Mikael_hs Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 Om man exporterar en film som dv-avi, och sedan gör det igen; kommer det att uppstå någon reel kvalitétsförlust? Ursprungsmaterialet är ju dv-avi. Tack för hjälpen. 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 Det är just nästan hela konceptet med digitalt, kvaliten blir aldrig sämre zeros & ones 0 Citera
jbergman Postad 28 juli 2006 Postad 28 juli 2006 Ja, det sker en kvalitetsförlust varje gång materialet komprimeras om. Det är dock inte säkert att man måste komprimera vid varje export. Om allt man har gjort är raka klipp eller fixat ljudgrejer så kan man exportera utan omkomprimering. Om man däremot har lagt till effekter, färgkorrigerat, gjort övertoningar etc så måste materialet komprimeras om, och då sker som sagt en kvalitetsförlust. /Jakob 0 Citera
Mikael_hs Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 jbergman, hänger inte riktigt med. Menar du att man pga effekter osv får en kvalitetsförlust eftersom dessa inte är renderade i "dv-avi" utan bara utgår från dv-avi eller menar du att även en filmfil i dv-avi (direkthämtad från kameran) skulle bli försämrad om man exporterar den i dv-avi igen. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 Vad jag har fått lära mig är att DV-codec;en är extremt destruktiv och trots att man exporterar okomprimerat så kan en viss kvalitétsförlust uppstå. Varför vill du exportera flera gånger? 0 Citera
jbergman Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 [citat=Mikael_hs]Menar du att man pga effekter osv får en kvalitetsförlust eftersom dessa inte är renderade i "dv-avi" utan bara utgår från dv-avi[/citat] Det har inte att göra med huruvida något är "renderat i dv-avi" (förstår iofs inte vad du menar med det) eller vad det utgår från för material. Om du komprimerar resultatet så får du en kvalitetsförlust eftersom dv-codecen innebär destruktiv kompression. [citat=Mikael_hs]eller menar du att även en filmfil i dv-avi (direkthämtad från kameran) skulle bli försämrad om man exporterar den i dv-avi igen.[/citat] Det beror på hur du exporterar den. Om du komprimerar om materialet så blir det en kvalitetsförslust, om inte så är ingen skada skedd. Är det klarare nu? /Jakob 0 Citera
Mikael_hs Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 såhär ligger det till: Har en 38-min film som är klar för export. Vi har prövat att exportera i 24fps och 25 fps, och märker en tydlig skillnad mellan dessa bägge. 25 fps ger visserligen aningen bättre kvalitét, men 24fps ger överlägset mer "Filmlook". Därför vill jag exportera först i 24fps, alltså ta bort en frame, sedan exportera som 25 fps och på så sätt få samma effekt. Alltså, först export i dv-avi 24 fps, sedan export dv-avi 25 fps = klar. 0 Citera
jbergman Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 Om du tycker att 24 bps ger mer filmlook än 25 bps så är det någon annan inställning som skiljer versionerna åt än antalet bilder per sekund. Du tjänar absolut ingenting på att exportera till 24 bps. Bara en massa strul ju. /Jakob 0 Citera
Mikael_hs Postad 29 juli 2006 Författare Postad 29 juli 2006 deinterlacar bägge klippen i Vegas (skitprogram ja). Men resultatet blir helt klart för jämnt med 25 fps jämfört med 24 (film). Har förut bara exporterar som mpeg-2 fil i 24fps när vi velat titta. Men ska man göra dvd behöver man ju 25 fps + filmfestivaler (dv-band) kräver nog 25 fps 0 Citera
jbergman Postad 29 juli 2006 Postad 29 juli 2006 Du vet väl att man i hela Europa spelar in film med 25 bilder per sekund? /Jakob 0 Citera
teo Postad 30 juli 2006 Postad 30 juli 2006 jag vill inte lägga mig i diskusionen, men varför varför envisas folk med att rendera ut i 24fps istället för 25fps. och nej, du kan inte först rendera ut i 24 för att sen rendera ut i 25. lär dig ordentlig färgkorrigering och rendera ut allt i 25 istället så slipper du allt strul. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.