Jump to content

Tom Tykwer

TomStac

Recommended Posts

Var det någon som såg Prinsessan+Krigaren (eller Prinsessan och Krigaren) på SVT2 idag? Jag har aldrig sett eller ens hört talas om regissören Tom Tykwer.

Den här filmen var ju helt underbar. Rent cinematografiskt bättre än det mesta från USA. Handlingen var gripande och karaktärerna intressanta. Även om tempot var lugnt var varje scen laddad och framåtrörelsen tydlig. Regin och skådespelarinsatserna var makalösa. Det är sällan man ser en fullpoängare i dumburken nu för tiden...

SVT2 kör tydligen en Tom Tykwer-serie just nu. Skall bli intressant att se. SVT2 visar en dokumentär om honom imorgon (söndag) 16.50 (repris 21/9, kl. 22.00). På tisdag (19/9) visar de hans SPRING LOLA kl. 22.30.

Jag såg den när den gick på bio eftersom jag tyckte att "Spring, Lola" var småintressant. Jag blev besviken. Nu var det som sagt några år sedan jag såg den, så mina minnen är diffusa, men jag minns att jag tyckte att den överlag var ett riktigt sömnpiller. "Spring, Lola" tyckte jag var bättre, men det är samtidigt en bagatell. "Prinsessan och krigaren" var åtminstone lite ambitiös i vad den försökte berätta, medan "Spring, Lola" egentligen bara var yta och gimmick.

Såg du dokumentären? Jag var upptagen under dagen men skall försöka komma ihåg att se reprisen. Trots att jag överlag inte är särskilt förtjust i hans filmer så är jag lite nyfiken på personen.

/Jakob

Dokumentären var helt o.k. Man kom regissören ganska nära in på livet. Det var en hel del klipp från hela hans filmproduktion, även hans tidiga Super8-filmer :).

Tack och lov för public service kanalerna (SVT1 och 2)! Hur mycket bra film hade man gått miste om utan dessa kanaler. Jag har sällan stora förhoppningar när jag börjar se en helt (för mig) okänd film men jag vet att det sällan blir något riktigt dåligt (jämför bara med TV3 och TV5 :D). Emellanåt blir man riktigt positivt överaskad tack vare sina försiktiga förväntningar och dras in i en effektivt berättad historia med intressanta karaktärer som man verkligen bryr sig om. Jag är egentligen inte speciellt förtjust i denna formen av romatiska draman, men man kan inte ignorera en välgjord film. AMELIE FRÅN MONTMARTE är en sådan film, en feelgood-film som man bara måste älska. Personligen tycker jag att PRINCESSAN+KRIGAREN är det bästa som har visats på SVT under de senaste 10 åren (om man bortser från en och annan filmklassiker) och den överglänser t.o.m. AMELIE. Även om budskapet är positivt så är den definitivt inte lika utpräglad som feelgood-film.

Jag tycker att Tom Tykwer är en filmiskt geni. Han har en naturlig fallenhet att berätta med bilder istället för att fylla ut med ointressant dialog. Det känns som om varje bild, varje replik är väl avvägd för att ge ett bra helhetsintryck. Manuset till PRINSESSAN+KRIGAREN var så oerhört väl genomarbetat och det var faschinerande och se hur olika lösa trådar knöts ihop till en logisk helhet. Det roliga med Tom Tykwer är också att han skriver sina egna filmer, en koppling i filmskapandet som känns mest naturlig (Fattar inte riktigt varför så många regissörer väljer att spela in andras historier. Manusskrivandet är ju fundamentet för en film; hur kan man medvetet vilja att inte vara med i denna oerhört viktiga kreativa fas i filmskapandet?).

Skall bli kul att se SPRING, LOLA. Men efter att ha sett klipp från filmen under dokumentären tror jag inte att det är samma typ av film som PRINSESSAN+KRIGAREN (som Tom Tykwer i dokumentären säger är bäst representativt för hans produktion). Även om temat med hur små saker kan påverka helheten och frågan om öde eller slump verkar vara intressant mitt i all action.

Den av hans filmer som jag mest ser fram emot att se är långfilmsdebuten DÖDSÄNGELN MARIA. Den verkar ha klara influenser från Roman Polanskis REPULSION och några av de klipp som visades hade närmast drag av David Cronenberg. Tom Tykwer säger att han aldrig har gjort en renodlad skräckfilm men att han är influerad av genren när han gör sina filmer, speciellt i DÖDSÄNGELN. Lovande. Hoppas att de visar den i SVT!

Ja, se dokumentären på torsdag. Den är ett riktigt intressant porträtt av en faschinerande personlighet.

LOLA SPRINGER är ett intressant formexeriment, lika välregisserad och välspelad som PRINSESSAN+KRIGAREN (som är en bättre film). Den påvisar på ett ganska lekfullt sätt slumpens betydelse i våra liv. Den förekommer filmer som BUTTERFLY EFFEKT. Men filmen är framför allt en underhållande film, även om den är originell (den gjordes för att dra in pengar i Tom Twykers produktionsbolag). Den visar att kommersiell film trots allt kan vara bra och intressant, och framför allt expermentiell. Musiken var i vanlig ordning skriven av regissören själv och fungerade väl i det fartfyllda tempot i filmen.

