Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Till kommande vårtermin nu kommer jag påbörja ett nytt filmprojekt som projektarbete i skolan och tänkte blogga alltsammans. Jag är medveten om att det finns olika bloggsiter men jag vill använda min egen .se-adress. Finns det någon lösning förutom att jag i så fall måste konstruera en egen hemsida from scratch? Jag vill gärna ha kommentarfunktion och allt det där men mina kunskaper sträcker sig endast till html och viss javascript-kodning.

Det ska helst vara gratis eftersom jag redan betalar för utrymme på ett webhotell. Jag har tillgång til en äldre version av Dreamweaver men det är ju grymt mycket bekvämare att bara posta i all enkelhet genom en template likt blogspot och liknande.

Jag vet att en redirect från den adressen jag vill att det ska vara skulle funka, men det är inte riktigt samma sak.

Postad

btw, när jag ändå postar om hemsidor så tar jag en fråga till. (i ett nytt inlägg för att inte krångla till det.)

Nu när jag länkar till undersidor så ändras adressen i adressfältet till exempelvis www.adress.se/bilder.htm. Finns det någon kod där jag kan välja att enbart ha www.adress.se oavsett om besökaren lämnar index-sidan?

Postad

Skapa en iframe (eller ett frameset) på index-sidan med 100% storlek på både bredd och höjd och kör hela sidan där ifrån.

Då kommer du få adressen (ex. http://www.adress.se) att stå i adressfältet hela tiden, även om du går in på andra undersidor, inklusive bloggen.

Hoppas att jag svarade på det som du frågade efter, jag kan ju ha missupfattat problemet.

Postad

Tack Djungelsmurfen! Nej det var det svaret på min andra fråga, men den låg mer i andrahand. Tänk att svaret var så simpelt, det kunde jag väl tänkt ut själv egentligen. Jaja, får skylla på att jag varit på augustibuller. :p

Min första fråga står kvar förstås.

Postad

Själv använder jag Serendipitymin sajt, och det funkar bra för mina behov. Jag minns inte varför jag valde det, men jag hade säkert bra skäl. :-) Det använder PHP, så det lär funka på de flesta webhotell.

Vad gäller den andra frågan så måste du fundera på om du verkligen vill göra så. Varför vill du gömma sidnamnet? Tänk på att frames och sånt ställer till det för den som vill titta på sajten. T.ex. blir det svårare att sätta bokmärken.

Postad

Det beror på vad ditt webhotell har stöd för. Men till exempel kan blogger.com/blogspot.com ladda upp sidorna till ett ftp-konto så att du får dem lokalt på din sida. Det kan ju vara en lösning, om blogger.com har de funktioner du behöver. Personligen lutar jag åt att installera Wordpress (http://www.wordpress.org) som använder sig av PHP, eftersom den stöder kategorisering av inlägg (jag kan med andra ord inte hålla mig till ett ämne =)).

Postad

Oj vad jag var trött igår, jag har faktiskt insett nu att Djungelsmurfen redan löst problemet.. även min första fråga. Använder jag ett frameset kan jag ju faktiskt alltid ha min egen indexsida som adress och ett enkelt bloggsystem på svenska (trots att adressen dit i vanliga fall är typ "daniel.blogg.se".

Tack för hjälpen alla!

Postad

sheit, jag har problem. det var länge sedan jag höll på med standard html utan hjälpprogram och nu sitter jag i anteckningar i brist på annat.

så här tänkte jag att det skulle funka

du har en luffardator

Postad

Jag tycker fortfarande att du ska strunta i att gömma sidnamnen med frames. Nu i Web 2.0-tider anses det vara barnsligare än nånsin. Tänk på att du ställer till det för de som vill länka till sidor, och sätta bokmärken.

Postad

[citat=lilla_farbrorn]sheit, jag har problem. det var länge sedan jag höll på med standard html utan hjälpprogram och nu sitter jag i anteckningar i brist på annat.

så här tänkte jag att det skulle funka

du har en luffardator

Postad

Inga frames.... Jag har fortfarande inte stött på en problemfri site med frames. Man halkar alltid in på en sida utan meny osv...

Och om du i alla fall kör med frames så se för gudarnas skull till att inte sökrobotorna indexerar siterna i framen. robots.txt

Postad

Alltså jag kör inte med frames utan bara med en 100-procentig frame, just för att jag vill använda http://www.minadress.se till en blog på blogspot. Jag tycker det är smidigare än att hålla på med egna bloggtemplates och ftp-program. Då kan jag också skriva bloggen varsomhelst vilket är ett måste.

Tyvärr hjälpte inte border=0 just på min sida (blogspot) men jag provade med en del andra sidor och då fungerade det utmärkt. Jag vet inte vad det är som spökar. Bloggen ligger ju centrerad och bör ju inte påverka sidoscollen.

Det finns inget tag som inaktiverar endast den horisontella scrollen?

Postad

Frågan är varför det är så viktigt för dig att hålla det hemligt att bloggen ligger på blogspot.

Och inaktivera scrollisterna... Nej, sluta! Det är så 2002 att begränsa användningen och att gömma saker. Häng med i webtrenderna som numera handlar om öppenhet, interaktivitet och innehåll framför form.

Allvarligt talat. Det ÄR irriterande när folk håller på med tricks med frames m.m.

Postad

Det handlar inte om att dölja någonting, det handlar om att jag vill ha http://www.minadress.se som bloggnamn. Ingenting annat.

Och jag är mycket medveten om vad frames kan ställa till med, men nu är det enbart en frame jag vill ha och eftersom det inte finns några undersidor som det finns någon anledning att bokmärka så ser jag inga nackdelar till att använda mig av frames (eller en frame) i det här fallet.

Postad

Loopa tillåter egenkontrollerad ompekning av domäner (rätt praktiskt). Tror inte cliché tillåter det utan då måste du först flytta över domänen till loopia eller annat som har stöd för sånt.

Postad

Du ska inte slå till på webbhotell och ladda ner t.ex wordpress eller så? Så kör du helt solo, eget utrymme och egen domän.

php, mysql är väl det enda som behövs på kontot. och de har väl de flesta mig veteligen.

givet kanske det finns andra alternativ som passar dig bättre men detta är enligt mig bästa tips.

/j

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...