Jump to content

Kamera för SVT-dokumentär i prisklassen 10-15 000 kr

Shaho

Recommended Posts

Tjena!

Ska åka ner till Irak och göra en dokumetär film, till det behöver jag självklart en bra kamera. Tänkt mig att filmen ska visa på skolor och svt. Så den kvalitet svt söker är bara dyra kameror. Har fåt bidrag av kommunen och länstyrelsen men räcker inte till den jag vill ha. Så jag undrar om ni har några tips på vilka kameror man kan ha i prisklassen 10000- 15000:- och vart man kan handla dom...

Peace!!

Jag har sagt det förut men säger det igen:Leta efter beggade prylar!

mitt råd:Köp sony dsr pd 150p,världens mest använda reportage/dokumentär/"field" kamera!Denna kamera tål en hel del "stryk".

Men den finns ej kvar i produktion tror jag vidare så räcker nog ej 10000-15000 tusen,tyvärr

Det finns en kamera som heter Sony PDX-10 som tillhör Sony´s Pro-division den används av bl.a SVT.

Den togs ur sortimentet våren 2005, den är bl.a känd för att vara en av dom få som har äkta 16:9 (anamorfisk) bild.

Du kanske kan kan få tag på en för 15000-18000 om du har tur.

Det finns en kamera som har samma chip och upplösning 16:9 som PDC-10 och den heter Panasonic NV-GS 400.

Skillnaden mellan dessa kameor är att GS-400 inte har inbyggda XLR-kontakter, men det kan man lösa med en XLR-adapter (ex. Beacktek) om man vill ha XLR kontakter.

Fördelen med GS-400 är att den har mer manuella funktioner än PDX-10, den har naturligtvis också auto funktion.

Dessutom kan man ansluta en extern mikrofon och hörlurar

Som av en tillfällighet har jag en Panasonic GS-400 till salu för 8500 kr

Om du skulle vara intresserad så titta under "Annonsering" här på forumet, där finns den och e-mailadress om du vill fråga något

• 2 weeks later...
Tjena!

Ska åka ner till Irak och göra en dokumetär film, till det behöver jag självklart en bra kamera. Tänkt mig att filmen ska visa på skolor och svt. Så den kvalitet svt söker är bara dyra kameror. Har fåt bidrag av kommunen och länstyrelsen men räcker inte till den jag vill ha. Så jag undrar om ni har några tips på vilka kameror man kan ha i prisklassen 10000- 15000:- och vart man kan handla dom...

Peace!!

Hej!

Köp en PD 100 den är inte så framtung! Till den köper du 1 bra riktad kamera mic med nra vindskydd. Komplettera med en bra trådmygga och ett litet enbent stativ.

Det viktiga är att du åker som turist! det kan oftast bli problem med proffesionell filutrustning om dom tror att du ska sälja den i landet utanför eu!

Kolla med tullen vad som gäller!

Janne

Ja, finge jag 18000 kr för min Sony PDX10 så skulle jag sälja den direkt!

Inte för att jag är missnöjd med den, utan för att jag inte filmar så mycket längre.

Den är kanonbra 16:9-bild med, skapligt ljuskänslig och passas som sagt bra för dokumentärer. XLR-ingångar gör den bra för ljud vid intervjuer, och stora fördelen är att man ser ut som vanlig turist om man inte har stora mikrofonen på. :-)

Men i alla fall är nog både PD150, PD100 och PDX10 bra rekommendationer, och dvcamformaten är bra för att minimera risken för bildstörningar. Det är nästan aldrig man får bildmosaik med PDX10.