Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Två ljudeffekter så är det en klockren radioteater.

Saknar filmelementen helt, dialogen berättar allt de gör i bild. Så då fyller inte bilden någon funktion.

Sen anser jag inte att den egentligen handlar om något.. så jag hade önskat lite mer drama :)

Men writing is rewriting för att slänga sig med floskler,

Jobba på :)

/jon

Postad

Tack för svaret! Kul att få kritik på det man skrivit.

I mitt svar kommer några spoilers

Jo, det är en ganska avskalad historia och händelsen är till stor del centrerad runt deras dialog, men jag blev lite förvånad över att du tyckte att dialogen berättar allt de gör i bild. Gör den verkligen det? Jag tycker dialogen är ganska distansierad mot deras handlingar (förutom stycket med pappan och tändstickorna).

Och jag har försökt få in en del filmelement, t.ex. den återkommande tändstickan (också i fysiska världen) och hur fokus ligger kvar på Tobbe i slutet medan vi inte får se vad Sebastian gör. Är de för otydliga?

Jag undrar också om man förstår vad de gjorde där ute. Anade man det tidigt eller blev man överraskad?

Postad

Grejen var att de var bara där ute, sen gjorde de en grej. Inte mer med det... Det var åtminstone så jag tolkade det hela, jag garanterar inte att jag inte lider av hjärnsläpp idag. Men jag tror inte det :) Dvs jag blev aldrig nyfiken på varför de var där ens... Inget sug.

/j

Postad

Jag tycker att historian blir intressand först i slutet. Jag blir nyfiken på vad som händer och vill veta mer. Dialogen är väl ganska trivial och borde arbetas vidare på kanske, men samtidigt verkar det som att dialogen egentligen inte är viktig utan mera en distraktion. Ungefär som i Tarantinos filmer där dialog och det som händer inte har något med varandra att göra.

Postad

Ja, i slutet fick jag definitivt Tarantino-känsla. D.v.s. en lång egentligen rätt ointressant dialog mellan karaktärer som är nån form av skurkar.

Men för att kunna bedöma så måste du posta hela manuset.

Postad

TomStac och vilcans: Hejsan! Tack för kommentarerna!

Som vanligt kommer här lite spoilers här och var och en stor spoiler som jag sätter en tag på.

Aha, ja det är ju ett problem när man inte har något sug. Från början var det tänkt att det skulle vara mer centrerat på vad de hade i bilen. Sedan började jag mer och mer fokusera på deras relation. Jag trodde nästan man skulle få idén om att de hade en dold kärleksrelation, men det får man alltså inte?

Vad får man för intryck av Tobbe och Sebastian? Tycker man om dem? Tycker man illa om dem? Identifierar man sig med någon av dem mer? Förändras uppfattningen av dem i slutet?

Förstår man att de våldtagit en flicka som de nu har i baksätet?

vilcans: Det här är faktiskt hela manuset, tro det eller ej :-)

Postad

Gah, jag blir galen på alla oavslutade manus, men ännu värre är det med manus som verkar vara oavslutade, men som bara slutar konstigt! :-)

Nej, för mig var slutet både oväntat och obegripligt. Oväntat eftersom jag inte anade att något sånt skulle hända. Obegripligt eftersom jag inte visste varför det hände.

Angående killarnas relation så kan jag väl säga att om man är homofob kan man sätta upp en skylt med bögvarning, i alla fall vid kramen i slutet. De verkar ha någon form av lite märklig relation, kärleksrelation är inte uteslutet, men det känns inte riktigt som det är det det är frågan om.

Vad man får för intryck av dem? Inget. Varken bra eller dåligt. De är bara två anonyma killar som står och pratar. De sticker inte ut särskilt mycket åt något håll, förutom att de verkar ha en lite speciell relation som sagt. Jag hoppar ofta över vem som säger repliker när jag läser manus. Slarvigt, jag vet, men ofta förstår man vem som pratar ändå. I det här fallet gjorde jag inte det, och det tyder väl på att de är väldigt lika i sitt sätt att prata, och framför allt att de har samma mål (eller saknar mål?). D.v.s. det finns ingen konflikt som gör det tydligt vem som vill vad, och då ser jag heller ingen skillnad på karaktärerna.

Detta alltså efter en hastig genomläsning och en skumning. Man får vad man betalar för. :-)

Bra med tändstickorna som visuellt tema förresten, men frågan är om du inte driver det för långt, så att det känns sökt.

Postad

Det var meningen att det skulle vara oväntat men inte helt obegripligt. Man skulle kunna ana varför de gör som de gör, men det funkar alltså inte... Får ta och titta på det där.

