Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Det är så är att jag har en idé, och vet i stora drag hur historien ska se ut, har även kommit på flera nyckelscener, men jag är i vissa fall osäker i vilken ordning scenerna ska utspela sig för att få det så bra som möjligt.

Kanske bra att skriva synopsis iofs.

Jag vet också hur man formaterar manus.

Jag känner att jag har en riktigt het filmidé men känns lite som att kasta den i skön om man gör något dåligt av den, om ni förstår hur jag menar.

Skriver man manus från a till ö, från scen1, till scen2 etc?

Eller kan man göra scnener längre in i filmen först? Hur gör ni?

Jag liksom svårt att få något bra flyt.

Postad

Okej. På mitt första projekt(som jag skriver på nu) skrev jag ingen synopsis och jag sammanfattade heller inte karaktärerna. Något som jag nu gjort i efterhand. Gör detta först. Sedan, om man har nyckelscener, vilket man ju oftast har, kan det vara en bra ide att skriva ner dem, antingen i löpande text eller i manusform. Det skulle jag gjort. I mitt andra projekt skrev jag ungefär 10 sidor innan jag skrev vissa nyckelscener för att få in flytet och hitta karaktärerna så att jag ska slippa ändra så mycket när jag kommer till det ställe jag vill lägga in dem i. Men som sagt, gör din background tydlig. Då kommer resten att gå så mycket enklare.

Detta är så jag gör.

Lycka till:)

Postad

Jag har ingen lång erfarenhet av just manusskrivande, men har tidigare skrivit annat.

Iaf, jag tycker att du i början ska göra lite vad du tycker passar DIG. Finns säkert en hel uppsjö råd du kan få, men det finns ett stort värde generellt att lära sig SJÄLV också, trial and error typ.

För att vara lite mer konkret kan jag berätta hur det såg/ser ut för mig. Jag skriver mitt första manus just nu, och har hållt på sen i juni eller så. Började med att jag fick en vag idé till en filmberättelse - i stora drag sådär - och då började jag först kolla lite hur det går till att skriva manus. Läste på nätet om formatering och sånt, bara för att få ett grepp om vad det handlade om och vad man ska tänka på.

Sen började jag skriva, rakt av bara. Och skrev typ de scener jag visste ungefär hur jag ville ha dem, och visste jag inte hur en viss "passage" skulle utformas hoppade jag helt sonika över den just då, kanske skrev typ "x tar in det y har berättat om z, och ställer frågor", utan att tänka på exakt hur det skulle göras rent tekniskt. Parallellt med detta läste jag igenom kommersiella manus för att få inspiration från dem och googlade olika saker, som miljöer och karaktärer och rekvesita - det tyckte jag gjorde att jag fick en bra bild över en del saker. T.ex om jag ska ha en "gammal irlänsk man" så googlade jag "old irish man" och kollade bild-sektionen av resultatet, för att kanske få tydligare bilder i huvudet, och samma när det gällde "lagerlokal", "grand cherokee" osv osv (detta är förstås bara exempel på ord, och säkert inte nåt andra gör, men jag tyckte det hjälpte mig).

Hursomhelst: sen tog det stop. Ganska så mycket tvärstopp.

Hade varit enkelt nu att skriva "för att jag inte hade en tillräckligt genomarbetad story, så det är DET du måste börja med", men det tänker jag förstås inte skriva. Eftersom det kanske inte alls är det just DU behöver. Och eftersom jag själv inte ens skulle KUNNAT sätta mig och jobba mer på själva storyn DÅ, eftersom jag DÅ - när jag började skriva - tyckte att skriva och samla in material var viktigast.

Men iallafall. Vad jag var tvungen att göra då, insåg jag, var att gå djupare ner i hela storyn. Fundera ut vad som hänt INNAN det jag skrev (så att jag visste storyns "bakgrund" så att säga), vad som skulle kunna FÄSTA en publik, evaluera om det ens NÅNSIN varit en bra idé jag haft, osv osv. Detta var för ungefär en månad sen, och idag är jag vid en punkt där jag har kvar miljöer, de flesta karaktärer och en del scener från min första "skriv-period", men där storyn har arbetats om ganska radikalt från vad den var först. Inte helt - faktum är att det på YTAN är ungefär samma story - men att det "djupare ner" finns verkningar på andra plan, för att uttrycka mig flummigt. ;)

Okej, nuff now, antar jag. Ville bara ge dig en bild av hur det har sett ut för MIG. Som sagt: gör som DU vill, vad som passar dig, och försök att ha i huvudet att det inte finns några "rätt" och "fel", det enda som betyder nåt kommer ändå att vara slutresultatet. Hur du KOM dit avgör du.

