Andreas Furumo Posted August 8, 2006 Posted August 8, 2006 Hejsan, Tråkade ut er innan med att hjälpa mig hitta en bra midiklaviatur för att komponera egen musik. Nu ska jag tråka ut er ännu mer. Behöver hjälp med att hitta en bra videokamera för att filma kortfilmer, men även långfilmer (över en timme). Har sökt på forumet, man lär sig mycket av att läsa här *ler*. Vad jag är ute efter: - 3CCD - 16:9 format - Bra vidvinkel - Möjlighet att koppla in en extern mikrofon - FireWire - Och allt annat som definerar en bra videokamera ;) - Får max kosta 10 000 kr Vad är det för skillnad på DV och MiniDV? Och behöver jag köpa något extra till datorn? FireWire är visst det bästa sättet att överföra film till dator, men då behöver man ett FireWire-kort, eller? Är det något mer man ska tänka på? Ja, många frågor från en nybörjare, men hoppas det inte ska vara helt omöjligt att få några svar. Tack på förhand. :) 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 [citat=StenR]Titta på Panasonic GS300...[/citat] Kan den filma i 16:9, eller är det bara 4:3 format? Och finns det nån som har erfarenhet av Sony DV HDR-HC1E? Efter att ha läst lite på forumet så är det kameror från Sony och Panasonic som är populärast. 0 Quote
StenR Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 [citat=Andreas Furumo][citat=StenR]Titta på Panasonic GS300...[/citat] Kan den filma i 16:9, eller är det bara 4:3 format? Och finns det nån som har erfarenhet av Sony DV HDR-HC1E? Efter att ha läst lite på forumet så är det kameror från Sony och Panasonic som är populärast.[/citat] Den är "äkta 16:9" påstår de. Sony HC1 är både mycket dyrare än 10.000 och har inte 3CCD, men titta på storebror Panasonic GS500 som både har större CCD och manuellt ljud för strax över 10.000, ett fynd i sin prisklass skulle jag säga. Kan du vänta ett halvår till så kommer både Sony och Panasonic med kameror i det nya AVCHD-formatet (som ersätter HDV) men de blir kanske något dyrare. 0 Quote
MovieSwede Posted August 10, 2006 Posted August 10, 2006 Överhuvudtaget är det svårt att hitta för avancerade kameror under 10 000 kr. Dessutom är det få kameror som filmar i äkta 16:9. De zoomar bilden innan kameran börjar komprimera. Därför får de ända ett kvalitetsövertag. Vad skall du ha kameran till? 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 10, 2006 Author Posted August 10, 2006 [citat=MovieSwede]Vad skall du ha kameran till?[/citat] Kortfilmer, men även långfilmer (över en timme). [citat=StenR]Sony HC1 är både mycket dyrare än 10.000 och har inte 3CCD, men titta på storebror Panasonic GS500 som både har större CCD och manuellt ljud för strax över 10.000, ett fynd i sin prisklass skulle jag säga.[/citat] Sony HC1 har CMOS sensor. Vad innebär det? Skillnad mellan CMOS och 3CCD? 0 Quote
MovieSwede Posted August 11, 2006 Posted August 11, 2006 [citat=Andreas Furumo] Sony HC1 har CMOS sensor. Vad innebär det? Skillnad mellan CMOS och 3CCD?[/citat] CMOS sensorn tar emot för varje pixel en grön, blå eller röd färg. Genom att de ligger på olika mönster så kan man med hjälp av interpolering bygga upp en ny RGB bild. Att ha 3 separata CCDer är givetvis bäst, men cmos ligger väldigt nära kvalitetsmässigt. I stort sett så använder väldigt många stillbildskameror CMOS. Men återigen för att göra långfilmer på en sub 10 000 kr kamera är inte lätt om du vill ha en acceptabel kvalite. Som du förstått så är ljud en viktig faktor. Och få kameror inom det området satsar på den fronten. Tom om du tittar begagnat så tror jag 10 000 är för lite. Här börjar gränsen för acceptabla kameror. Canon XM-2 22000kr Panasonic AG-DVC30E 21500kr Kan ju testa Panasonic NV-GS500 12000kr men sen kostar ju mikrofonen lite med. Men har du aldrig filmat innan. Satsa på en billig kamera, filma mycket, titta på ljusättning etc, och håll på så i några år. Sen kan du investera i en bättre kamera och börja filma på riktigt. 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 12, 2006 Author Posted August 12, 2006 Kommer vänta med att köpa en videokamera, måste spara ihop lite pengar så man kan köpa en bra kamera när den tiden kommer. Kanske det blir en Sony HC1, den verkar vara väldigt bra (har tittat på lite test filmer). Tills dess jag köper min första videokamera så ska jag leka lite med min digitalkamera, Canon 300D EOS. :D 0 Quote
