Gå till innehåll

Hur kan film på tv bli så snygg?


ThirddOracle

Recommended Posts

När jag spelar filmar och redigerar etc. så blir det alltid usel kvalité, det är antagligen för att upplösningen är i 720x576. Det blir väldigt suddigt på hela min datorskärm. Men på tv'n när man tittar på en långfilm så blir det ju skitsnygg kvalité och en vanlig tv tar ju inte had, så det måste väl vara samma upplösning som för mig?

 

Hur kan det blir så mycket snyggare och skarpare bild?

Ge mig gärna tips på hur jag kan förbättra! Blir det så usel kvalité för att jag för över via USB, skulle det bli bättre om jag använde DV-kabel eller FireWire?

Denna kamera använder jag och jag tycker det borde bli rätt så bra bild med den. Om ni kollar vilka saker min kamera använder kan ni då försöka säga vad jag kan ställa in och ändra till för att få bästa resultat?

 

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sony/vx2100i.php

Länk till kommentar
Share on other sites

Firewire är snabbare än USB, inte mycket mer med det tror jag.

 

Bilden blir dålig för att du stretchar ut en 720x576 bild till 1280x1024 (t.ex.) medans en TV har en mycket lägre upplösning än en datorskärm... en bra TV kan t.ex. ha 800x600 som max upplösning ibland. Så det är därför.. hoppas jag svarade rätt nu

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ThirddOracle]OK tack, så du tipsar alltså om FireWire? Jag testar det, en fråga till!

 

Vad är en färgbalk och vad använder man dem till?[/citat]

Du har inget klipp du kan lägga upp så man får se vad som är fel, eller om det bara är du som förväntar dig för mycket.

 

FireWire 400 (som får antas vara det vanligaste nu) är inte snabbare än USB2 (som får antas vara det vanligaste). Men FireWire är bättre då det alltid skickar i 400, mot USB2 som kan "droppa" i hastighet då man överför film... Men det bör knappast påverka kvalitén, enda borde påverka är "dropped frames"-problem...

 

Spelar du in på SP eller LP? Spela in på SP...

 

Kan du koppla TV:n till datorn? Det kommer se bättre ut på TV som föregående talare redan sagt pga. "pixel/lines of resolution"-skillnad...

 

Vilket program klipper du i eller importerar du i, har du rätt inställningar där?

 

Färgbalk (kan bara engelska termer för jag pluggar i USA...) men antar det är "color bars": De är till för att ställa in bilden (kamera/TV) "rätt", att kontrast är rätt, ljusstyrka, färg, phasing (går att göra på vissa monitorer, tror det heter phasing på engelska, vet inte alls vad det heter på svenska). - Men det hela är till för att se så man får kontinuetet på bilden, att TV:n visar så som kameran har spelat in, osv...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har nog inte för höga förväntningar, det är nog bara det som ni säger att jag tittar på helskärm på datorskärmen.

 

Jag importerar film från kameran genom MotionDV Studio, men jag redigerar och arbetar i Premiere Pro 2.0. Borde jag testa föra över med premiere?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=High1ander]Färgbalk (kan bara engelska termer för jag pluggar i USA...) men antar det är "color bars": De är till för att ställa in bilden (kamera/TV) "rätt", att kontrast är rätt, ljusstyrka, färg, phasing (går att göra på vissa monitorer, tror det heter phasing på engelska, vet inte alls vad det heter på svenska). - Men det hela är till för att se så man får kontinuetet på bilden, att TV:n visar så som kameran har spelat in, osv...[/citat]

Jag har varit i USA massor av gånger och har ändå inte glömt svenskan men Du ville kanske informera oss om att Du är där? Jag var där senast i oktober. Nu vet alla det också. Lycka till med vad Du gör - over there.

 

"Color bars" är helt enkelt "färgbalk", precis som Du börjar Din mening med, och används för att ställa in de skärmar och apparater som Du har. Framförallt är den bra till att synkronisera olika kameror så färgen är lika från alla kameror den tas in i datorn.

En del kameror har "färgbalk/color bars" inbyggd varvid det kan vara bra att spela in en snutt på bandet. En del klipprogram har färgbalken men där gör den bara nytta åt tittaren som använder balken för att få rätt nyans på sin TV. Tidigare, i videons barndom, fanns en färgbalk i början på alla videofilmer.

-Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen ser ju långfilm på tv bra mycket bättre utpga att de filmar med 35mm film på kameror för 1 miljon med objektiv för 150 000 med porffesionel ljusättning som sedan är överfört till SD men en ganska dyr manick.

 

En bra bild är inte enbart upplösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=MovieSwede]Sen ser ju långfilm på tv bra mycket bättre utpga att de filmar med 35mm film på kameror för 1 miljon med objektiv för 150 000 med porffesionel ljusättning som sedan är överfört till SD men en ganska dyr manick.

 

En bra bild är inte enbart upplösning.[/citat]

 

Att det skulle ta så lång tid innan någon påpekade det....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...