hur du introducerar karaktärerna. Du använder väldigt påtagliga subjektiva bilder av hur de upplever sin omvärld: grannar som uteliggare, ruttna äpplen, blodiga händer etc. Skulle man inte kunna visa upp karkatärernas upplevelse på ett mer subtilt sätt? Typ extrem närbild på en person som smackar lite äckligt. Person som petar sig i näsan. Närbild på dörrhandtag på vilket man anar nån flottig substans och klipp tillbaka på karaktärens reaktion. Och så vidare. Här skulle man kunna överdriva även det subjektiva ljudet litegrann. Till exempel, om en person kliar sig i sitt väldigt flottiga hår så skulle man höra ett ganska markerat, och lite äckligt, kli-ljud.

 

Om du gör det mer subtilt så tror jag man är mer benägen att ta deras fobi på allvar. Gör man inte det, så är jag rädd att resten av filmen kan få problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara säga att det finns otroligt många skrivfel i manuset som det är just nu så har överseende i läsandet tills den nya versionen kommer upp. Men fler tips och förlag är fortfarande otroligt tacksamt efetrsom att filmen ska börjas filmas nu i november!

Länk till kommentar
Share on other sites

Lite mer feedback: först vill jag säga att jag tror det kan bli en rätt intressant liten film. Det är dock några saker i manuset som jag är tveksam till. T ex Hannes självmord känns inte planterat i berättelsen överhuvudtaget och jag förstår inte vad det tillför handlingen.

 

Sedan har Mats förvandling fortfarande lite för mycket "deus ex machina" över sig, dvs. som åskådare förstår man inte riktigt att han håller på att ompröva det han hittills trott på. Det känns som att han blir fri från sin fobi som genom ett trollslag.

 

En annan fundering: kan man inte göra Carl lite mer psykotisk och fanatisk?

 

Ta min feedback med en rejäl nypa salt, för jag är bara en glad amatör som gillar att hjälpa till! :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men tack ändå för bra feedback! Ger extremt mycket kan jag säga!

 

Jo vi har tänkt lägga in nån scen där typ Mats får en kopp kaffe spillt över sig och till en början så blir han helt galen och sånt men man anar ändå att han inte tyckte det var så farligt ändå eller nåt sånt. Det är bara så svårt att få in fina övergångar när det gäller en sån kort film! Så om du har fler förslag på hur vi kan göra det så är det extremt välkommet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med vilcans om att synopsisen är mer spännande än manuset, och jag håller delvis med både hans och e93mws kritik.

 

Själv tycker jag att filmen borde börja vid scen 8 eller senare. Allt som händer innan de hamnar i huset tycker jag är extremt ointressant. Om du vill visa hur en mysofob uppfattar världen tycker jag att det kan berättas i en tillbakablick, t ex när gänget sitter och berättar om sina upplevelser.

 

Manuset saknar också tydliga karaktärer, och de enskilda scenerna saknar mycket av den spänning och dramatik som krävs för ett kammardrama av den här typen. Jag tror inte att filmen skulle vinna på att någon av karaktärerna var infiltratör eller liknande, men en tydligare konflikt dem emellan skulle vara bra. Någon form av maktspel måste vara igång.

 

Likaså köper inte jag heller Mats omvändelse. En fobi är inget som bara släpper. Antingen var han inte fobisk från början, eller så är han det fortfarande på slutet.

 

Dessutom ställer jag mig frågande inför premissen att smuts inte går att bli av med, bara sopas undan. Om smutsen sopas undan är det ju inte smutsigt längre. En definition av smuts är att det helt enkelt är fel sak på fel plats. Om jag häller ut jord och vatten på mitt golv blir det onekligen smutsigt, men inte om jag gör samma sak utomhus. Det känns som att du borde fundera mer på vad filmens verkliga poäng är, för i nuläget ser det rätt ofokuserat ut.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hinner inte ändra i manuset allt för mycket för snart ska vi börja spela in så då undrar jag om det finns något i överhuvud taget som ni tycker är bra med manuset? För hittills har det bara varit kritik och det är ju skitbra och jättesnällt men nu hinner vi inte ändra på allt längre. Jag ska lägga upp den nya versionen också alldeles snart.

Tack för all respons.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den nya versionen är stråt vassare, men jag tycker fortfarande att det är helt omöjligt att förstå vem Hannes är och varför han han handlar som han gör.

 

Det är möjligt att ni har mycket tankar som inte syns i manuset, så det kanske löser sig ändå.

 

Jag tycker ni ska köra så det ryker, och ser fram emot att se filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Härligt att höra e93mw! ja.. visst.. men Hannes, tänker vi, är mer en person som är där för att han inte har några vänner. Det framgår inte just nu så bra men vi har en liten scen till som vi ska lägga till som kommer förklara detta lite mer:) I helgen ska vi börja spela in en scen! Känns skitkul! Men skynda då att ge kommentarer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...