ThirddOracle Postad 2 oktober 2006 Postad 2 oktober 2006 Om vi säger tex. artbeats reelexplosions, där finns en massa klipp på explosioner. sedan finns det till nästan alla klipp ett likadant klipp som kallas matte. vad har man det till? Använder man det vid compositingprocessen? Är det bra? 0 Citera
jernby film Postad 2 oktober 2006 Postad 2 oktober 2006 Vad gör du ? Var är du ? Matte ? /nils 0 Citera
ThirddOracle Postad 2 oktober 2006 Författare Postad 2 oktober 2006 Om jag har tex. spelat in en scen där mitt hus ska sprängas, och så lägger jag in en explosion från Artbeats ReelExplosions Vol 1. Jag väljer tex. Klipp nr 1. Sedan så finns det ett till exakt likadant klipp som nr 1 men det klippet är med matte. Vad använder jag klippet med matte till? 0 Citera
jernby film Postad 2 oktober 2006 Postad 2 oktober 2006 Du har spelat in en scen där ditt hus ska sprängas ? Har du köpt/laddat ner reelexplosions ? Vad har du gjort sen ? Vilket program jobbar du i ? /nils 0 Citera
Jawo Postad 3 oktober 2006 Postad 3 oktober 2006 En "matte" är ett klipp som anger hur genomskillnig ett klipp ska vara. Där det är svart så är den 100% genomskillning och där det är vitt så är det tvärt om. Tror dom flesta program använder en funktion som kallas för track matte för att kunna kombinera dom två klippen. 0 Citera
ThirddOracle Postad 3 oktober 2006 Författare Postad 3 oktober 2006 Jag jobbar i After Effects och jag har köpt Reel Explosions 1 utav Artbeats. Sedan har jag bara spelat in en videosekvens på mitt hus. Där ingenting händer. Sedan efteråt ska jag lägga in en explosion från Artbeats Reel Explosions 1. Men vad har man matte till? Det är bara det jag undrar? Jag vet redan hur man lägger in explosionerna. Men jag vill veta vad matteklippen är till? 0 Citera
Max_H Postad 3 oktober 2006 Postad 3 oktober 2006 Matteklippen är precis vad "Jawo" skriver att de ät till för- de "beskriver" transparansen för, i detta fallet, After Effects. Sök på Track Matte i hjälpen så får du en beskrivning om hur den fungerar. Du kan, i fallet Reel Explosions, också använda ngn form av blandningsläge för att få explosionsklippet att ligga "ovanpå" hus-bilden. Oftast måste man använda en kombination av olika lager och masker för att det ska se trovärdigt ut. /Max 0 Citera
jernby film Postad 3 oktober 2006 Postad 3 oktober 2006 Nu börja poletterna trilla ner. Du jobbar alltså i AE och har köpt en explosion från Arbeats. Se den här gamla sekvensen jag gjorde enbart i AE. http://www.jernby.se/pizzagudfadern.htm Du ska alltså dela upp ditt fina hus i tusentals bitar som far iväg. Huvudet i min gamla animering ovan är helt. Du kan göra samma sak med din skorsten. I AE kan du göra detta. Den effekten du laddat ner kan du placera någonstans i explositionen som Jawo och Max H säger om du vill ha "extra krydda". /nils 0 Citera
ThirddOracle Postad 4 oktober 2006 Författare Postad 4 oktober 2006 jernby film: vilken effekt ska jag lägga till i explosionen så att det blir lite extra krydda? Den länken du skickade: Är det bilen i luften du menar som sprängs? Hur kan jag göra så med mitt hus? 0 Citera
jernby film Postad 4 oktober 2006 Postad 4 oktober 2006 Just det, det är flygande vw-baggen som sprängs i luften. http://www.jernby.se/pizzagudfadern.htm AE>effect>simulation>shatter .Sedan rendering. effect>distort>cc burn film. Sedan rendering KLART. På ditt hus kan du göra detta. Pröva lägg in din effect, reel exposions, istället för cc burn film. Om du inte har lyckats med att göra matte på detta klipp kan du på timeline i AE styra med transform>opacity. När du lägger in det är det 100%, dra ner det till önskad nivå. På ditt hus-prova även effect>simulation effects>caustics och cc mr mercury med explosionseffect, pixel polly och particle playground. För extra krydda kan du lägga in render effects>lens flare och lightning Vissa av dessa program finns bara i AE Pro Lycka till /nils 0 Citera
Jawo Postad 4 oktober 2006 Postad 4 oktober 2006 jerby film: Får man lov att fråga exakt vad du har dom animationerna till? 0 Citera
jernby film Postad 4 oktober 2006 Postad 4 oktober 2006 Jawo-just nu lär jag ThirddOracle spränga sitt hus med AE utan att behöva göra det i verkligheten. 0 Citera
ThirddOracle Postad 4 oktober 2006 Författare Postad 4 oktober 2006 jernby film, du är ett geni!! :) riktigt schysst att dela med sig av de tipsen! :) Tummen upp! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.