Jump to content

4:3 till 16:9 - remsor eller beskärning?

taktikal

Recommended Posts

jag har spelat in filmen i 4:3.

jag vill nu skära bort uppe och nere så den blir 16:9 istället.

vad är bäst. Att jag lägger på två svarta linjer uppe och nere så att jag fortfarande visar 4:3 fast med svarta linjer.

eller att jag på något sätt importerar filmen i 16:9 format för att den då också spelas upp i 16;9 och därmed beskärs den samtidigt.

filmen skall skickas iväg till lite filmfestivaler så jag vill att det ska vara tekniskt rätt liksom!

Jag har filmat in 16:9 under förra vintern och kommer få massa material på 4:3. Gäller Svart uppe/nere på 4:3 materialet då också? Kommer pressas på dvd och i startmenyn kommer man kunna välja ifall man vill se det i "letterbox" på 4:3 tv eller om man har wiiiidescreen. Nån som ligger inne på ngt gött tips om hur jag ska göra med 4:3 materialet?

/P

med 4:3 kan man beskära ifall det fortfarande ser bra ut förstås. Och sedan konvertera till äkta 16:9

TMPGEnc är ett bra program för pengarna (Nån version är gratis)

Annars gör jag sådannt idag med Vegas som har en väldigt lättanvänd croppfunktion som tillåter scanning över bildytan så du kan få bättre bildkomposition.