Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

för det första... Pentagon är ju officiellt sett (har ju aldrig varit in där så allt är ju möjligt...) platsen med mest hyshhysh i hela amerika efter Area51... är det så konstigt att man inte vill visa bilder på husets "innanmäte" när det blev exponerat vid kraschen? tänk bara på alla spioner som skulle sälja sin mor till Clinton bara för att få del av planritningen därinne. Under andra världskriget fanns massvis av affischer och bilder på hur bombflygen var konstruerade men många viktiga detaljer saknades eller var fabricerade (enligt The Invisible Art: Matte Painting så hade många mattepainters som extraknäck att göra dessa bilder)... inte för att dom var farliga i sig utan för att de var stadshemligheter, fienden kan ju inte få köpa en affisch och sedan bygga ett eget utefter den...

Area 51... och alla andra millitärkonspirationsteorier... tror jag själv att makten själv vinner på att underblåsa dessa, för om människorna runt om snackar om ufon så är det ju mindre risk att någon upptäcker eventuell jordisk maskinvara som testas...

dessutom visar moores dokumentärer en möjlig vinkel på sina ämnen, inte raka sanningen, eller omspännande nyheter egentligen... han anspelar på vad som redan finns. Men få kan väl neka till att floridaomräkningen var skum?

Månlandningen har debatterats otaliga gånger också och när man tittar efter så förstår man att just dom delarna som konspiratörerna pekar på är egentligen bevis på att den verkligen skedde. Och ingen verkar bry sig om dom andra bemannade månlandningarna där bättre kameror och annat fanns med... Dessutom så påstår väl astronauten som var kvar i omlopp medans polarna skuttade omkring att han såg ufon under tiden.

Titta även på wag the dog hur lätt sanningen fabriceras i egna syften och hur trovärdigt det är.

Var det en bomb eller en gnista som satte eld på hindenburg? var 911 en terroristaktion från al quaida eller CIA för att samla folket under enad flagg mot gemensam fiende, och få lite olja på kuppen? Moses budord säger: "Du skola icke döda" men samtidigt så ska man utplåna alla som står i vägen för det heliga landet. kanal 5 startade espresso-drickandet i sverige läste jag i forumet för ett tag sedan... och vem var mannen på taket? var han från säffle egentligen? ja ni... gunwald har säkert sin version...;)

gorse: premieres gamla film-filter? går det för dig att filma med riktig film så är det ju bara att misshandla för hand... du kan ju även "hitta" misshandlade vhs-band med skrynklig och smutsigt magnetband i något gammalt bibliotek... och smyg in en liten detalj i "restaureringsarbetet" ;)

Postad

nu har jag inte sett filmen ifråga men det verkar vara en intressant och kul rulle.

Att pentagon relaterat material är hemligstämplat är inte konstigt.

Det är ju det militära högkvarteret i usa förtusan.

Att det inte blir något kvar av ett flygplan som väger flera hundratals ton fulltankat med bränsle som flyger in i en flervånings betong byggnad i ett par hundra km/h är inte alls konstigt. Det finns inget material på vår jord som hade klarat av den påfrestningen.

Har ni aldrig tidigare sett en vrakplatts efter ett flygplan??

Det är mycket mycket sällan något kvar av flygplanet om det krashar från sin flyghöjd. De fall då flygplan har krashat och varit hela har varit vid landning och start på landningsbanan.

att det finns konstiga omständigheter runt 9/11 rent politiskt är välkänt. men det rör sig mer om hur Bush regimen har agerat runt händelsen.

Chris

Postad
Att det inte blir något kvar av ett flygplan som väger flera hundratals ton fulltankat med bränsle som flyger in i en flervånings betong byggnad i ett par hundra km/h är inte alls konstigt. Det finns inget material på vår jord som hade klarat av den påfrestningen.

Har ni aldrig tidigare sett en vrakplatts efter ett flygplan??

Det är mycket mycket sällan något kvar av flygplanet om det krashar från sin flyghöjd. De fall då flygplan har krashat och varit hela har varit vid landning och start på landningsbanan.

Chris

Det är just det man får se i dokumentären - andra flygplansvrak. Det som påstås i dokumentären är inte ogrundade argument som sagt. De påstår att det är fysiskt omöjligt för två flygplansmotorer att bara försvinna i den sortens explosion/brand som förekom vid pentagon.

