Gå till innehåll

Katrinebergs Folkhögskola


sari

Recommended Posts

Hej.

 

Går själv folkhögskola, fast då i Jakobsberg i Stockholm. Skillnad mellan folkhögskola och gymnasium är ju att du har ett eget ansvar. Det vill säga du lär dig med egna initativ. Lärarna är bara där för att guida dig. Du får inga betyg eller liknade. Bara kunskap.

 

Skillnad mot för gymnasium är att där så får du betyg och har en massa krav på dig att berättiga dig efter.

 

Det har varit lite lärorikt för mig att gå där jag går nu, men det är mest för jag är väldigt påläst innan, för jag läser ju ett ämne som jag har av intresse.

 

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med den jsut specifika skolan, men tror det är lika hög klass som min.

Länk till kommentar
Share on other sites

nej jag har kontaktat angående filmlinjen och snackade med Thomas Möller han som är undervisar i filmlinjen och han sa att det är inte så mycket man får

lära sig der är bara några info genom. alltså man lär sig inte någonting genom filmrägisering när man går där. det vad han sa till mig

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...

Jag har sökt lite olika skolor och nyss fått veta att jag kommit in på Ölands dokumentär och Katrinebergs. Men efter att ha läst på forumet här blev jag lite osäker. Katrinebergs nämns i princip aldrig, de enda som rekommenderas är Fridhems, Molkoms och Kalix. Jag vill inte bara plugga film för att det är en rolig grej, jag vill satsa och känna att ett år på folkhögskola har gett mig något. Har inte speciellt mycket erfarenhet men är framför allt intresserad av manus/regi/foto (som alla andra). Därför undrar jag nu:

 

- Hur seriösa är de som pluggar film på Katrineberg (attityden kan ju

påverka utbildningen ganska mycket)

- Hur pass bra utrustning finns det tillgång till?

- Vilka redigeringsprogram jobbar ni med?

- Hur många går vidare från Katrineberg till högre studier inom film?

 

Ölands dokumentär verkar riktigt bra, men är osäker på om det är dokumentärt filmande jag vill jobba med.

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej jag har gått ett år på Katrinebergs folkhögskola och ska gå där i höst också. Visserligen teaterlinjen då men iaf.

 

Jag skulle helt klart rekommendera skolan. Filmerna som ettorna producerade var klart underhållande och tvåornas filmer skulle jag mycket väl kunna visas på tv eller på bio. Dessutom så skulle jag vilja rekommendera skolan som plats. Området är väldigt vackert och inspirerande och fullt med galna upptåg varvat med proffsiga teaterföreställningar(håhå!).

 

Att dom inte har regi som ämne kan märkas ibland men samtidigt är det något du lär dig ju mer du filmar. Ytterst få av mina favoritregissörer har gått någon regiutbildning alls utan har lärt sig just genom att filma mycket. Minns dock att filmeleverna fick ha några timmars undervisning med teatertvåornas regissör. Men det som lärdes ut där var bara olika exempel på hur man kan göra och det tycker jag är en helt rätt. Regissörer som bara är väldigt lärda och inte har någon egen vilja blir sällan bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Känner att tråden måste uppdateras nu. Jag valde Katrineberg till slut och är sjukt nöjd med det valet. Efter två intensiva år på skolan, med väldigt mycket praktisk filmproduktion känner man sig helt klart redo att gå vidare i branschen. Jag och mina klasskamrater flyttade till Göteborg och startade genast upp bolaget Everyone We Know. Vi har nu ett kontor på Camera Center/Gothenburg Film Studios. Det hade aldrig hänt utan Katrinebergs Folkhögskola. Två elever som gick året över mig startade också ett bolag (Fish and Elephant) och sitter vägg i vägg med oss på GFS. Två klasskompisar till mig gick vidare till filmarbetarutbildningen i Trollhättan och är idag ute på praktik på långfilmer. Bland tidigare elever finns det allt från personer som försörjer sig som inspelningsassistenter och ljudtekniker till regissörer och producenter.

 

Angående det Salleman/Johan sa om regiutbildningen: Under mina år ändrades det! I tvåan hade vi lektioner med teaterläraren/regissören/skådespelarcoachen Elisabeth Sevholt en gång i veckan. Under höstterminen fick vi också sitta med och observera under teaterelevernas lektioner - dvs titta på hur Elisabeth regisserade dem för att sedan diskutera olika tekniker och ställa frågor.

 

Som superstitiongirl säger finns det såklart positiva och negativa saker med alla skolor. En del av det som varit negativt med Katrineberg har blivit mycket bättre under de senaste två åren:

 

Filmlinjen har flyttat till nya lokaler och nyligen köpt in ny utrustning och håller på att styra upp sina redigeringsstationer ordentligt. På skolan finns idag 5 redigeringsstationer (Avid, Adobe Premiere CS4 och snack om att skaffa en Mac med Final Cut). I kameraväg har de bland annat en Canon 7D, Sony EX1, JVC HDV, HWX panasonic, DVX panasonic, PD150 och en 16mm-kamera.

 

Lärarna Thomas och Anna är väldigt lyhörda, ser till elevernas behov och anpassar undervisningen därefter. Oavsett om du är ute efter att bli ljudtekniker, ljussättare, regissör eller fotograf kommer du ha möjlighet att utvecklas på Katrineberg - så länge du själv är ambitiös och har en drivkraft.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...