Bonecrusher Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Tjena! Har en kort fråga: Någon som vet hur mycket stålar man kan få för ett vattentätt manus idag om man skulle lyckas få det sålt? 0 Quote
jonkanon Posted August 28, 2006 Posted August 28, 2006 Ca 5% av budgeten bör ligga på manuset. Så om budgeten är 20 miljoner så borde manuset ligga nära miljonen. Fast 500.000 är väl mer realistiskt för ett långfilmsmanus som går i produktion. Dramatikerförbundet är annars dit man vänder sig ifall man ska inleda förhandlingar, för råd. /jon 0 Quote
Zarakow Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Vad? Är detta, med att 5% av budgeten bör ligga på manus, någon schablon för ersättning? Är det inte skillnad på om man skriver ett manus på uppdrag t.ex.? Kommer man på storyn och skriver ett manus äger man ju rättigheterna och då måste det ju vara en förhandlingsfråga. I USA har jag läst att bolag kan "optionera" på ett manus. De köper rättigheterna att göra film av manuset över en viss tid. Löper tiden ut är det fritt fram för manusförfattaren att sälja det till någon annan. Vet inte om det finns något liknande i Sverige? /H 0 Quote
dreeze Posted August 29, 2006 Posted August 29, 2006 Optioner sker även i sverige vad jag har förstått, fast då ligger summan runt 10-30 tusen tror jag. En halv miljon som dramatikerförbundet har satt ut är en bra riktlinje. Fast de flesta får väl inte så mycket för sina manus i sverige? 0 Quote
Recommended Posts