konserven Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Hej ! Är det någon som har någon erfaren het av enben stativ? Är det något att ha? Funderar på att införskaffa. Tack på förhand 0 Citera
pld Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Ett enbentsstativ är bra att ha till att göra åkningar, när det ska filmas på ett trångt ställe eller att använda det som en lätt kran. Jag tycker det är väldigt bra med ett enbenststativ fast man ska inte bara ha det utan även ha ett trebentsstativ. /Jesper 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 10 augusti 2006 Postad 10 augusti 2006 Bygg ett själv istället, det är absolut inte svårt. Sedan kan du fixa så du kan sätta på vikter så har du en sorts stabilisator också. Enbent stativ är bra när man inte kan bära så mycket eller vill vara beredd med kameran hela tiden. I en spelfilm är det bättre med ett kraftigare trebent stativ. 0 Citera
konserven Postad 11 augusti 2006 Författare Postad 11 augusti 2006 Jag har ett trebent oxå men funderar på att köpa ett enbenat. Tack för alla svar. 0 Citera
gorse Postad 11 augusti 2006 Postad 11 augusti 2006 Jag har lurat över enbenade stativet också. Jag har två argument för ett enbenst stativ. Om man åker på medeltidsvecka i visby, hur kul är det att släpa runt ett stativ? Att baxa ett stativ i Lummelundagrottorna funkar dåligt det med. Det blev att kameran stoppades i fickan, och till och med väskan låg kvar i bilen. Min bilder från Lummelundagrottorna blev inte riktigt så stabila med handhållen kamera som jag hade hoppats. Med ett enbent stativ kan man ta det stöd man behöver även vid improviserad (läs:semester) filmning. Det är lättare att panorera med ett billigt enbent stativ än att panorera med ett billigt trebenst stativ. (och skjuter man ihop det enbensta stativet till hälften kan få en halvdan stabilizerare. Man kan hålla upp kameran med ett enbent stativ och ta "flygbilder" etc) 0 Citera
trezpasser Postad 12 augusti 2006 Postad 12 augusti 2006 Jag funderar på att köpa mig ett billigt enbens-stativ på elgiganten för 400:-. Sen kanske modda de lite med tyngder. Går inte det så kan man ju använda huvudet iaf och bygga nåt annat istället. 0 Citera
gorse Postad 12 augusti 2006 Postad 12 augusti 2006 Låter som ett dyrt sätt att köpa en pinne med skruv? 0 Citera
trezpasser Postad 13 augusti 2006 Postad 13 augusti 2006 jo de kanske. men man får ju ett fäste och tyngder har ja liggandes hemma redan. plus att ja kan ha de som just ett enbens-stativ. men ja ska kika på den först å känna lite. 0 Citera
gorse Postad 15 augusti 2006 Postad 15 augusti 2006 På netonnet finns det lösa huvuden. Det billigaste kostar 150 :- Men, en skruv med tum-gänga kostar bara några kronor och ett vinkeljärn i byggvaruhuset en tia. Köper man ett huvud får man inte själv välja var kameran skall sitta fast. Kolla lite mitt eget riktigt snikiga bygge på http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9355 0 Citera
Kranen Postad 24 augusti 2006 Postad 24 augusti 2006 Ett enbensstativ kan vara bra när ett trebensstativ är för klumpigt att ta med t.ex. när man är i en folkmassa, det bästa med enbensstativet är att det även går att använda som mickbom.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.