dt52810 Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 Tjena. Jag tänkte köpa en Sony DCR-HC32 från USA och har några frågor. 1: Jag antar att videokameran använder sig av NTSC eftersom den är från USA, kommer detta att bli några problem, te.x svartvit bild eller kvaliteförminskning eller vad som helst? Man kanske kan ändra till PAL i menyerna rent av? (nån som har en sån här kamera som vet?) 2: Laddaren har ju USA kontakt, man bör väl enkelt kunna använda en adapter så den funkar i svenska uttag? US har väl 110 eller 115v eller liknande, och sverige 230v. Kommer laddaren att brinna upp eller finns det nån typ transformator i den som gör att den klarar att användas i Sverige med endast stickproppsomvandlare? 3: Är det nått annat man ska tänka på när man köper elektronik på det här viset från USA? Förutom att be säljaren skriva på paketet att det är en gåva så man slipper betala skatt eller tull eller vad det är. 4: Är det någon som har en sån här kamera som kan säga nått om den? Rekommenderar ni den? Tack på förhand 0 Citera
teo Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 eller, varför inte göra allt såå mycket enklare och köpa en kamera i europa. eller varför inte tillochmed i sverige. det går inte att ställa om en kamera från ntsc till pal, iallafall vad jag vet om. rätta mig gärna om jag har fel. nej, men seriöst. att köpa elektronik och speciellt kameror från usa brukar bara medföra en massa strul. lägg hellre till ett par tusen och köp den i sverige. det bespar en massa massa problem. 0 Citera
dt52810 Postad 30 juli 2006 Författare Postad 30 juli 2006 [citat=teo]eller, varför inte göra allt såå mycket enklare och köpa en kamera i europa. eller varför inte tillochmed i sverige. det går inte att ställa om en kamera från ntsc till pal, iallafall vad jag vet om. rätta mig gärna om jag har fel. nej, men seriöst. att köpa elektronik och speciellt kameror från usa brukar bara medföra en massa strul. lägg hellre till ett par tusen och köp den i sverige. det bespar en massa massa problem.[/citat] Nu vet jag ju inte om du skiter pengar, men kan man spara "några tusenlappar" på att köpa en kamera från USA så gör man ju naturligtvis det så länge det inte medför en _massa_ strul som du påstår att det gör. Te.x köpa en adapter till laddaren är inte en massa strul. Frakt osv verkar fungera smidigt och var hyfsat billig, ser inga möjligheter till vad som skulle kunna strula annars, garanti och sånt skiter jag för övrigt i. Att kameran är NTSC är jag mest orolig över eftersom jag inte förstår mig på elektronik,tv-system etc. Har du några fakta om att det kommer att bli problem i och med att kameran är i NTSC? Vad kan hända om tullen tar paketet? Åker det igenom om det står att det är en gåva? Laddaren har jag kollat upp och den klarade 110-230v så det bör väl räcka med en stickproppsomvandlare där? Det enda jag kommer att göra med den är att filma och lägga in lite på burken och ev även se på kameran via tvn m.m, det är min första dv kamera kanske jag ska tillägga, är inte så överdrivet kräsen och brydd så länge det inte några allvarliga problem, säljaren på ebay hävdade att det skulle fungera bra på nyare tv-apparater, han sa även att han sålt dvcams till Dannmark, UK och även Sverige och ingen hade klagat. Dock vill man ju ha några objektiva synpunkter, därför vänder jag mig hit. ber om ursäkt för ev stavningsfel felaktiga meningsuppbyggnader och syftningsfel skyller på den sena timmen och rusmedel, tack och godnatt ;) 0 Citera
Ayame Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 well...Strul finns det nog =), ingen garanti, och du kan te x inte spela upp via kameran på Tv:n som du sa eftersom att vi har PAL tv-apparater här i sverige. Sen så är 95% av dom auktioner som finns uppe på Ebay fake, Har många gånger varit nära att blivit lurad. Finns folk som kan fixa väldigt realistiska kopior av Ebay mail som säger att användare har bra anseénde m.m. Dom är mycket skickliga kan jag lova. Lita inte på något dom säger, dom kommer säga att allt funkar osv, allt dom vill är att du ska skicka pengarna så att dom kan försvinna för att sedan skapa ett nytt konto och lura nästa noob. Jag skulle inte råd någon att köpa något på Ebay för mycket pengar, möjligtvis om dom har buy now och paypal. Det är relativt säkert. 0 Citera
StenR Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 Det går att att hitta nätaffärer i USA som säljer PAL-kameror, en snabb google-sökning hittade t ex http://www.popularelect.com/Camcorders.html. Annars hittar du nog fler kameror i England på nätet, då är det bara stickproppen till nätadaptern/laddaren som är fel men det finns det ju sätt att lösa. 0 Citera
barnholdt Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 netonnet tar 5200:- för den kameran. Klart kan man spara 38% som du säger så kan det ju kanske vara lönt. Har du räknat med frakt+försäkring under frakt och ev. tull på varan med det pris du räknar på? Det går ju inte att vara 100% säker på att varan inte kommer tullas. 0 Citera
