Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ca 5% av budgeten bör ligga på manuset. Så om budgeten är 20 miljoner så borde manuset ligga nära miljonen. Fast 500.000 är väl mer realistiskt för ett långfilmsmanus som går i produktion. Dramatikerförbundet är annars dit man vänder sig ifall man ska inleda förhandlingar, för råd.

 

/jon

Posted

Vad? Är detta, med att 5% av budgeten bör ligga på manus, någon schablon för ersättning?

 

Är det inte skillnad på om man skriver ett manus på uppdrag t.ex.? Kommer man på storyn och skriver ett manus äger man ju rättigheterna och då måste det ju vara en förhandlingsfråga. I USA har jag läst att bolag kan "optionera" på ett manus. De köper rättigheterna att göra film av manuset över en viss tid. Löper tiden ut är det fritt fram för manusförfattaren att sälja det till någon annan. Vet inte om det finns något liknande i Sverige?

 

/H

Posted

Optioner sker även i sverige vad jag har förstått, fast då ligger summan runt 10-30 tusen tror jag. En halv miljon som dramatikerförbundet har satt ut är en bra riktlinje. Fast de flesta får väl inte så mycket för sina manus i sverige?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...