Gå till innehåll

The Ball - manus fran australien!


rajtzing

Recommended Posts

Jag laser just nu en Bachelor of Film and Television pa QUT i Brisbane, Australien. var forsta uppgift ar en kortfilm pa 30 sekunder, utan ljud och diverse effekter.

Manuset ska lamnas in pa mandag, sa uppskattar verkligen all sorts feedback!

 

(scen nummer ett i filmen utspelas i slutet om det inte framgar)

 

Jag laddar upp hela manuset i denna textruta, tydligen var filen for stor for att bifoga.

 

THE BALL:

 

1. EXT. NEW FARM PARK. DAY 1

 

A YOUNG MAN is sitting on a park bench with a ball in his arms. He looks happy and relaxed. He is holding some money.

 

 

2. EXT. NEW FARM PARK. DAY 2

 

The young man is walking in the park. Suddenly he s stops, wrinkle his forehead, and look behind him.

 

Young man POV: The ball is rolling towards the young man, and stops.

 

The young man turn back, looks confused and continues his walk.

 

 

3. EXT. NEW FARM PARK. DAY 3

 

The young man is walking in the park; suddenly the same ball is bouncing towards him. He catches the ball, looks at it for a couple of seconds, looks around him and put the ball on a bench.

 

 

4. EXT. NEW FARM PARK. DAY 4

 

The young man trips at something and looses his balance for a second. He looks down, a bit irritated, and sees the ball rolling on the ground under him. He gets frustrated and throws the ball away, at the same time he drops his newspaper without noticing. After a second he realizes that the newspaper is missing. He looks ahead of him and sees the paper on the top of the ball a couple of meters in front of him. He picks it up, leaves the ball behind. As he is walking he sees the ball roll beside him. He fallows it. The ball is rolling towards a couple of dollars. The young man picks up the money. The ball continues rolling until it disappears behind a tree.

 

 

6. EXT. NEW FARM PARK. DAY 6

 

The young man is sitting on the same bench as in Scene 1. He is holding the ball and some money. He looks happy.

 

 

FADE TO BLACK.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon mer specifikt i uppgiften mer än att du bara får använda biler och det ska vara 30 sek.

 

För jag tycker nog man borde kunna dona ihop en intressantare story. Nu är det mer en boll som visar var det finns pengar. Och även om man kastar om scenerna så är det väl inte särskilt dramtiskt.

 

Men som sagt så vet jag inte preferencerna för uppgiften.

 

/jon

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jonkanon]Finns det någon mer specifikt i uppgiften mer än att du bara får använda biler och det ska vara 30 sek.

 

För jag tycker nog man borde kunna dona ihop en intressantare story. Nu är det mer en boll som visar var det finns pengar. Och även om man kastar om scenerna så är det väl inte särskilt dramtiskt.

 

Men som sagt så vet jag inte preferencerna för uppgiften.

 

/jon[/citat]

 

det ar det som ar problemet med uppgiften, vi far inget utrymme for kreativitet direkt. storyn maste vara basic, inget experimentellt utan borjan - mitten - slut och nagon form av konflikt, drama etc. Nagot tips pa hur jag kan gora historien lite mer intressant? Sjalva tanken att att han forst ska bli irriterad och undrande varfor en boll forfoljer honom och dyker upp hela tiden, tills han marker att bollen faktiskt gor nytta och hjalper honom, som med pengarna t ex. Nagon ide pa nan forbattring sa det blir tydligare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog gå en billig väg, men rätt utfört får folk att uppskatta det mer.

 

Tänk vad dubbel hastighet gjorde för Benny Hill :)

 

Killen borde ju få bollen i huvudet, lite hårdare så att frisyren ställer sig i bänd. Det skapar en större irritation. Så om bollen saknar tryckkänslighet så vill bollen bara säga du, men det ser ut som WAAAAHOOOOO!!!,

 

Kontrast är det jag menar,

 

/jon

 

Mitt inlägg nummer 500... Så gorse, ta jobb i långtbortistan och kom tillbaka om ett år så jag har en chans att komma ikapp utan att spamma :) Dvs räknar jag med att det inte finns internet i låntbortistan, samt att gorse inte har tillgång till satelittelefon :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du har problem med scen 1 (eftersom du frågar om hur du ska lösa den i en annan tråd), och eftersom den inte tillför någonting så tycker jag du ska stryka den. Särskilt när det ingick i uppgiften att det skulle vara en början, en mitt och ett slut. Du kan pröva med att ha en inledning som presenterar huvudpersonen. T.ex. visa att han behöver pengar. Då kan du inleda med att han försöker köpa en glass, men det visar sig att han inte har råd. Och så avslutar du med att han sitter och käkar glass.

 

Sen tror jag att du bör titta igenom grammatik och stavning om du vill göra ett bättre intryck. Tänk framför allt på hur man böjer verb i presens i tredje person: "He looks" (inte "He look"), "He puts" (inte "He put").

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...