gorse Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 [citat=dt52810]Att kameran är NTSC är jag mest orolig över eftersom jag inte förstår mig på elektronik,tv-system etc.[citat] Destå större skäl till att avstå. 1. NTSC är skit enligt min mening. Passar inte på en enda fläck här i sverige. Även om din TV klarar NTSC så är det många apparater som inte gör det. Sen är det färre linjer och sämre färger i NTSC. (NTSC står för Never The Same Color). Det blir lite som att köpa en saab för vänstertrafik i ett land där det endast finns volvos för högertrafik. 2. USA har 110 volt 60Hz medan sverige har 230 v 50 Hz. En del laddare ställer själv om sig mellan 110/230v och då kan det folja med proppkonverter. Annars är det nån form av transformator som gäller. Jag är lite osäker vad som gäller nu, men jag köpte min transformator på teknikmagazinet. Problemet med transformator är att de sällan klarar så stora effekter, men en kamera borde inte dra så mycket. En ny laddare är rätt dyr särskillt SONY. 3. Utanför EU är det moms och skatt varken det är gåva eller inte, utan det är värdet som avgör. Dock kan saker slinka igenom för att tullen är lat eller upptagen. http://www.tullverket.se/se/ vet mer. Citat: "För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att: det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och försändelsens värde inte överstiger 500 kronor." 4. Inte en susning. Men jag har en del NTSC-prylar (barnens videospel, och en Sony minDV) och jag har gett upp allt vad NTSC-grejor. Det är bara kuckel och strul. Jag köpte en ny semesterkamera fastän NTSC-kameran är mycket bättre. Kort som skall stoppas i datorn verkar inte fatta NTSC ostraffat. Jag har fortfarande inte fått färg i en Hi8-kamera :-( Sen tycker jag det är lite märkligt att läsa i en och samma tråd "skiter i pengar" och "skiter i garanti". Låt inte snålheten bedra visheten. Går kameran sönder så är av med alla pengarna. Har du så gott om pengar? Sen har flera redan kommenterat hur lätt det är att bli blåst. Händer även vakna personer. Köpte nyss en fotbollströja till grabben från england. Var väl inte helt skärpt då hemsidan såg skysst ut. Tröjan kom, men trycket lossnade. Vi skickade tillbaka tröjan och nu svarar de inte på email och svarar aldrig på telefonen. 0 Citera
dt52810 Postad 30 juli 2006 Författare Postad 30 juli 2006 [citat=gorse][citat=dt52810]Att kameran är NTSC är jag mest orolig över eftersom jag inte förstår mig på elektronik,tv-system etc.%2$s skrev: Destå större skäl till att avstå. 1. NTSC är skit enligt min mening. Passar inte på en enda fläck här i sverige. Även om din TV klarar NTSC så är det många apparater som inte gör det. Sen är det färre linjer och sämre färger i NTSC. (NTSC står för Never The Same Color). Det blir lite som att köpa en saab för vänstertrafik i ett land där det endast finns volvos för högertrafik. 2. USA har 110 volt 60Hz medan sverige har 230 v 50 Hz. En del laddare ställer själv om sig mellan 110/230v och då kan det folja med proppkonverter. Annars är det nån form av transformator som gäller. Jag är lite osäker vad som gäller nu, men jag köpte min transformator på teknikmagazinet. Problemet med transformator är att de sällan klarar så stora effekter, men en kamera borde inte dra så mycket. En ny laddare är rätt dyr särskillt SONY. 3. Utanför EU är det moms och skatt varken det är gåva eller inte, utan det är värdet som avgör. Dock kan saker slinka igenom för att tullen är lat eller upptagen. http://www.tullverket.se/se/ vet mer. Citat: "För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att: det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och försändelsens värde inte överstiger 500 kronor." 4. Inte en susning. Men jag har en del NTSC-prylar (barnens videospel, och en Sony minDV) och jag har gett upp allt vad NTSC-grejor. Det är bara kuckel och strul. Jag köpte en ny semesterkamera fastän NTSC-kameran är mycket bättre. Kort som skall stoppas i datorn verkar inte fatta NTSC ostraffat. Jag har fortfarande inte fått färg i en Hi8-kamera :-( Sen tycker jag det är lite märkligt att läsa i en och samma tråd "skiter i pengar" och "skiter i garanti". Låt inte snålheten bedra visheten. Går kameran sönder så är av med alla pengarna. Har du så gott om pengar? Sen har flera redan kommenterat hur lätt det är att bli blåst. Händer även vakna personer. Köpte nyss en fotbollströja till grabben från england. Var väl inte helt skärpt då hemsidan såg skysst ut. Tröjan kom, men trycket lossnade. Vi skickade tillbaka tröjan och nu svarar de inte på email och svarar aldrig på telefonen. Tjena! Tack för alla svar, i synnerhet gorse som verkar insatt. Efter jag läst vad du skrivit och vid en närmare eftertanke så verkar det som det kanske inte är vidare smart att köpa från NTSC från USA. Tretusen kronor billigare lockade dock väldigt mycket. Antar att jag får försöka hålla ögonen öppna på blocket, eller svenska auktioner för att få en schysst kamera till ett bra pris, för på sidan http://www.popularelect.com/Camcorders.html som StenR rekommenderade så kostar ju kamerorna nästan som här vilket gör det hugget som stucket om man köper från EU eller US. Tack igen! 0 Citera
Pialan Postad 30 juni 2010 Postad 30 juni 2010 Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Spam. Mvh Pace Administratör, Voodoo Film forum 0 Citera
jolt_jokern Postad 30 juni 2010 Postad 30 juni 2010 Citerat inlägg redigerat. /Pace härlig bump, bot eller? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.