Missa inte fortsättningen i SVT:s Tom Twyker-serie nu på lördag (23/9) HEAVEN , Toms senaste film. Den är hans första "icke-tyska" produktion och ett steg närmare Hollywood?

Hoppas att han för guds skull inte faller för frestelsen att göra tillrättalagd underhålliningsfilm efter detta.

Tom Tykwers filmer är tankeväckande.

Det är ganska intressant att se hur PRINSESSAN+KRIGAREN och SPRING LOLA är motsägelsefulla i förhållande till varandra. Den förra handlar (och tror på) ödet som förbinder människors liv med varandra på ett till synes slumpartat sätt. Den senare utgår från att det endast är slumpen som styr våra liv. Två intressanta och diametralt olika förhållningssätt på livet. Det är uppenbart att Tom Tykwer för en inre diskussion om människan, hennes fria vilja, slumpen och ödet.

Jag såg Spring Lola! för några år sen och den var ok men jag tycker den är överskattad. Däremot gillar jag både Prinsessan+krigaren och Dödsängeln Maria väldigt mycket. Håller med om att det är en bildberättande regissör, sådant vill man ha mer av! Jag måste se den där dokumentären. Förresten måste jag tyvärr meddela om du inte själv har upptäckt det, att Dödsängeln Maria redan har visats (SVT 12/9 kl. 22.30)...

Idag visade SVT2 den sista filmen i Tom Tykwer-serien, HEAVEN. Denna film påminde mera om PRINSESSAN+KRIGAREN än SPRING LOLA!

Tempot och bildspråket var närmast drömskt. Symbolerna var viktiga i den här filmen; kanske var detta den mest religiösa filmen av Tom Tykwers filmer (har inte sett alla). Det fanns något av en religiositet även i PRINSESSAN+KRIGAREN men det var mera tydligt i HEAVEN.

Kate Blanchett var lysande i sin roll. Över lag var det bra skådespelarprestationer, men det märktes en aning att filmen inte var i regissörens modersmål (dialogen var på italienska och engelska).

Cinematografin var makalöst vacker. Vissa bilder var som en renässansmålning. Det italienska landskapet blev närmast till de elusinska fälten (grekernas himmel). Tom Tykwer avhöll sig dock från lika tydligt formspråk som i SPRING LOLA! och PRINSESSAN+KRIGAREN. Det var dock en mycket filmisk berättad historia med snygga kameraåkningar så det räckte åt cineasten, men till skillnad från de tidigare filmerna märkte man inte lika tydligt av detta; kameraarbetet var mer subtilt och i fas med filmens stämning.

Mycket av filmens "filmiska kvaliteter" kan nog tillskrivas Krzysztof Kieslowskis manuskript (han var en av författarna), det sista han var med om att skriva. Det finns ingen onödig dialog utan filmen berättas i huvudsak av bilderna. Det är befriande att se en "italiensk" film utan det vanliga Fellinska tjattret, folk som pratar svada i munnen på varandra, hysteriska italienare, etc.

Med några undantag är filmen lika stillsam som en andakt i kyrkan. Det bidrar till dess sakrala atmosfär. Slutscenen är helt underbar och säger allt om filmen i sin helhet...

Även om HEAVEN inte riktigt når hela vägen fram och inte kommer till nivå med PRINSESSAN+KRIGAREN så är den minst lika bra som SPRING LOLA!

Såg precis som du Heaven idag. En annorlunda film om man har sett Tykwers tidigare alster. Kan ju ha att göra med Kieslowskis medverkan kanske. Det kändes som om den bjöd på fler överraskningar i intrigen och i det sätt Tykwer valt att berätta den på och överraskningarna låg ofta i bildberättandet. Ändå finns det klara samband med hans tidigare filmer, framför allt Prinsessan+krigaren, som att en man och en kvinna dras till varandra genom ödet och sätter kärleken före allt annat, trots att framtiden står på spel. Jag måste stämma in i dina lovord till cinematografin. Jag menar, scenen vid kullen under solnedgången, de mörka silhuetterna av det vackra trädet och deras båda kroppar som möts. Allt under tystnad. Det är en av de finaste stunderna och snyggaste tagningarna jag upplevt. Ändå känns det så enkelt och det är väl kanske därför det blir så bra. Och så slutscenen förstås! Poetiskt, gäckande, tankeväckande, vacker och alldeles självklar.

• 4 weeks later...

Boken är helt underbar. Jag är bara lite besviken på att han verkar vara något av en hunk i filmen. I boken beskrivs han som ful och vämjelig. However, om de har följt boken någorlunda i övrgit så är det en film jag absolut inte vill missa!!