sensu Postad 13 juli 2006 Postad 13 juli 2006 Hur många grundtoner kan min musik likna nån annans innan det blir intrång på upphovsrätten....Kan man använda musikprogrammens loop och sånt och ändra/lägga till det till sin musik och kalla det nåt nytt eller? 0 Citera
gorse Postad 13 juli 2006 Postad 13 juli 2006 Ingen. Men eftersom alla kombinationer av toner redan är upptagna, dvs det går inte längre att hitta på ny musik utan att alltid är det nån kombination som redan finns. Därför, från fall till fall, friar man hellre än fälla runt ca fem takter under förutsättning att resten av låten är unik. Den mest berömda är väl fallet om fem första takterna av Öppna landskap som användes i en annan komposion. Att göra en slinga passerar inte nålsögat. 0 Citera
sensu Postad 13 juli 2006 Författare Postad 13 juli 2006 enligt reglerna för melodifestivalen så skulle musiken varita helt unik och okänd för allmänheten och inte blivit spelad på cd eller i datorn .... betyder det att man inte kan använda sej av musikprogram för att göra musik och delta eller? 0 Citera
Christian van Caine Postad 13 juli 2006 Postad 13 juli 2006 Grundtoner har inte mycket att göra med saken eftersom det är rena sinustoner & vad allt tonerat ljud grundas på. Noter däremot :-) Skit i att räkna toner/noter. Kan du känna igen andras stycken i vad du gör så kan med största säkerhet dom åsså det. Det stämmer inte att allt redan är kombinerat....men alla kombinationer av noter låter inte precis lika bra. Det existerar inga reda specifikationer om hur lika låtar måste vara för att vara klassade som plagiat, ju likare dom är kortfattat, desto större risk att få en hel laddning skit för det. 0 Citera
Getost Postad 14 juli 2006 Postad 14 juli 2006 En intressant artikel angående Drängarnas "Om du vill bli min fru" finns på: http://www.rfod.se/tidning/article.asp?Nr=148&old=1 Detta visar, i min mening, lite på hur snårigt och störigt "patent och plagiat"-systemet är just nu. 0 Citera
Christian van Caine Postad 14 juli 2006 Postad 14 juli 2006 Well, tycker det är ganska enkelt. Låtarna, alla tre, är i stort sett identiska. Att sen det ursprungliga originalet inte verkar ha någon känd upphovsman gör då bara saker enklare att reda ut i slutändan :-) Sen finns det andra exempel jag inte för mitt liv kan förstå hur dom kommit undan. Finns en låt med Modern Talking som är en ren plankning (& uselt gjord sån) från Europe´s Final Countdown. Låtjäveln har tillåmä större likheter mä Contdown än vad Koto´s två cover-plattor har sammanlagt med sina förlagor, men Michael Van Der Kuy har i alla fall ärligheten att kalla det covers....trots vissa...brister...i arrangemanget.... 0 Citera
vilcans Postad 16 juli 2006 Postad 16 juli 2006 [citat=gorse]Ingen. Men eftersom alla kombinationer av toner redan är upptagna, dvs det går inte längre att hitta på ny musik utan att alltid är det nån kombination som redan finns. Därför, från fall till fall, friar man hellre än fälla runt ca fem takter under förutsättning att resten av låten är unik. Den mest berömda är väl fallet om fem första takterna av Öppna landskap som användes i en annan komposion. Att göra en slinga passerar inte nålsögat.[/citat] Fem takter? Det är ju väldigt långt: Jag trivs bäst i öppna landskap Nära havet vill jag bo Några må... Konstigt om man kan komma undan med det... Originalpostaren verkar dessutom fråga hur reglerna är för sampling, d.v.s. att inte bara sno melodin utan ta en inspelning av den, och då är det ju andra förutsättningar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.