MovieSwede Posted August 14, 2006 Posted August 14, 2006 Hur var ljudet på de där testfilmerna? 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 14, 2006 Author Posted August 14, 2006 [citat=MovieSwede]Hur var ljudet på de där testfilmerna?[/citat] Dom hade lagt musik över nästan all ljud, men det jag hörde var rätt bra. 0 Quote
MovieSwede Posted August 15, 2006 Posted August 15, 2006 Bara fråga eftersom många missar just ljudaspekten med film. Rent generellt så är videokameror bättre på bild än vad de är på ljud. 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 15, 2006 Author Posted August 15, 2006 [citat=MovieSwede;71832]Bara fråga eftersom många missar just ljudaspekten med film. Rent generellt så är videokameror bättre på bild än vad de är på ljud.[/citat] Man kan väl ersätta kamerans mikrofon genom att koppla in en egen? 0 Quote
MovieSwede Posted August 16, 2006 Posted August 16, 2006 Jo fast det är skillnad på mikrofoner. Sen om du vill göra film antar jag att du vill ha progressiv bild eller? 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 16, 2006 Author Posted August 16, 2006 [citat=MovieSwede;71995]Sen om du vill göra film antar jag att du vill ha progressiv bild eller?[/citat] Ingen aning vad det är, so please enlighten me. :D 0 Quote
MovieSwede Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Film spelas in med 24 hela bildrutor per sekund (24P), medans video spelas in med 50 interlace bildrutor per sekund (50i). 24P = Långfilm, Tv serier (typ CSI) 50i = Nyheter, Sport etc 0 Quote
Andreas Furumo Posted August 17, 2006 Author Posted August 17, 2006 Okay, då vet jag det. Och ja, progressiv bild är ett måste, nu när jag vad det är. :P 0 Quote
Norbert Posted August 17, 2006 Posted August 17, 2006 Om progressiv bild verkligen är ett måste så ska du leta efter en Panasonic AG-DVX100. Jag skaffade själv den kameran för ett antal månader sedan och jag är mycket nöjd. Den är en av de enda videokameror på prosumer-marknaden som gör ett seriöst försök att härma film, dvs den har progressiv skanning av bildsensorerna och den har filmlik gamma. Den har dock inte äkta 16:9. Den enda konkurrenten med progressiv skanning jag kan komma på är Canon XL2 men den är mycket dyrare än DVX100. Canon XL2 har då äkta 16:9. Jag har läst att DVX100 föredras av många kräsna amatörer som gör spelfilm på video. 0 Quote
Andreas Furumo Posted September 13, 2006 Author Posted September 13, 2006 Återupplivar min egen tråd. Tror jag tänker följa MovieSwede's råd och köpa en billig, men bra kamera att leka med ett tag så man lär sig ljus, ljud och allt det där innan jag ger mig på en dyrare kamera. Kameran ska helst möta dessa kriterier: - 3CCD - Bra vidvinkel - Möjlighet att koppla in en extern mikrofon - FireWire - Bilden ska inte skaka när man har zoomat in (vet inte vad detta kallas) - Får max kosta 10 000 kr Vilken kamera passar mig bäst? Den ska användas för kortfilmer. 0 Quote
