DanielSjöström Postad 20 september 2006 Postad 20 september 2006 Tjena, jag har projekt på gång som jag funderar på att spela in i en gympasal. Jag plåtar med en Canon xm2 och skådespelarna kommer med största sannolikhet att spela under långa tagningar med stillastående kamera. Under dialogen (mellan två skådisar) hörs (förutom en gnisslande gungstol) ett babblande från ett annat håll och ur bild. Naiv som jag är trodde jag att en vanlig sångmick skulle göra jobbet men det har gått upp för mig att jag behöver lite mer påkostat en så. Mina frågor är då: Vad för mick och teknik lämpar sig bäst under en sån här inspelning? Finns det t.o.m. en allround-mick som man kan få tag på, utan att bli ruinerad? 0 Citera
gorse Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 Nu är jag den meste amatören i den här forumet, med nyköpt billig semester-kamera. Jag kommer använda riktigt snik-utrustning till allt. Mina första trevande experiment fick mig att skriva upp i anteckningsboken att ljudet i filmen är ett underskattat problem. När jag tittar på andras hemgjorda filmer får jag problemet bekräftat. Så, min strategi är att spela in ljud endast när det är av nöd och tvunget, tex när folk pratar. Hade jag spelat in scenariot som du beskriver hade jag nog bara spelat in dialogerna medan resten av scenen är så tyst som möjligt. Sen hade jag spelat gnisslet separat och sorlet separat. Då inbillar jag mig att man i efterhand kan lägga dit de ljud som fattas, och justera nivårerna så det blir lagom. När jag tittar på film och håller ett öga på ljudet, så upptäcker jag att det är förvånansvärt vad lite en film låter. Det är ju mest musik överallt nuförtiden. Vi får se om min hypotes håller vatten. 0 Citera
DanielSjöström Postad 21 september 2006 Författare Postad 21 september 2006 Tack för tipset, ska fundera över det tillvägagångssättet. Jag använder mig i.o.f.s. av redigeringsprogrammet Premiere Elements, som tillåter max tre ljudspår tror jag. Kanske blir tajt. Annars har jag ett litet mixerbord som kan komma till användning men då antar jag att jag måste använda det under inspelningen. Vad är egentligen bäst när det kommer till att spela in ljud separat? På band via kameran, eller? En dator? 0 Citera
BasMartin Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 det enda riktigt vettiga sättet är att spela in ljudet som är utanför bild separat och lägga på det i redigeringen! det finns en hel uppsjö med problem med att spela in allt i en tagning! det första som jag tänker på är att det blir svårt att klippa utan att skarvarna hörs! och när det gäller sån't här är kontroll a och o och om du spelar in allt "live" så finns det så många saker som kan gå fel!! "Vad är egentligen bäst när det kommer till att spela in ljud separat?" man tar vad man har! ´DAT, dator , MD det beror helt på vad du har tillgång till, jag har vid flera tillfällen spelat in ljud på dv bandet när jag inte haft någon DAT med mig ut till inspelningen! det funkar! 0 Citera
gorse Postad 21 september 2006 Postad 21 september 2006 Jag har också premiere elements, helt nyköpt (nja, det kom tillsammans med datorn). Under egenskaper nånstans såg jag att man ange antalet bildspår och ljudspår. Men, jag vet om det är så man skall jobba; Men, jag pusslar in ljuden lite där det får plats. Om man har ett första ljud, la jag det på första spåret. Om nästa ljud behöver vara omlott så lägger jag det på andra spåret. Tredje ljudet lägger jag på spår ett igen, om det första ljudet har tagit slut. Fast jag har inte grejat så mycket ännu. Har man tex musik behövs ju bara två spår, ett för tal och ett för musik/oljud verkar det som. Jag lurade ut att lägga lite trafik-/stämnings-/brusljud på låg volym maskerar ganska skapligt dålig ljudupptagning, dvs brum och kameraljud. Om man har ungeför samma karaktäritstik på oljuden på alla scener så märks det inte så mycket gämfört med att är trafikoljud på ett klipp och brum på nästa och trafikljud igen på nästa. Jag planerar att använda kamerans egen mick om det går, dvs om det är tyst nog omkring mig. Annars tänkte jag använda en MD-spelare jag köpte begagnad (så gott som ny) av en medlem på forumet. Försäkerhets skull måste jag också nämna att min ambitionsnivå är inte särskillt hög utan jag leker med ganska enkla medel. 0 Citera
