Jump to content

Hurtig inåkning med stopmotionliknande stil, hur skulle man kunna göra det?

gorse

Recommended Posts

I exemplet som denna, de tre första sekunderna. Först ser det ut om en vanlig kameraåkning, men sen ser det ut som ihopklipta bilder. http://video.feber.se/2006/08/andar_som_fiser.html

Det alltså enbart de själva åkningen i de tre första sekunderna jag är intresserad av.

Hur skulle man göra detta utan större hokuspokuskonster? Om länken inte fungerar efter det att jag skrivit inlägget så är utgångsläget en helvy av en ruin, sen accelererar kameran blixtsnabbt mot ruinen under hopp och skutt. Mot slutet av accelerationen ser det nästan ut som enstaka stillbilder. Åkningen avslutas genom ett fönster och blir svart. Accelelerationen är så snabb att kameramannen omöjligt kan ha sprungit sträckan.

Min tanke var att ställa sig framför Åtvids gamla kyrka (som skall vara objektet i min sekvens), filma den första biten, gå lite närmare, filma lite till, gå ännu närmare etc tills dess jag sticker in kamerean i nått fönster eller så. Sen får jag putsa klippen i redigeringsprogrammet. Är jag på rätt spår?