Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vill bara säga först och främst att detta är ett helt suveränt forum och ni som hjälper till med frågor och tips till alla är guld värda. Jag kommer själv svara på något så fort jag kan det och får chansen :)

Nu till min fundering, ( ni kommer få många frågor framöver ju mer man utforskar sina tillbehör ) om man spelar in något på ett dv-band/dv cam band är detta bandet förbrukat då ? T.ex om man skulle vilja spela in på samma band igen, är det lika med kört ?

Sen en till fråga ... om man har miccen eller den riktade Röde micken på videokameran när man spelar in så får man ju alltid et visst "surr" från bandarn, zoomen , osv. Hur tar man enklast bort detta ? jag antar att ni säger genom att ta en lös boom med miccen på :D , men måste ju gå att få bort det genom att stänga av en viss hertz ? och hur gör man för att gå till väga med de tpå te.x Premier eller / audition?

Postad

Det fanns en tråd om detta för att tag sen och diskussionerna gick mycket höga om man kunde återanvända banden eller ej. Jag tror det är en modern myt att man inte kan återanvända banden och kommer säkert att väcka samma debatt igen med det påståendet. Hursomhelst, det händer att jag ibland glömmer stänga av videokameran och spelar in 20 minuter av marken och mina egna fötter och annat skräp när kameran hänger i sin rem över axeln. Då spolar jag bara tillbaka och spelar in på nytt.

Postad

Sen en till fråga ... om man har miccen eller den riktade Röde micken på videokameran när man spelar in så får man ju alltid et visst "surr" från bandarn, zoomen , osv. Hur tar man enklast bort detta ? jag antar att ni säger genom att ta en lös boom med miccen på :D , men måste ju gå att få bort det genom att stänga av en viss hertz ? och hur gör man för att gå till väga med de tpå te.x Premier eller / audition?

Det kommer inte att räcka att med enbart skära en viss frekvens eftersom det är ett mer komplext ljud än så. Däremot har jag för mig att Audition (tidigare CoolEdit) har en funktion för att brus/brumtvätta ljudet. Enkelt beskrivet spelar man in en snutt av enbart bruset, eller i det här fallet brummet från kameran (Förslagsvis spelar du in detta på ett tyst ställe) sedan kan man helt enkelt filtrera bort det störljudet från det övriga ljudet. Det funkar oftast rätt OK om man inte ställer den för hårt, vilket kan leda till att den tar bort annan vikrig ljudinfo.

Postad

Det finns plug-ins i diverse ljud program som kan "tvätta" bort bruset, ibland riktigt bra men inte alltid och ibland kan det skapa artefakter på det övriga ljudet. Det är alltid bäst att ha en människa som koncentrerar sig på ljudet vid inspelningen, då slipper man en massa strul i redigeringen.

DV-band. humm ja man kan återanvända banden MEN det finns en överhängande risk för dropouts och andra konstigheter i bilden! ofta fungerar det bra men långt ifrån alltid. personligen så rekomenderar jag inte någon att återanvända band av flera anledningar, jag har vid ett flertal gånger varit med om att produktions ledare har sparat in på bandkostnader och att man sedan har haft problem med just den perfekta(eller den enda) tagningen (en gång har jag varit tvungen att retuchera bort pixelering från ljust den perfekta tagningen av ljust den här anledningen) en annan anledning är att jag brukar spara alla projektfiler och edl's tillsammans med banden så kan man återskapa projektet om kunden kommer igen om ett år och vill ha tillägg eller ändringar!

Postad

Jag håller med både gorse och BasMartin.

Om jag filmat i backen spolar jag oftast tillbaka och återanvänder bandet men har jag filmat "riktigt" sparas bandet.

Man kan ju behöva det senare ...

En gång kan bandet nog återanvändas om det är av hög kvalité men på grund av drop-outs (bandskador) skulle jag inte våga använda det mer än så.

Spelar det ingen roll vilken kvalité filmningen har så kan Du givetvis använda det om och om igen tills det fysiskt går sönder.

Allt handlar om vad Du filmar och vilken kvalité Du vill ha.

-Per

Postad

Okej tack för svaren..

När jag tänker efter så fixade adobe killen till ett gnissel på en dörr där gångärnen var riktigt osmorda. Då tog han gnisslet och lade in det i audition och trollade lite sen var hela gnisslet borta. Det var på adobe seminariet i sthlm för releasen av 2.0

Kan man med dv banden som är använda spela in "svart" i 60 minuter och sedan spela in eller t.ex avmagnitisera dem. Gör det någon skillnad vid nästa inspelning ?

Kommer dock köpa nya band i fortsättningen för man vill ju inte att något ska bli förstört men jag är bara lite nyfiken :)

Postad

Ja vissa brus reducerings pluggar är riktigt bra, har alldrig använt den i audition, har för mig att det finns en i audacity(som är gratis) som fungerade ok oxå!

om du ska återanvända gammla band så kan det vara bra att spela in "svart" over bandet, då har det iaf inga tidkods brott till att börja med, men det finns inga garantier för att det kommer att hålla, då har man ju dessutom slitit ytterligare en gång på bandet så jag tror faktiskt inte att det gör nån större skillnad!!

Postad

Fortfarande gäller att ett använt band kan ha en liten mekanisk skada och då får Du drop-outs, bildstörningar.

Detta oavsett om Du kör med svartruta eller inte.

Återigen, det är kvalitén på Ditt slutresultat som styr. Är det en "skitfilm" som bara Du gjort på skoj så kan Du återanvända i praktiken hur många gånger som helst. Är det en kvalitétsproduktion som inte får ha fel så skall Du bara använda nya band.

-Per

Postad

Om man är noga med ljudet bör man använda ett ordentlig ljudredigeringsprogram, typ WaveLab som är betydligt mer kompetent än Audition. CoolEdit var tidigare ett gratisprogram som Adobe köpte och packade in i ett snyggare Adobe-skal och döpte det till Audition. Fördelen med det programmet är att det är integrerat i Premiere.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...