DanielSjöström Postad 22 september 2006 Författare Postad 22 september 2006 OK det lutar åt separat ljudinspelning! Ni vet möjligen inte vilka mickar som funkar bäst? Jag vet att det finns en mick framtagen just till Canon xm2:an som går att spela in både mono och stereo men jag har även hört en del snack om sennheisers k6 modell, kan det va nåt? Kruxet med den är vad jag förstår, att den kräver phantom inmatning (vad det nu betyder) och jag har inte en susning ifall xm2:an har det. Så alla Canon- experter var snälla och hör av er! 0 Citera
Luzer Postad 23 september 2006 Postad 23 september 2006 k6 modul + membran kräver inte phantommatning, går att mata modulen med vanligt AA batteri. 0 Citera
DanielSjöström Postad 23 september 2006 Författare Postad 23 september 2006 Hrm, hrm eh..kan du förklara vad membran är för nåt? Jag vet litet om det här. Jag antar att det kostar extra i vilket fall! :-) Skulle gärna vilja veta vad phantommatning är för nåt också, om det är nån som vet? 0 Citera
jbergman Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Vi kan väl säga som så att micken består av två delar, varav den främre är membranet. K6-modulen kan användas till olika membran (t ex njure, supernjure etc). Vi vanliga dödliga ser bara en mick, och inte delarna den består av. Fantommatning är att kameran förser micken med ström, till skillnad från att ha ett batteri i micken. K6:an klarar både batteri och fantommatning. XM-2:an har inte fantommatning. XM-2:an har inte ens XLR-ingångar, så du kommer att behöva en adapter (XLR till tele) också. Och avslutningsvis vill jag ge rådet att hyra ljudutrustning istället för att köpa. Kolla in Filmcentrum Stockholm, exempelvis. /Jakob 0 Citera
jan-erik lundberg Postad 24 september 2006 Postad 24 september 2006 Tjena, jag har projekt på gång som jag funderar på att spela in i en gympasal. Jag plåtar med en Canon xm2 och skådespelarna kommer med största sannolikhet att spela under långa tagningar med stillastående kamera. Under dialogen (mellan två skådisar) hörs (förutom en gnisslande gungstol) ett babblande från ett annat håll och ur bild. Naiv som jag är trodde jag att en vanlig sångmick skulle göra jobbet men det har gått upp för mig att jag behöver lite mer påkostat en så. Mina frågor är då: Vad för mick och teknik lämpar sig bäst under en sån här inspelning? Finns det t.o.m. en allround-mick som man kan få tag på, utan att bli ruinerad? Mycket kan man ha översende med men icke dåligt ljud! Oftast så är det ljudet som alla som inte har så mycket erfarenhet av som man kör fast i. Men jag skall ge dig några tips! Små trådmyggor är oftast relativt billiga att inhandla för några hundralappar stycket om du ansluter 1 mygga till vardera kanalen på din kamera och sedan när du redigerar balanserar ljudet så blir det bra! Du kan också använda dig av en stationär mindre modell av en ljudmixer och redan på platts balansera ljudet, det är en bättre men betydligt dyrare lösning. Sångmikar är ju som det låter just sångmicar och ska hållas så nära munnen som möjligt! Lycka till! Janne 0 Citera
DanielSjöström Postad 24 september 2006 Författare Postad 24 september 2006 Kanon! Tack för alla svar! Om det är nån som vill tillägga nåt som kan vara bra att veta blir ingen gladare än jag! 0 Citera
BasMartin Postad 25 september 2006 Postad 25 september 2006 K6 är ett bra system! i just din situation (dvs efekt inspelning i en kontrollerad miljö) så kan det nog funka med med en hyfsad kondensator mikrofon så länge den är riktad (njure) sådana brukar gå att hyra från musikafärer, och om du har em mixer så borde den kunna ge fantommatning, det är ofta bättre att hyra in grejer om man inte planerar att anvanda dem mycket! då har man ju oxå en chans att prova olika modeller innan man investerar i en. om du vill hyra en k6 eller liknande så kan du oxå kolla EBH! 0 Citera
DanielSjöström Postad 17 oktober 2006 Författare Postad 17 oktober 2006 Vill bara tacka BasMartin oxå! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.