Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ett enbentsstativ är bra att ha till att göra åkningar, när det ska filmas på ett trångt ställe eller att använda det som en lätt kran. Jag tycker det är väldigt bra med ett enbenststativ fast man ska inte bara ha det utan även ha ett trebentsstativ.

/Jesper

Postad

Bygg ett själv istället, det är absolut inte svårt. Sedan kan du fixa så du kan sätta på vikter så har du en sorts stabilisator också.

Enbent stativ är bra när man inte kan bära så mycket eller vill vara beredd med kameran hela tiden. I en spelfilm är det bättre med ett kraftigare trebent stativ.

Postad

Jag har lurat över enbenade stativet också. Jag har två argument för ett enbenst stativ. Om man åker på medeltidsvecka i visby, hur kul är det att släpa runt ett stativ? Att baxa ett stativ i Lummelundagrottorna funkar dåligt det med. Det blev att kameran stoppades i fickan, och till och med väskan låg kvar i bilen. Min bilder från Lummelundagrottorna blev inte riktigt så stabila med handhållen kamera som jag hade hoppats. Med ett enbent stativ kan man ta det stöd man behöver även vid improviserad (läs:semester) filmning.

Det är lättare att panorera med ett billigt enbent stativ än att panorera med ett billigt trebenst stativ.

(och skjuter man ihop det enbensta stativet till hälften kan få en halvdan stabilizerare. Man kan hålla upp kameran med ett enbent stativ och ta "flygbilder" etc)

Postad

Jag funderar på att köpa mig ett billigt enbens-stativ på elgiganten för 400:-. Sen kanske modda de lite med tyngder. Går inte det så kan man ju använda huvudet iaf och bygga nåt annat istället.

• 2 veckor senare...
Postad

Ett enbensstativ kan vara bra när ett trebensstativ är för klumpigt att ta med t.ex. när man är i en folkmassa, det bästa med enbensstativet är att det även går att använda som mickbom..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...