Jag försvarar filmen för att jag själv blev påverkad av den, jag kan dock inte säga att jag tror på den. Men se filmen och kommentera sen, den ligger ju gratis på google video. Länk i första inlägget. Det är inte bortkastad tid iallafall.

Postad

Det är faktiskt lite skumt att man inte fått se så mycket från Pentagon-kraschen. Dels kan det vara av säkerhetsskäl, men en annan anledning beror nog på media. World trade center-krascherna visades ju på TV, det fanns tiotusentals ögonvittnen och mängder av video- och fotomaterial, så det är klart det är dem man tänker på. Det har t.o.m. gått så långt att folk helt verkar ha glömt bort de två andra planen, och pratar om "Terrorattackerna i New York den 11 september". Min fru bodde f.ö. i Washington DC då och känner folk som såg planet som körde in i Pentagon, så det verkar inte så troligt att det var en missil eller nåt annat konstigt.

Men det är fascinerande med konspirationsteorier. Inte för att jag tror på dem, men samtidigt känner jag nånstans att jag gärna vill tro dem. Det är någon väldigt lockande fascination i konspirationsteorier. Kanske är det en allmänmänsklig egenskap att önska att det finns starka, onda, hemliga krafter. I dagens sekulariserade samhälle, där det inte längre finns en Satan, måste vi uppfinna nya djävlar.

Postad

Yay! Konspirationer! Jag tror folks dras till såna av samma anledning som vi gillar film. Det finns en sorts intern logik i det som, mönster vi kan upptäcka, och vår hjärna älskar att leta efter mönster ("Titta, det där molnet ser ut som Tim Burton på en röd trehjuling!") Så man skulle väl kunna säga att ämnet ändå passar ett filmforum? =)

Angående flygplansdelar: http://www.youtube.com/watch?v=knRLwTfzC1U

Och angående 9/11-konspirationen: http://www.debunking911.com/

Enjoy =)

Postad

Hehe, skärp er nu. Det går ju att pilla ihop precis vad som helst genom att sammanställa matrial selektivt. Filmen bevisar ingenting. Det går inte att bedömma nånting enbart baserat på vad man klippt ihop. Det är inte ens mysko utan helt enkelt bara spännande. Om man vill finna något så får man faktiskt själv forska i saken. Annars blir det precis samma som när kaffe-reps-kärringar sitter och ljuger ihop historer om andra kärringar i grannskapet.

Jag är fortfarande facinerad av fenomenet och i början rätt överaskad av att tex folk nästan bildat relionsgrupper baserat på Dan Browns skönlitteratur tex DaVinci-koden. Det finns fortfarande de som tror att Uri Geller kunde böja skedar med tankekraft. Det finns fortfarande folk som tror att ciklar i sädesfälten kommer från rymden. Ändå är det väl känt att det är sagor. Det är bara frågan hur bra man kan hitta på.

Postad

Och väldigt många människor tror på spöken, medier och folk som spår i kaffe, händer, kort, etc. Det är en industri som omsätter en himlans massa pengar varje år. Ibland har till och med forskare om sånt där dragits in själva och börjat tro på det de forskar i.

Någon som sett Derren Brown? Han brukar debunka alla möjliga "övernaturliga" fenomen. (öhm... debunka då i formen "Jag gör samma sak som 'dem där' men jag har inga övernaturliga krafter", fast han förklarar inte exakt hur han gör, men det är ju fortfarande en sorts debunkning)

Postad
Trist tycker jag inte alls att det är, oavsett om allt som sägs i filmen är påhittat så är det väldigt intressant. Att du tycker det är trist, fine - du behöver inte engagera dig i tråden.

Jag tror du missförstod mig lite, jag skulle nog ha valt ett bättre ord än trist.

Det är ett sorglig ämne själva händelsen, det kan man inte förneka.

För de som vill veta mer om medier osv besök http://www.randi.org/

Och Derren Brown har gjort ett program Messiah där han återskapar många olika saker (talar med döda, remote viewing, spelar in drömmar, kan "se" vilka sjukdomar nån har haft/har osv)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...