Ska avsluta med ett ganska konkret tips: om du inte har det (eller nåt likvärdigt) - skaffa celtx. Celtx är gratis (och riktigt bra) programvara för att assistera i manusskrivning. För MIG gjorde det faktiskt VÄLDIGT mycket. Det jag gjorde var att jag delade upp storyn i "bi-storys" och lät varje DEL av filmen få ett eget script. På så sätt kunde jag börja skriva scener typ 50 sidor (uppskattat förstås) IN i filmen, utan att ha tidigare delar klara. Jag fick en helt annan blick för hela manus-projektet, så att säga. Dessutom kunde jag samla in bilder, skriva ideer etc etc och ha alla samlade på ett och samma ställe. Så, det är verkligen ett tips jag rekommenderar.

http://www.celtx.com

Lycka till, och hoppas du kommer vidare!

Postad

Fundera lite över struktur. Börja med att fundera över hur du vill att berättelsen ska sluta. Därefter strukturerar du upp början, "hooken", första och andra vändpunkten (samt eventuell mittvändpunkt). Då kanske du har lättare att se var scenerna ska läggas in.

När du gjort detta kan du också skriva ner alla scener på post-it lappar (dock mycket kortfattat naturligtvis) och sätta upp dem på en vägg. Sen kan du flytta runt lapparna för bästa effekt. Då blir det lättare att se "hål" i storyn också.

/H

Postad
du gjort detta kan du också skriva ner alla scener på post-it lappar (dock mycket kortfattat naturligtvis) och sätta upp dem på en vägg. Sen kan du flytta runt lapparna för bästa effekt. Då blir det lättare att se "hål" i storyn också.

/H

Riktigt smart tips där!

Postad

En regel jag arbetat med är att desto mer förarbete man gör och desto mer man vet vad manuset kommer att vara desto enklare blir själva manusprocessen.

Min första långfilm var två år från och till skrivande där jag börja skriva på scener det första jag gjorde. Mitt tredje långfilmsmanus tog kanske 3 veckor att skriva, sett från rent manusförfattande.

Använd post-its tidigt med namn och väldigt vag scenbeskrivning, sen skriver du på ett papper:

AKT 1

Scen 1:

scen 2: ....

AKT 2

Scen 4

Scen 5...

AKT 3

Scen 23

Scen 24...

Och så vidare där du mera detaljerat beskriver vad som händer, vilka karaktärerna är och vad du vill få fram. På det här stadiet bör det inte se ut som ett manus än utan kunde lika gärna vara struktur för en bok.

Först när du verkligen har hela manuset i huvet och bara behöver en manusstruktur för att presentera berättelsen bör du börja skriva. Du kan skriva tidigare, men det betyder mycket mer re-writes och omstruktureringar vilket lätt kan få dig att tappa lusten. Satsa på ett starkt första utkast där du har en fungerande och bra berättelse och låt re-writen senare fungera som djuptillsättande och slipande på detaljer.

Men som sagt, undvik helst att dyka in i manuset innan du vet vad det handlar om, vad som kommer hända, vilka karaktärerna är osv... Ifall ja frågar dig nu ska du kunna svara på alla frågor jag ställer om ditt manus innan du ens har skrivit det.

Savvy?

Postad

Skippa nummer på lapparna. Använd istället rubriker du kan identifiera det hela på.

Att kasta om nummer i fel ordning kan ställa till det för hjärnan. Dvs om man har en sådan som hela tiden vill ha ordning. Då kan rätt ordning numeriskt vara fel ordning dramaturgiskt.

Men precis som Pandan säger. Ju mer förarbete man gör desto lättare blir det att skriva. Precis som med vad som helst annars här i livet.

/j

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...