Gå till innehåll

Greentyg


ungfilm

Recommended Posts

Du hörde rätt, inte greenscreen utan green tyg.Det är definitivt inte det bästa men definitivt det billigaste. Jag skall filma en comp scen om några veckor och behöver lite tips på hur man ljussätter.. Skall man ha starkt ljus framifrån?.. Vissa säger att man skall ha en lampa bakifrån...

 

Jag är ganska ny på det här så jag uppskattar alla tips och råd..

Länk till kommentar
Share on other sites

ja du lär först och främst ha bra ljus på den/ det som ska keyas in. Sedan måste du har ljus som bara faller på "tyget" för att få bort så mycket skuggor som möjligt. Försök att rikta ljuset på så sätt att skuggorna inte faller på tyget. Sedan kan det vara smart som du sa att ha en lampa bakifrån på det som ska keyas in så denna får en liten ljus kontor som gör att den står ut mot bakrunden. kom ihåg att sträck ut tyget ordentligt bara så att det inte är skrynkligt. lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

du borde nog inte prova med svart tyg det är nog ingen hit. Man använder grönt av den anledningen att man ofta inte har några gröna saker på sig och att kameran fångar upp grönt väldig bra.

 

Om du använder svart så blir det nog väldigt svårt att få bort eventuella skuggor och annat på kläder...inte att rekomendera

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är tom svårt att få till det med greenscreen om man inte får till det med belysningen. Vi har en fotostudio på jobbet. Så jag kan gå ner dit när jag ska spela in greenscreenscener. Det finns några stycken lampor där. Men inte ens det räcker riktig till alltid. Det blir ju lite skuggor på pappret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...