Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

jag har spelat in filmen i 4:3.

jag vill nu skära bort uppe och nere så den blir 16:9 istället.

vad är bäst. Att jag lägger på två svarta linjer uppe och nere så att jag fortfarande visar 4:3 fast med svarta linjer.

eller att jag på något sätt importerar filmen i 16:9 format för att den då också spelas upp i 16;9 och därmed beskärs den samtidigt.

filmen skall skickas iväg till lite filmfestivaler så jag vill att det ska vara tekniskt rätt liksom!

Postad

Jag har filmat in 16:9 under förra vintern och kommer få massa material på 4:3. Gäller Svart uppe/nere på 4:3 materialet då också? Kommer pressas på dvd och i startmenyn kommer man kunna välja ifall man vill se det i "letterbox" på 4:3 tv eller om man har wiiiidescreen. Nån som ligger inne på ngt gött tips om hur jag ska göra med 4:3 materialet?

/P

Postad

har du filmat i 4:3 så är väl kanter att rekommendera. Beror lite på om du filmat i äkta 16:9 eller fake (dvs du filmar i 16:9 och får med mer bild än i 4:3 läge).

Postad

med 4:3 kan man beskära ifall det fortfarande ser bra ut förstås. Och sedan konvertera till äkta 16:9

TMPGEnc är ett bra program för pengarna (Nån version är gratis)

Annars gör jag sådannt idag med Vegas som har en väldigt lättanvänd croppfunktion som tillåter scanning över bildytan så du kan få bättre bildkomposition.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...