rajtzing Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Jag laser just nu en Bachelor of Film and Television i Brisbane, Australien och ska gora terminens forsta kortfilm. Detta ska vara en valdigt enkel film pa 30 sekunder utan ljud eller nagra effekter. Jag har nu ett problem med inledningsscenen. Tanken ar att den forsta scen man ser i filmen egentligen ar fran slutet, nar allt ar uppklarat. Filmen gar da ut pa att forklara vad som hande innan. En enkel grej vore att satta in lite grafik med "2 timmar tidigare" eller nat, detta gar dock inte eftersom vi inte far anvanda oss av grafik. En annan losning vore att ha en fade till svart mellan scen 1 och scen 2. Detta gar dock inte heller eftersom vi inte far anvanda "effekter" och darfor inte far ha en fade mitt i filmen. Jag maste alltsa losa detta pa ett annat satt, genom redigering eller i kameran. Min tanke var att pa nagon satt gora en snabb panorering at vanster efter scen 1, for all illustrera att scen 2 utspelar sig tidigare. Jag ar dock inte saker pa att detta blir bra. Finns det nagra andra losningar? Hur skulle ni gora i min situation? (Manuset finns for ovrigt under "Kolla mitt manus" och "The Ball") Tacksam for hjalp snabbt, tiden ar lite val knapp. 0 Citera
StenR Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 [citat=rajtzing]Jag laser just nu en Bachelor of Film and Television i Brisbane, Australien och ska gora terminens forsta kortfilm. Detta ska vara en valdigt enkel film pa 30 sekunder utan ljud eller nagra effekter. Jag har nu ett problem med inledningsscenen. Tanken ar att den forsta scen man ser i filmen egentligen ar fran slutet, nar allt ar uppklarat. Filmen gar da ut pa att forklara vad som hande innan. En enkel grej vore att satta in lite grafik med "2 timmar tidigare" eller nat, detta gar dock inte eftersom vi inte far anvanda oss av grafik. En annan losning vore att ha en fade till svart mellan scen 1 och scen 2. Detta gar dock inte heller eftersom vi inte far anvanda "effekter" och darfor inte far ha en fade mitt i filmen. Jag maste alltsa losa detta pa ett annat satt, genom redigering eller i kameran. Min tanke var att pa nagon satt gora en snabb panorering at vanster efter scen 1, for all illustrera att scen 2 utspelar sig tidigare. Jag ar dock inte saker pa att detta blir bra. Finns det nagra andra losningar? Hur skulle ni gora i min situation? (Manuset finns for ovrigt under "Kolla mitt manus" och "The Ball") Tacksam for hjalp snabbt, tiden ar lite val knapp.[/citat] Får du inte ens göra fade out i kameran? Ett enkelt sätt annars som just dyker upp i mitt huvud är att göra bilden successivt out of focus, kanske mer som en drömsekvens men du kan ju pröva. 0 Citera
jonkanon Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Att leka med skuggornas position, kanske solen är ju ett sätt att manipulera tid. Tänk filmer när folk är och ränner i öken, solen skiner, de går, solen skiner och de svettas som grisar. Så svettas som grisar, stark sol, inte så svettig och tidig sol. Jag ska kika manuset nu, kanske blir det en mer förståndig lösning då. /jon 0 Citera
rajtzing Postad 13 augusti 2006 Författare Postad 13 augusti 2006 [citat=StenR] Får du inte ens göra fade out i kameran? Ett enkelt sätt annars som just dyker upp i mitt huvud är att göra bilden successivt out of focus, kanske mer som en drömsekvens men du kan ju pröva.[/citat] faktiskt inte, inte ens fade out i kameran. Men din ide om fokus kanns bra faktiskt.. grejen ar bara att man inte far ga miste om att det inte ar en drom, utan nagot faktiskt som har hant. men tack for bra ide! 0 Citera
TomStac Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 Jag skulle nog göra något i stil med som du själv föreslog, en snabb PANORERING från parkbänken till en REVERSE ANGLE på vägen där man ser den UNGE MANNEN gå mot oss....eller något i denna stilen. I PANORERINGEN skulle du kunna klippa in till nästa vinkel med den gående MANNEN. Eftersom man ser den UNGE MANNEN på två olika platser i samma scen (och för åskådaren samma tagning) så fattar man som tittare att något har hänt under PANORERINGEN, att ett tidshopp har gjorts. Det är dock svårt att lista ut om det är framåt eller bakåt i tiden. Men måste man veta det? Det kan vara kul att förstå filmen i och med sista scenen. 0 Citera
