Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla glada filmskapare!

Som ni säkert lagt märke till så är vissa av våra Voodoo-medlemmar en aning mer tekniskt begåvade än andra. De bygger jibbar hit och dollys dit, vilket vissa andra inte gör av olika skäl. Det finns även medlemmar som har riktigt coola kameror som de kanske inte alltid använder och som kan göra nytta på annat håll. Det var detta som fick mig att börja hoppas på att dessa personer inte är egoister. Min idé är som följer:

En organiserad sida där utrustningsbyggare och coola kamerainnehavare hyr ut sin utrustning till andra medlemmar! Det är bara fördelar som jag ser det; utrustningsinnehavarna tjänar en hacka som kan läggas på nästa produktion, de som hyr får utrustning snabbt och bekvämt när det behövs och man slipper allt krångel med de etablerade uthyrningsfirmornas blankettskrivande och krångliga avtal.

Vad sägs?

/Jakob

Posted

Jag har också funderat i de banorna. Det verkar nämligen som om alla dessa byggen inte används så mycket som de skulle kunna göra om folk lånade eller hyrde ut dem.

Ett problem är att de flesta som bygger utrustning verkar bo nånstans långt borta i nån håla ute på landet. (Ska jag säga som bor i andra änden av Europa...)

Posted

Låter som en strålande idé.

På sikt har jag tänkt att låta mina kameror och mig själv (som A- eller B-foto) komma till uthyrning.

En MOS-kamera; KRASNOGORSK 3.

En synkkamera; KINOR-16 SX-2M. Båda måste servas och modifieras först.

Båda är 16 mm-kameror (ej Super16).

Kan redan nu hyra ut en Super8-kamera: ZENIT QUARTZ 1X8S-2.

Kravet är dock att jag följer med kamerorna som minst b-foto. Pratar vi om b-foto så ingår det i priset (alltså gratis) tills vidare.

Är just nu verksam i Göteborgsområdet.

Posted

Kul att ni gillar idén!

Är det någon som har en HVX200 eller liknande som de kan tänka sig att upplåta över en helg mot skälig ersättning? :)

Posted

Det känns som om man vill vara med personerna som lånar för att grejerna inte ska gå sönder eller bli totalblåst.

Annars måste man ju lämna någon pant som täcker värdet på det man lånar. Är inte mot förslaget dock, verkar som en nyttig resurs.