Angående deras liknande dialog så tycker jag att det är så när man träffar gamla vänner. Man har tillsammans utvecklat en jargong som man faller tillbaka i ganska snabbt. Jag försökte göra Tobbe lite mer framträdande. Det är han som kör, det är han som vet var de är, det är han som anklagar Sebastian för Jonnas smeknamn, det är han som får trösta Sebastian. Men de kanske borde vara ännu mer åtskilda? Meningen är inte att det ska finnas en direkt maktkamp mellan dem. De ska vara ganska jämnställda.

Detta alltså efter en hastig genomläsning och en skumning. Man får vad man betalar för. :-)

Haha, indeed.

Bra med tändstickorna som visuellt tema förresten, men frågan är om du inte driver det för långt, så att det känns sökt.

Jo, jag funderade på om det är för mycket att han knäcker av stickan på slutet också. Om han inte bara ska sitta och titta på den.

Har fått lite kritik från annat håll och de tyckte att man skulle öka spänningen lite genom att låta dem ha festkläder från gårdagen. För att hinta om att det inträffat något extraordinärt. Kanske kan vara något...

Postad

[citat=sluten_cell_nr13;72055]

Angående deras liknande dialog så tycker jag att det är så när man träffar gamla vänner. Man har tillsammans utvecklat en jargong som man faller tillbaka i ganska snabbt...

[/citat]

Precis! Det är som när man träffar gamla vänner. Och film är en annan värld.

Jag vet att 14 suger fått skitbra kritik osv... Men hur många minns klassiska repliker som... ja just det... ingen brydde sig tillräckligt.

Jämfört-- "Frankly my dear, I don't give a damn".

Den ligger kvar sen 1939,

Tarantinos dialog kommer folk ihåg, bara inte vad som sas. För det sägs så attans mycket och man måste nästan vara savant för att lägga den på minnet ordagrant.

Men även om Taratinos dialog är svammlig så fyller den ett syfte, nämligen att etablera karaktär. Och det märks tydligt vem som säger vad. Även med slutna ögon.

Så därav ska man inte skriva dialog som den låter i verkligheten, för verkligheten är inte vacker eller intressant.

/j

Postad

Tja, men det beror också på vilken film man vill göra. Ingen minns några repliker från Blair Witch Project, men där är styrkan i filmen just realismen. Det är inte många minnesvärda repliker i Idioterna eller Festen heller, men båda är väldigt bra filmer och väldigt välspelade.

Kan man komma nära realsimen kan man också spela på det, och få saker starkare.

Jag är inte motståndare till filmer med minnesvära repliker heller. Magnolia har en hel drös och den är ju en av världens bästa! =)

Postad

Hej, cell - :)

Jag kan börja med att skriva att jag gillade din dialog skarpt. Den flöt, kändes verklig, och även om den inte byggde karaktärerna såsom kanske kunde önskats, så tyckte jag ändå att den förmedlade något.

Jag tyckte mycket om tändstickorna och kände att de väldigt starkt symboliserade hur båda killarna uppfattade deras relation. Jag tycker att jag får vibbar om att det kan röra sig om mer än vänskap, men samtidigt är de så svaga att jag aldrig är riktigt säker, inte ens vid kramen.

Jag kan ju även nämna att jag tyckte jag kände igen tändstickssymboliken. Har du hämtat inspiration från någonstans? Bara nyfiken.

Jag gillade slutet. Jag gillade hur shockad jag blev, för jag misstänkte ingenting sånt alls. Och så lugn som dialogen är, även om den är ganska mörk, så trodde jag definitivt inte att det var dit den var på väg. Jag tycker kanske att karaktärerna kunde ha visats ännu mer, och lite mer bakgrundshistoria. Inte för mycket! Jag gillar att jag bara har en känsla för vilka killarna är. Men lite mer djup, kanske. Lite mer konflikt. Kanske någon ledtråd till om det här är första eller andra eller tredje gången de gör det här tillsammans och vad som skulle kunnat drivit dem till det. Igen, väldigt low key ledtrådar, kanske så otydliga att man måste läsa igen för att se dem, men att de finns där.

Jag gillade absolut att de drog sticka om vem som skulle göra det. Det fick mig att känna det som om det var första gången, men jag skulle ändå ha velat haft något som avgjort talade om det för mig. Du kanske skulle kunna lägga in en liten bit dialog där de diskuterar osäkerhet inför att göra något för första gången och få det att luta mot något sexuellt, och sen visar det sig vara den här totala motsatsen... Bara en tanke.

Okej, jag gillade det. Lite mer filande kanske behövs men jag gillade det. Absolut. :) Tack för god läsning.

Vänligen,

Ms. Golightly.

Postad

Hejsan golightly!