Norbert Posted September 14, 2006 Posted September 14, 2006 Jag hade sagt Panasonic NV-GS400. Den kostade dock 12 000 kr ny men du kanske kan hitta den för under 10 papp begagnad. Den har alla manuella kontroller du kan önska för att utvecklas som fotograf, dvs bländare, slutare, fokusring samt inställningar för skärpa, kontrast, färg, osv i kameran. Den spelar även in i äkta widescreen vilket är ett plus i kanten. Du kan koppla in mikrofon i den men bara tele, ej XLR. Den har även ett läge som heter Pro Cinema mode där du får en rörelse som liknar 25p (deinterlace i kameran) samt ett lite högre kontrastomfång (liknande cine gamma på DVX100), och ett litet skjut i basen på ljudet. Och ja, den har även optisk bildstabilisator så att bilden skakar mindre vid full zoom. Innan jag bestämde mig för DVX100:an så velade jag fram och tillbaka mellan den och GS400 eftersom prisskillnaden var så stor men GS400 ändå var en så pass duglig kamera som jag kunde växa med. Jag var väldigt nära att köpa den några gånger. Nu säljs Panasonic NV-GS500 istället, och jag tror att fler manuella kontroller har flyttats in i menyerna på den istället för att sitta som knappar på utsidan, vilket är synd. Den har dock en widescreendisplay vilket GS400 inte har (bilden trycks ihop när du filmar widescreen på den). Slutsats: I den prisklassen hade jag valt GS400:an alla gånger. 0 Quote
Andreas Furumo Posted September 14, 2006 Author Posted September 14, 2006 Tack, Norbert! Älskar det här forumet, behöver man hjälp så finns det experter som dig som kan svara på ens nödrop. :D Det verkar som Panasonic NV-GS400 har utgått, hittar inte den nånstans. Är annars Panasonic NV-GS500 ett bra alternativ till 400:an? 0 Quote
Norbert Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Expert och expert.. jag har bara varit i samma situation som du en gång i tiden och då tog jag reda på så mycket som möjligt innan jag bestämde mig. Det handlar ju trots allt om en del pengar. Av någon anledning så sitter den mesta informationen kvar i minnet. :) GS500 är som sagt inte helt olik GS400. Den stora skillnaden tror jag är att de manuella inställningarna har letat sig in i menyerna så de är mer svåråtkomliga. DVX100:an har väldigt mycket knappar och rattar på utsidan vilket är guld värt har jag upptäckt. Så det är nog minst lika skönt att ha knappar och rattar på utsidan av GS400. Den nya GS500 har ju däremot widescreendisplay som visar bilden rätt när du spelar in i widescreen, hur mycket det nu är värt. Jag tänkte att kanske GS400 kunde hittas begagnad nu när den har blivit ersatt. 0 Quote
Andreas Furumo Posted September 15, 2006 Author Posted September 15, 2006 You're an expert in my eyes *host-fjäsk-host*. :) Jag är endast ute efter nya och fräscha saker som ingen har använt, så begagnade prylar är inte för mig. Tycker du då jag ska slå till med 500:an? Det känns nästan så, hehe. 0 Quote
Norbert Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Om du är ute efter nya och fräscha prylar så kan jag ju tipsa om att Sony hostar ur sig två AVCHD-konsumentkameror i oktober/november. En med hårddisk och en med mini-dvd. AVCHD är tydligen formatet som ska ersätta HDV nu framöver. Det är bättre på alla punkter utom två, och på dessa två punkter är det precis likadant. Jag har inte koll på hur mycke de kommer att kosta och hur det står till med manuella kontroller och så, men du får ju i alla fall framtidens HD-format. :) Det är ju inte bara att gå över till HD heller, man behöver ju en någorlunda kraftig dator och kanske framför allt en HDTV att visa sina alster på. Nu lämnar vi HD och tittar på det du egentligen frågade om - DV. GS500 har funnits på marknaden ett tag tror jag, men jag har aldrig stött på någon som har den. GS400:an hade i alla fall många hängivna fans. Även om de manuella kontrollerna är lite stympade i jämförelse med GS400 så får du nog inte mer kamera för pengarna i den prisklassen. Om inte annat så kommer du att lära dig exakt vad du behöver och inte behöver när du har filmat järnet med din första kamera och sedan en vacker dag vill sikta ännu högre. Go for it! 0 Quote
ofstudios Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 Hejsan! Det är Panasonic som gäller, inte för att proffsen använder det utan för det är det bästa på marknaden ;) Det är stor skillnad på 16:9 och Anamorfisk 16:9 Panasonic har Anamorfisk 16:9 som standard själv har jag en panasonic som jag köpte förra året skit nöjd !! köp ! 0 Quote
Recommended Posts