Jump to content

På jakt igen efter en "cinema"kamera

frost

Recommended Posts

Hoppas ingen tar illa upp vid min veliga frågor, men det har gått ett tag sen jag frågade sist och jag undrar om det kommit upp något nytt som kan vara värt att kolla på.

Annars är jag fortfarande väldigt sugen på en DVX100 även om det verkar vara så där lätt att hitta till bra pris.. men om det är någon mer som har bra tips på kameror som kan ge (i sig själv eller som jag antar med en externlins framför, bra "film"känsla) i prisklassen 15-30k så skriv gärna det här annars fortsätter jag leta efter en DVX till bra pris och en shysst lins till :)

Sedärja, nu sitte rjag på min skärm igen som har betydligt bättre kontraster än kompisens.. så nu ser jag ju polisuniformen och blåpluggarn - inge fejk där inte :)

Ber om ursäkt på förhand för jag antar att tusentals sånna här frågor dyker upp titt som tätt men följande kameror kikar jag på just nu:

----

DVX100

XL-1

---

XM-1

PD150

--

PD100

TRV900

Tre olika prisklasser, kan tyvärr inte gå högre än ~20 000kr så frågan är mest om jag kommer förlora jättemkt på att köpa en begagnad för typ 10k ?

Ska användas till att skjuta små reportage, kortfilmer och allmänt flummig motiongraphics.. Hade ju vart riktigt kul att ha en 35mm adapter också, någon av dessa jag prompt ska undvika?

Jag skulle nog köpa en XL1 om jag hade den begränsade budgeten. Annars skulle jag köpa en XL2, som man kan få för 32.000 i Tyskland. Fördelen med denna är att den har äkta 16:9 (den croppar alltså inte en 4:3 bild som exempelvis XL1=bättre upplösning) och kan spela in på 25p, utbytbara objektiv, etc.

Faktum är att XL2 croppar sensorn, men eftersom den har mer pixlar än nödvändigt så blir det full 16:9.

Jo den är helt klart en bra kamera, men lite dyr dock.

Annars vet ju de som känner mig att jag är en progressive freak så 25P kameror är det jag vill ha personligen. Fast om du kan få nån för 20 000kr är en annan fråga.

Tusen tack för alla svar, blir nog dock begagnat för mig som sagt, är lite som med bilar känns det som.. köpa nytt är jäkligt skönt och kul men man tappar i värde så fort man sätter på kameran..

På tal om andra handsvärde, vad tror ni händer med exempelvis en DVX100 i pris om jag köper en begagnad? Håller den sig eller kommer den sjunka?

(Vore även super ul att höra om fler har funderat på detta och kan presentera nån slags analys av typ de kamerorna jag skrev överst, vilka osm håller bäst i värde etc)

Kommer ju själv från fotograflandet och gjorde mkt svidande förluster på värdeminskning med ett par DLSR kameror.. videokameror verkar dock ligga bättre i pris längre (inte samma explosion där iof eller?)

Tusen tack, superbra forum detta!

Video kameramarknaden är ju inne i en otroligt expansiv fas. Så en kamera kan falla i värde otroligt fort.

Men sen finns det ju alltid en undre gräns. För linser mm kostar pengar att tillverka och inget tekniken kan dra ner i pris. En bra kamera med en bra lins är dyr.

Sen angående SD. Sålänge DVD är standard distr. formen så har du använding för en SD kamera.

• 2 months later...

Det är sant som det är sagt att video-marknaden kommer att skifta en del framöver. Speciellt som det säljs mer och mer hdtv's kan jag tänka mig. Dock är jag glad att dvx'en fortfarande ligger på samma pris nu som när den släpptes för lite över ett år sedan. Här i sverige iaf.

MovieSwede: Läste att du var 25p freak, lite nyfiken på vad du använder dig av då i kameraväg? =)