Jag kan börja med att skriva att jag gillade din dialog skarpt. Den flöt, kändes verklig, och även om den inte byggde karaktärerna såsom kanske kunde önskats, så tyckte jag ändå att den förmedlade något.

Tackar så mycket! Nä, karaktärerna är ganska svaga i filmen. Samtidigt så vill jag inte bygga in för mycket mörker eller konflikter i dem. Tanken är att publiken ska tycka om dem från början för att sedan helt ändra uppfattning om dem i slutet, och att det man får reda på i slutet ska färga hela uppfattningen av hur de uppförde sig tidigare. Det är det som är huvudtemat i manuset och jag funderar på att bygga ut historien om den andra våldtäckten mer för att förtydliga detta.

Jag kan ju även nämna att jag tyckte jag kände igen tändstickssymboliken. Har du hämtat inspiration från någonstans? Bara nyfiken.

Jag fick höra den av min mamma faktiskt :-)

Hon är speciallärare och är lite då och då på utbildningsseminarier. Jag tror det var där hon snappade upp det av någon. Vet inte varifrån det kommer från början.

Kanske någon ledtråd till om det här är första eller andra eller tredje gången de gör det här tillsammans och vad som skulle kunnat drivit dem till det.

Trodde det skulle räcka med Sebastians ångest i början och stickdragningen, men det gör det kanske inte då? Tycker snarare det är viktigare med:

och vad som skulle kunnat drivit dem till det.

Håller med om att det är en svag punkt. Måste få in det tydligare. Svårt bara när man vill hålla alla misstankar så långt ifrån som möjligt.

Tack för god läsning.

Tack så mycket själv för all feedback! Det här är första manuset jag laddar upp här och jag har fått mycket matnyttigt redan!

Postad

Absolut, det är alltid roligt att få lite utbyte och att få vara den som ger det är heller inga fel! :)

Ville skriva att jag håller med om att "vad som drivit dem till" den här situation ÄR viktigare och mer intressant än hur många gånger de varit i den förut!

Lycka till med fortsatt arbete!

Miss Golightly

Postad

Har du funderat på varför de känner ambivalens och ångest inför våldtäkten? Jag tror inte att det är särskilt vanligt att våldtäktsmän känner så. Vad är din tanke med detta?

Postad

[citat=TomStac;72343]Har du funderat på varför de känner ambivalens och ångest inför våldtäkten? Jag tror inte att det är särskilt vanligt att våldtäktsmän känner så. Vad är din tanke med detta?[/citat]

Jag tror att det är det absolut vanligaste. Dels på grund av skuldkänslor inför att man vet att man skadat en annan människa och dels på grund av att man är medveten om att man kan dömas för våldtäckt och få ta straff både i frihetsberövande och smutskastning från omgivningen.

Jag tror att de allra flesta våldtäckter eller sexuellt utnyttjande bland ungdomar inte är planerade utan ett resultat av att människor utsätts för en situation de inte är vana vid eller förberedda på och därför inte kan hantera (speciellt om alkohol är inblandat).

Därför tycker jag att det skulle vara mycket underligare om de inte hade ångest inför vad de har gjort.

Postad

[citat=sluten_cell_nr13;72352]Jag tror att det är det absolut vanligaste.[/citat]

Det där kan man ju diskutera. Men egentligen är det ointressant i detta fallet eftersom de två ungdomarna i ditt manus inte direkt passar mallen för den typiske våldtäktsmannen.

Det blir mer spännande om de har en annan anledning till sitt oerhörda brott majoriteten som sitter på Skogomeanstalten. Jag antar att du har en backstory för varför de handlar som de gör?

Postad

[citat=TomStac;72465]På vilket sätt försöker de få det ogjort? Skall han mörda henne?[/citat]Ja. idéen till manuset kom från början från morden på Hallandsåsen där två flickor lämnades ute att dö i kylan. Ett par killar snodde deras bil och dumpade dem där utan skor eller ytterkläder. Rykten gick först om att de hade blivit våldtagna och sedan dumpade för att killarna inte skulle åka fast.

• 2 månader senare...
Postad

Oh, ett av dom bättre manusen som jag läst på detta forum, flytet och det klockrena slutet.

Hur gamla ska karaktärerna spela?.

känns som du/ni snackar om ungdomar, men jag får känslan mer av att det är kanske 28-30 åringar, känns mer oväntat då, plus det där med string flickan, känns mer intressant om dom är lite "äldre"

Postad

Jag gillar inte jargongen, även om dom är jämställda så borde en av dom känna mer samvetskval över vad dom gjort och därigenom få en mindre konflikt. Då skapar du automatiskt en ond och en god, då kommer publiken att fatta tycke för den goda.

Sen tyckte jag att den var lite för kort.

Detta var mina åsikter...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...