Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jovisst, lite sugen blir man allt på att läsa en fortsättning. Jag gillar att du får fram "suspense" (Hitchcocks favoritord) med kommisariens nervösa blickar.

Postad

Ganska ointressant. Några snubbar i en helikopter varav den ene flackar med blicken ganska mycket... Väck min nyfikenhet istället!

Vad vill du åstadkomma med scenen?

/Jakob

Postad

Jag vill introducera huvudpersonen och visa att han inte är så insatt eller trygg med det som komma skall, storry mässigt altså.

Är det nån som har kritik rörande formateringen så vore det också intressant!

Postad

Ok, men du introducerar honom inget vidare. När scenen är slut vet vi fortfarande ingenting om honom. Framför allt vet vi inte att han är huvudperson.

När du skall presentera en karaktär och dennes drivkrafter får du välja en situation som faktiskt säger något om karaktären. Kolla hur karaktärerna introduceras i t ex Rob Roy eller Casablanca (för att dra några filmer på rak arm). Första scenen i Rob Roy presenterar huvudpersonen när han ensam går in bland ett gäng boskapstjuvar (väl?) och kräver tillbaka det stulna. Det som sedan sker och sägs lämnar tittaren med en mycket god bild av huvudpersonen, och man kan även redan på detta stadium gissa säg till vad som kommer att dra in honom i filmens konflikt. Se även hur effektivt Brian Cox och Tim Roths rollfigurer presenteras senare i filmen.

Introscenen bör även ställa ett antal frågor som gör tittaren nyfiken på vad som komma skall, men en ordlös helikopterfärd är kanske inte det som kittlar fantasin mest.

Vad gäller formateringen så minns jag att du använde versaler i beskrivningarna på ett udda sätt, men mest reagerade jag över scenindelningen. Jag har svårt att se varför det skulle vara mer än en enda scen såvida du inte tänker dig tidshopp någonstans, och då måste det i gengäld framgå på något sätt.

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...