Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

hej, jag ska göra en reklam film till ett låssas företag. jag vet att det går att få så man får detaljer i färg och resten i svartvit i photoshop. men jag vet inte om det går i after effects. är det någon som har en anning om hur man ska göra då om det nu går+ .. jag är nybörjare på den här fronten. hehe, tacksam för svar....

Postad

I princip är det samma sak i både Photoshop/AE (om du nu gjort på det sättet jag tänker på), att man duplicerar lagret, gör det ena svartvitt o använd masker. Kanske lite kruxigt för nybörjare dock, särskilt om man måste animera maskerna, men som sagt, läs manualen. På den tiden jag använde AE var version 3 & 4, finns kanske andra sätt nuförtiden, men masker är alltid gångbart.

Postad

ett sätt som jag kört med,,, som känns som att gå över ån efter vatten, är att ta 2 lager av klippet, den övre keyar jag bort den färg jag vill ha (ingen fara, den syns ju i lagret under;)) och sedan gör jag det övre lagret svartvitt. Resultatet blir att det övre lagret är svartvitt och den färg jag vill ska synas skiner igenom hålen från keyingen på det övre lagret... då slipper du animera maskerna eftersom hålet ändras utefter hur färgen är... men det kan ju behövas för att få keyningen lite mer selektiv ändå... finns ju även olika effekter, exempelvis "leave color" som gör liknande grejer...

Det finns mycket man kan göra med keyning som alternativ/komplement till animerade masker förutom att ta ut en kille från gröna bakgrunder och sätta honom på mos isley spaceports entreplattform.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...