Gå till innehåll

svartkomisk tolkning av terminator filmerna


svartkomikern

Recommended Posts

Vem här skulle uppskatta en svartkomisk tolkning av terminator filmerna (framför allt 2an)?

Jag funderar starkt på att skicka mitt färdigskrivna långfilmsmanus någon stans men är lite osäker på hur konceptet och genren skulle uppfattas.

 

 

 

Synopsis: 3 karaktärer letar efter John som hamnar på mentalsjukhus. Arne, en av de 3 karaktärerna hjälper John att fly från mentalsjukhuset och de lär känna varandra. Johns alkoholistiska tendenser sätts på prov då Arne introducerar alkohol för honom och John inser att han måste ändra på sitt öde för att kunna rädda mänskligheten och sig själv. Arne får då för säkerhet skull John att göra ett miljöombyte. Men hur säkert är det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem här skulle uppskatta en svartkomisk tolkning av terminator filmerna (framför allt 2an)?

Jag funderar starkt på att skicka mitt färdigskrivna långfilmsmanus någon stans men är lite osäker på hur konceptet och genren skulle uppfattas.

 

 

 

Synopsis: 3 karaktärer letar efter John som hamnar på mentalsjukhus. Arne, en av de 3 karaktärerna hjälper John att fly från mentalsjukhuset och de lär känna varandra. Johns alkoholistiska tendenser sätts på prov då Arne introducerar alkohol för honom och John inser att han måste ändra på sitt öde för att kunna rädda mänskligheten och sig själv. Arne får då för säkerhet skull John att göra ett miljöombyte. Men hur säkert är det?

 

 

 

Vad jag menade att fråga var: Vem här tror att det skulle kunna bli en okej film utav manuset bedömt av synopsen och genren?

 

Jag menade dessutom att jag vill skicka manuset till en filmkonsulent eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Antagligen får du ingen respons eftersom din synopsis ser mer ut som en dålig logline. Inget illa menat om själva manuset, men synopsis är betydligt längre än det där och en logline är till för att intressera och dra uppmärsamhet, vilket den antagligen inte gör. Slutsats= dålig logline.

 

Konsulter finns många, men få ta sig igenom ett manus a) som inte verkar intressant och b) gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att säga. Synopsiser väldigt kort och inte fullständigt (det har inget slut).

 

Sen är det ju det här med rättighetsproblem...

 

Jag håller med om att synopsen är för kort och jag skrev den så med flit för att inte ge för mycket av storyn.

Storyn har ett öppet slut så jag vet inte hur jag annars skulle skriva det.

Var det märkliga att det var en fråga i slutet?

 

Hur menar du rättighetsproblem? Det är ju inte som att jag direkt snor nått från terminator filmerna, mitt manus är till att börja med på svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

...mitt manus är till att börja med på svenska.

 

Så en svensk översättning av valfri utländsk bok är alltså inte plagiat?

 

Nu vet inte jag hur ditt manus ser ut, men om det är en parodi så kommer du ju undan med livet i behåll. Men om det är mer en "re-write" av Terminator 2 med några få ändringar så kommer det nog inte gå vägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...