Jump to content

de-interlace

pekivan

Recommended Posts

Hm, jag antar att det är "vanlig" de-interlacing du vill göra.

Nu vet jag ju inte vilken version av Premiere du har, men om du tittar runt i inställningarna som finns när du exporterar, bör du hitta något som heter typ 'Deinterlace video' ('Keyframe and rendering' -> 'Deinterlace Video Footage' i PPro).

Den kan se något mindre "mjuk" ut, dvs. den kan hacka något. Om du ska se filmen på en datorskärm ska man de-interlaca, är den tänkt att ses på TV spelar det ingen roll. (Eller har jag fel här? Detta är min erfarenhet iaf.)

Jag rekommenderar även det underbara gratisprogrammet VirtualDub (www.virtualdub.org) för (bl.a.) detta ändamål. Jag tycker den gör jobbet med bättre resultat än Premiere. Lägg på De-interlacefiltret och välj standardalternativet 'Blend fields together'.

Viktigpetter mode on

De-interlacer innebär inte att 50 frames blir 25, utan att 50 fields blir Progressivt (25 fields, en field per frame istället för två per frame).

I PAL interlaced så består varje bildruta (frame) av två fields.

Viktigpetter mode off

Åter till ordningen ;).

Har själv haft ett väldig meck med virtualdub för att få det att fungera för att deinterlaca för mig... Först och främst så behöver du ett DV typ 2 codec, till exempel "Panasonic DV Codec". Detta finns att ladda ner både lite här och var om du googlar efter det. Sedan måste du konvertera dina DV-AVI filer till typ 2 om de är i typ 1. Detta kan du göra med till exempel Uleads DV-Converter, som finns att ladda hem på deras hemsida.

Slutligen det som jag hade jätteproblem med: Att spara den de-interlacade filen tillbaka till DV-AVI. När jag använder Panasonics DV Codec till detta så vägrar min videokamera att spela upp ljudet på filmen. Ljudet finns där, och det spelas med mediaplayer. Det lagras till och med på bandet i kameran, men kameran vägrar spela upp det... Detta kan ju vara ett problem som bara gäller min kamera, men ändå...

Lösningen var att använda virtualdub som frameserver, och skicka vidare bildrutorna till avisynth, vilket i sin tur agerar frameserver åt VFAPI, vilket kan skapa en sorts fusk-avi filer som jag kan importera i Ulead Videostudio. På detta sätt så matar virtualdub ut bildrutor till Ulead VideoStudio, som jag sedan kan spara till DV-AVI där.

Enligt mig ser det sämre ut när man deinterlacar, 25 bilder per sekund är naturligtvis sämre än 50, men det verkar jag helt ensam om att tycka. Det som däremot är snyggt med "filmlooken" handlar om kontrast och färger. Lägg ner tid på sånt istället för deinterlacing.

Det var mina 2 öre.

Visst blir bilden sämre ut när man deinterlacar den... den blir ju både mer hackig, och upp till halva upplösningen försvinner (beroende på deinterlacemetod)

Dock tycker jag iaf fortfarande att bilden blir mer "filmisk" när den är progressiv. Jag vet inte varför, men det kan ju till exempel bero på att vi är vana att se film med 24 eller 25 fps, och därför omedvetet kommer in i något "filmberättarläge" när man ser en sådan bild, medan 50i istället kommer att påminna oss om ett nyhetsinslag, en dokumentär eller en billig såpa...

Jag testade dessutom att letterboxa en 50i resp 25p bild, och för 50i så tycker jag iaf att det bara ser fel ut, det är som om man håller upp ett papper med ett hål i framför fönstret och tittar ut genom det. Det känns liksom som att man bara plockar bort något ur bilden. Medan för en 25p bild så ser det mycket mer rätt ut. Kan inte förklara mer exakt, eftersom att det mest handlar om vilken känsla jag får av att se bilden...

Sedan är det ju mycket annat som också gör det... testade till exempel att lägga på lite "vignetting" (vet ej svenskt ord) i kanterna av den letterboxade bilden (bilden blir något lite lite mörk/brun-are mot kanten) tycker att det också blir lite mer filmaktigt.

Men det där med färger och kontrast är ju naturligtvis också viktigt, tänkte engagera mig lite i det också någongång, men jag skulle behöva ha lite kurvor över hur en videokamera-ccd respektive film tar upp färgerna för det, helst separata diagram för de olika grundfärgerna. Så om någon vet vart man kan hitta det så vore jag jättetacksam.

Tack, Nicklas för att du håller med lite i alla fall. :) Kanske är det så att vi undermedvetet vill att bilden ska vara hackig för att det ska kännas som film.

Vad gäller kurvor så tror jag att en video-CCD reagerar ganska linjärt på ljuset, medan film har en S-formad kurva (som naturligtvis ser lite olika ut beroende på filmtyp). Den börjar flackt och blir brantare mot mitten för att sedan flacka av mot slutet (d.v.s. i högdagrarna där filmen börjar bli "mättad").

"Vignetting" heter vinjettering på svenska förresten. :)

• 1 month later...

"Den kan se något mindre "mjuk" ut, dvs. den kan hacka något"

Jag skulle säga att den ser mer mjuk ut med filmlooken, strobeeffekten. Specielt när man gör de på DV.

DV har förmåga att se hård ut, blir inte samma känsla. Det är oxå därför de analoga formaten är bättre att få mer färgrikare o ljup, som Beta tex som SVT använder.