Gå till innehåll

Scream typ av film...


Ecketechboy

Recommended Posts

nu har vi i uppgift i att göra en "typisk" skräck film och då menar ja verkligen typisk !!! "mördaren går lika fort som det hjälplösa offret springer kind of film" Vi har kommit på massor men tänkte att denna sida brukar vara bra och vända sig till så ja är tacksamm för ALLA tips! Handllingen e redan klar men det mesta går att klämam in så bomba mig med sköna tips typiska för just den genren =)

 

...

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Allt du behöver är ju en mördare och några offer.

 

Mördaren ska självklart ha ett riktigt läskigt vapen också.

Kniv, köttyxa, motorsåg...

 

Eller du kanske ska välja något som är lite mer ovanligt som ändå är läskigt och gör stor skada, exempelvis en stavmixer eller nåt. ;)

uuhh.. ryser av tanken.. :)

 

Leta runt i köket, där finns det säkert något vasst man kan använda. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det som är viktigt om jag ska göra denna typ av film är att göra tittaren osäker.. elller det är det viktigaste. Alltså tittaren ska aldrig vara säker på vart märdaren är eller kan vara. Detta gör man bra genom att alltid ha väldigt tighta vinklar på "offret". väldigt nära inpå framför ella bakifrån. Man ska ha så lite översikt och etableringsbilder som möjligt. Tittaren ska inte få veta hur rummet eller miljön ser ut.

 

Håll kameran tätt på offret, gärna handkamera med lite zoomning som ger kännslan av att man är iaktagen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

OT:

Twizz, hur vet du att ingen använt dem, har du sett alla filmer som innehåller "slakt" eller? Tycker det var ett väldigt fånigt och otroligt onödigt inlägg du hade, var tyst istället.

 

(Observera självironin med onödigt inlägg)

 

Jag tycker förresten det låter som en väldigt tråkigt skoluppgift där ni ska göra en "typisk" skräckfilm, bryt det och gör något ovanligt istället, blir med all säkerhet bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Planteringar såklart, ja =)

Vi säger så här..

 

Skulle kvinnan i din film kunna vinna i en bergsklättringsduell om vi inte hade sett i inledningen att kvinnan kunde klättra i berg?

Skulle en motorcykeljakt kunna sättas till när filmen handlar om en ensam man på ett kontor?

 

Inledningen med bergsklättringen kallas för en plantering och hjälper tittaren att veta vad som är och inte är möjligt i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 år senare...

Scream är ju en spoof som flörtar med alla gamla klassiker. Så att kalla Scream skräckfilm är lite att ta i.

 

Vad som jag då anser vara starka element i skräck är mörker, skuggor och en retning av fantasin. Slasher och Stalker filmerna är en annan femma. Men för skräcken gäller just stämningen och den okända faran. Ingen är bättre än tittaren att föreställa sig hemskheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=jonkanon]Scream är ju en spoof som flörtar med alla gamla klassiker. Så att kalla Scream skräckfilm är lite att ta i.

 

Vad som jag då anser vara starka element i skräck är mörker, skuggor och en retning av fantasin. Slasher och Stalker filmerna är en annan femma. Men för skräcken gäller just stämningen och den okända faran. Ingen är bättre än tittaren att föreställa sig hemskheter.[/citat]

 

håller helt med dig. Skræckfilm och slasher ær två helt olika typer av film. Och skræckfilm før mig ær så mycket mer æn mord med lustiga vapen. Men det kan ju också fungera førståss.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...