rajtzing Postad 13 augusti 2006 Författare Postad 13 augusti 2006 [citat=TomStac]Jag skulle nog göra något i stil med som du själv föreslog, en snabb PANORERING från parkbänken till en REVERSE ANGLE på vägen där man ser den UNGE MANNEN gå mot oss....eller något i denna stilen. I PANORERINGEN skulle du kunna klippa in till nästa vinkel med den gående MANNEN. Eftersom man ser den UNGE MANNEN på två olika platser i samma scen (och för åskådaren samma tagning) så fattar man som tittare att något har hänt under PANORERINGEN, att ett tidshopp har gjorts. Det är dock svårt att lista ut om det är framåt eller bakåt i tiden. Men måste man veta det? Det kan vara kul att förstå filmen i och med sista scenen.[/citat] hmm.. bra ide! men hur menar du med att klippa in till nasta vinkel? for mitt problem med panoreringen ar att det antagligen blir ett "jump cut" fran att panoreringen slutar till man ser mannen, eftersom jag maste klippa darimellan. hur menar du dar? menar du bara snabb panorering och sedan klipp till att mannen gar pa gatan? och amatorfraga: vad menas med reverse angle? 0 Citera
TomStac Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 [citat=rajtzing]hmm.. bra ide! men hur menar du med att klippa in till nasta vinkel? for mitt problem med panoreringen ar att det antagligen blir ett "jump cut" fran att panoreringen slutar till man ser mannen, eftersom jag maste klippa darimellan. hur menar du dar? menar du bara snabb panorering och sedan klipp till att mannen gar pa gatan? [/citat] Nu vet jag inte hur inspelningsplatsen ser ut. Men säg att det går en väg fram till parkbänken eller att parkbänken ligger vid vägen. Om du då ställer kameran framför parkbänken för att ta din första scen och i slutet av scenen så panorerar du hastigt (ungefär 180 grader beroende på hur vägen är placerad i förhållande till bänken) så att du stannar vid vägen där det är tänkt att man skall se mannen gå i scen 2. Sedan vrider du tillbaka kameran till parkbänken igen och ber skådespelaren ställa sig på vägen där det är tänkt att man skall se honom i scen 2. Sedan gör du om panoreringen lika hastigt (så nära det går att efterlikna hastigheten från den första panoreringen) tills man ser mannen gå på vägen. I redigeringen gör du ditt klipp mellan tagningarna, förslagsvis halvvägs i panoreringen där den är som hastigast. Jag tror att tittaren kommer att uppfatta allt som en och samma tagning och panorering. En kul effekt! Nu har jag inte testat detta själv med det borde funka. %2$s skrev: och amatorfraga: vad menas med reverse angle? Normalt att man ser en skådespelare från MOTSATT VINKEL från där man såg honom i tagningen innan (alltså kameran vänd ungefär 180 grader åt andra hållet). I detta fall menar jag att du skall panorera kameran i 180 grader (om nu detta stämmer överens med hur platsen ser ut). 0 Citera
rajtzing Postad 14 augusti 2006 Författare Postad 14 augusti 2006 [citat=TomStac][citat=rajtzing]hmm.. bra ide! men hur menar du med att klippa in till nasta vinkel? for mitt problem med panoreringen ar att det antagligen blir ett "jump cut" fran att panoreringen slutar till man ser mannen, eftersom jag maste klippa darimellan. hur menar du dar? menar du bara snabb panorering och sedan klipp till att mannen gar pa gatan? [/citat] Nu vet jag inte hur inspelningsplatsen ser ut. Men säg att det går en väg fram till parkbänken eller att parkbänken ligger vid vägen. Om du då ställer kameran framför parkbänken för att ta din första scen och i slutet av scenen så panorerar du hastigt (ungefär 180 grader beroende på hur vägen är placerad i förhållande till bänken) så att du stannar vid vägen där det är tänkt att man skall se mannen gå i scen 2. Sedan vrider du tillbaka kameran till parkbänken igen och ber skådespelaren ställa sig på vägen där det är tänkt att man skall se honom i scen 2. Sedan gör du om panoreringen lika hastigt (så nära det går att efterlikna hastigheten från den första panoreringen) tills man ser mannen gå på vägen. I redigeringen gör du ditt klipp mellan tagningarna, förslagsvis halvvägs i panoreringen där den är som hastigast. Jag tror att tittaren kommer att uppfatta allt som en och samma tagning och panorering. En kul effekt! Nu har jag inte testat detta själv med det borde funka. [/citat] Tackar sa mycket for iden, jag tror faktiskt att det kan fungera! panoreringen blir antagligen sapass hastig att ett jumpcut kan undvikas. Detta ska absolut provas! skulle det av nagon anledning inte fungera sa kan jag gora pa ur-fokus-grejen som kanske skulle fungera ocksa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.