Jump to content

Recommended Posts

Posted

Idag gör jag ingenting (4:38)

Erik var ensam hemma igår och idag ringer hans mamma och undrar vad han gjorde, men han gjorde väl ingenting? Eller ...

http://www.youtube.com/watch?v=cfrMpjGAuUM

Format: MPEG

Längd: 04:38

Storlek: knappt 100mb

Detta är min första riktiga kortfilm och gjordes under våren 2006. Nästa gång ska jag försöka fixa egen musik, men den här gången får ni ursäkta ..

PS. visste inte hur jag skulle fixa med IMG-taggen eftersom er länk där det skulle beskrivas inte fungerar

frame 1.jpg

frame 2.jpg

frame 3.jpg

Posted

Kul att några tycker den var rolig. Kommentera gärna mer vad som är bäst respektive sämst i den.

Slutklippet gjorde jag faktiskt med en väldigt hemmagjord dolly som jag fäste kameran på och gick bakåt med den samtidigt som jag zommade in (eller så var det tvärtom). Tror det är svårt att få den effekten att funka om man inte har en någotsånär hyfsad dollyanordning.

Posted

Tack.

Hur dollyn skulle vara var inte min ide direkt utan jag hade sett flera liknande på internet, vars länkar jag dock tappat bort. Men min version tog ungefär en eftermiddag att bygga (med min händige morbrors hjälp) och det kostade kanske runt 400 kronor för materialet. Den behöver dock ett stativ för att fungera och man bör lägga en tyngd i mitten av så att den rullar stabilt. Dock är de vita PVC-rören lite otympliga, svåra att foga ihop utan skarvar och rullar lätt ifrån varandra. Men på plant underlag kan man använda dollyn utan räls, då skateboard-hjulen rullar kanonfint.

DSC00192.jpg

DSC00193.jpg

DSC00194.jpg

DSC00195.jpg

DSC00196.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Jag tycker den här filmen är skitrolig, helt otroligt hur många människor du har fått med för en sån här film.

Fortsätt med att göra filmer, jag blev väldigt imponerad.

Posted

Skitkul att ni gillar den! Det gör det roligare at göra nya filmer. Är ändå en del bitar i filmen ja inte är så nöjd med, det blir helt enkelt aldrig som man tänkt. Skulle egentligen varit ännu fler personer på festen och ölscenen skulle inte vara i stillbilder.

Det absolut tråkigaste med att göra film är att tjata på folk att de ska komma och sen få ut det mesta av dem innan de tröttnar (efter 1 timme).

Har precis spelat in "Totally Offline" så den kan ni få se här om ett tag. En film om en kille som blir offline och ser saker han aldrig sett förut.

• 3 weeks later...
Posted

jag gillade början av filmen, de med arnold swartsnegger och filmningen var väldigt bra i början me.. du lyckades få ljuset och musiken mkt bra i början!

det som inte var bra va väll när ölen kom.. lite taskigt ljud när du pratar och stillbilderna va väll inget att hurra för...

sen så undrar jag hur du gjorde scenen där folk dansar, det ser proffsigt ut där, hur gjorde du? (svårt att beskriva just villken scen men,)

den där de står ett par stycken på dansgolvet och kameran typ rullar förbi snett nereifrån... hur fick du bilden så den såg ut sådär!?

Posted

Tack för kritik. Ja ölklippen blev katastrof, jag kunde inte fixa det rörligt så det fick bli stillbilder, som jag dessutom glömde fixa bort skit på och sen pallade ja inte gå in å mixtra mer.

Ja det var en åkning i dans-scenen som blev bra faktiskt. Det är väl rök-sprayburken, lånade ljusprojektorn och dollyn samt lite dansant folk som gör den bra. Dock hade nog det mesta i filmen vatt bättre om man hade fixat lite med production design och kostym.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted
Skön film :) vad använder du för kamera?

Tack! Jag lånar en Canon XM - 1 eller 2 från min lokala filmförening. Sen jag började låna den har jag dock dragit mig för att använda min egna turistkamera då den ger så mycket sämre bild.