Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ca 5% av budgeten bör ligga på manuset. Så om budgeten är 20 miljoner så borde manuset ligga nära miljonen. Fast 500.000 är väl mer realistiskt för ett långfilmsmanus som går i produktion. Dramatikerförbundet är annars dit man vänder sig ifall man ska inleda förhandlingar, för råd.

/jon

Postad

Vad? Är detta, med att 5% av budgeten bör ligga på manus, någon schablon för ersättning?

Är det inte skillnad på om man skriver ett manus på uppdrag t.ex.? Kommer man på storyn och skriver ett manus äger man ju rättigheterna och då måste det ju vara en förhandlingsfråga. I USA har jag läst att bolag kan "optionera" på ett manus. De köper rättigheterna att göra film av manuset över en viss tid. Löper tiden ut är det fritt fram för manusförfattaren att sälja det till någon annan. Vet inte om det finns något liknande i Sverige?

/H

Postad

Optioner sker även i sverige vad jag har förstått, fast då ligger summan runt 10-30 tusen tror jag. En halv miljon som dramatikerförbundet har satt ut är en bra riktlinje. Fast de flesta får väl inte så mycket för sina manus i sverige?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...